مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

مسیر توسعه صنایع نفتی و تکیه بر توان متخصصان داخلی هموار است

مصطفی نخعی،سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به اثرات اتکا به توان داخل و سازندگان داخلی در افزایش تولید نفت و گاز پرداخت و دراین باره اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران در زمره کشورهای ارزشمند ذخایر نفت و گاز است و به همین سبب در دنیا نیز صاحب جایگاه ویژه‌‌ای می‌باشیم. وجود ذخایر نفت و گاز سبب شده تا از بنیانگذاران اپک باشیم و اینک نیز در بازار نفت و گاز دنیا از نقش پررنگی برخوردار باشیم. 
وی افزود: طی ادوار تحریمی، بیش‌ترین هدف گذاری مرتبط با صنایع نفتی به عنوان شاهراه اصلی اقتصادی کشور بود. پس از اعمال این تحریم‌های ظالمانه که گریبان‌گیر کشور شد و تبعاتی را نیز به همراه داشت اما برکات ویژه‌ای رقم خورد که یکی از مهم‌ترین‌شان تغییر نگاه و رویکرد و اتکا به توان داخلی بود. به موجب اعمال تحریم‌ها بود که بر توان متخصصان بومی کشور تکیه شد و دانش‌بنیان‌ها نیز رونق پیدا کردند. 
نخعی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته تا به امروز تجارت ارزشمندی کسب شد که بی‌شک به سبب اعمال تحریم‌های ظالمانه اتفاق افتاد. شاید اگر تحریم نبود، نگاه به توان داخل شکل نمی‌گرفت چراکه برای بسیاری از مدیران عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی یک رویکرد ثابت شده بود و به محض احساس نیاز نیز واردات صورت می‌گرفت.  
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: اعمال تحریم‌ها، نگاه استفاده از ظرفیت‌های داخلی را تحقق بخشید. در این مسیر ارزشمند، رهنمود‌ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب سرلوحه راه بود و مسیر اساسی را تعیین کرد. ایشان همواره بر دانش بنیان شدن صنایع تاکید داشتند و حال می‌بینیم که با تکیه بر توان دانش‌بنیان‌ها، ظرفیت‌های داخلی فراوانی رقم خورده و صنایع نفتی کشور از توان عملی این شرکت‌ها بهره بسیار برده است. 
او متذکر شد: دشمن خواب دیده بود که صنعت نفت کشور را زمین بزند اما چنین خیالی تعبیر نشد و به برکت دانش متخصصان و نیروهای فعال صنعت نفت اعم از کارمندان، نیروهای دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان، تولیدکنندگان، پیمان‌کاران صنایع نفتی کشور رونق بیش‌تری یافتند و همواره در مسیر توسعه خود باقی می‌ماندند. 
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: امروز در سایه تعاملات و تکیه بر توان داخلی و همچنین دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم به ویژه شخص وزیرنفت که یکی از وزرای متخصص کابینه دولت می‌باشد، اتفاقات خوبی رقم خورد و صنعت نفت و گاز مسیر رشد و توسعه خود را ادامه داد که به موجب آن شاهد افزایش قابل توجه تولید نفت، صادرات نفت و بخش‌های مختلف مرتبط با این حوزه از جمله پتروشیمی‌ها از  منظر کمی و تکمیل زنجیره‌های ارزش افزوده می‌باشیم.
مسیر توسعه صنایع نفتی  و تکیه بر توان متخصصان داخلی هموار است