از گذرگاه رفح و اهمیت آن چه می‌دانیم؟

گذرگاه رفح در جنوب نوار غزه که تنها دروازه حیاتی مردم غزه به سمت دنیای خارج محسوب می‌شود، همواره در معرض توطئه صهیونیست‌ها برای سیطره بر آن قرار داشته و بعد از آغاز جنگ کنونی هم ابعاد اهمیت این گذرگاه بیش از پیش مشخص شده است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، طی روزهای گذشته بحث تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به رفح در جنوبی‌ترین نقطه غزه که نزدیک به یک و نیم میلیون فلسطینی از جمله ساکنان خود این منطقه و آوارگانی که از مناطق مختلف غزه آواره شده‌اند را در خود جای داده، تبدیل به یکی از تحولات اصلی مربوط به جنگ غزه شده است؛ به ویژه بعد از آن که دیروز ارتش رژیم صهیونیستی دستور تخلیه شرق شهر رفح را داد و امروز هم رسانه‌های عربی از ورود تانک‌های رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح واقع در جنوب نوار غزه خبر دادند.تهدید رژیم اشغالگر برای حمله زمینی به رفح واکنش‌های زیادی در سطح منطقه و جهان داشته و سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف درباره عواقب فجیع آن هشدار داده و خواستار انجام اقدام فوری برای مقابله با آن شده‌اند.در همین راستا قصد داریم نگاهی به موقعیت جغرافیایی و تاریخی و اهمیت شهر رفح داشته باشیم.رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه در مرز فلسطین و مصر و در فاصله 5.5 مایلی از ساحل دریای مدیترانه قرار دارد. فاصله رفح با شهر غزه 33 کیلومتر و با خان یونس 13 کیلومتر بوده و از روستای شیخ زوید در سینا مصر 16 کیلومتر و از شهر العریش مصر 45 کیلومتر فاصله دارد.
رفح در نوار مرزی با شبه جزیره سینا مصر قرار دارد و یکی از بزرگترین شهرهای نوار غزه در مرزهای مصر محسوب می‌شود. مساحت این شهر به 55 کیلومتر مربع می‌رسد. تنها گذرگاه مرزی بین مصر و نوار غزه نیز در شهر رفح قرار دارد واین گذرگاه طی سالیان گذشته اصلی‌ترین نقش را در رساندن کمک‌های انسانی به نوار غزه و انتقال بیماران از این منطقه به خارج از غزه جهت درمان داشته است.طبق سرشماری‌های که توسط خبرگزاری فلسطین منتشر شده، جمعیت کل استان رفح در سال 2021  260 هزار و 117 نفر بوده است.
اما بعد از آغاز جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر 2023 و درحالی که بیش از 7 ماه از این جنگ می‌گذرد سازمان ملل متحد اعلام کرد که با ورود آوارگان فلسطینی از سراسر غزه به رفح، این منطقه تبدیل به یکی از پرجمعیت ترین مکان‌های دنیا شده است. درحال حاضر حدود 1.4 میلیون آواره در رفح هستند که برخی از آنها 6 بار به دلیل حملات رژیم صهیونیستی آواره شده‌اند.گذرگاه زمینی رفح در جنوب نوار غزه در منتهی الیه جنوب استان رفح بین شهر رفح و شوکت الصوفی و در سمت غرب فلسطین بین مرز فلسطین و مصر قرار دارد که بر اساس معاهده سازش مصر و رژیم صهیونیستی در سال 1979 این گذرگاه به عنوان یک گذرگاه بین‌المللی به رسمیت شناخته شد که نوار غزه را به شبه جزیره سینا در مصر متصل می‌کند.
خروج کامل رژیم صهیونیستی از سینا تا سال 1982 به درازا انجامید؛ در ادامه، نوار غزه که از سال 1948 تا 1967 تحت کنترل مصر بود، به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و این رژیم تا 40 سال پیش که در پی فشار بین‌المللی ناچار به خروج از غزه شد، بر این منطقه سیطره داشت.
از گذرگاه رفح و اهمیت آن چه می‌دانیم؟