ابعاد جدید یک مناقشه اقتصادی

مجادله اقتصادی میان آمریکا و چین بار دیگر جدی‌تر شده است. هم‌زمانی جنگ تعرفه‌ها میان واشنگتن و پکن با تحرکات مداخله‌گرایانه کاخ سفید در شرق آسیا و اقیانوس آرام سبب شده است تا پکن نیز استراتژی تدافعی خود در برابر واشنگتن را به یک استراتژی تهاجمی تبدیل کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تعرفه‌های گمرکی بر واردات خودروهای برقی، پنل‌های خورشیدی، فولاد و برخی دیگر از کالاهای ساخت چین را افزایش داده است.اگرچه برخی تحلیلگران اقتصادی در آمریکا اقدام بایدن را نمادین دانسته و بر توانایی چینی‌ها در مدیریت شرایط جدید تأکیددارند، اما مسجل است که وضع این قوانین ظاهرا حمایت‌گرایانه اقتصادی، منجر به اقدام متقابل چینی‌ها و تشدید منازعه تجاری میان طرفین خواهد شد. چینی‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند بخش کشاورزی آمریکا را ( به دلیل خرید محصولات کشاورزی در تگزاس و ایالات دیگر) تحت تأثیر قرار دهند، بلکه قادر خواهند بود از طریق شرکت‌های چندملیتی مستقر در این کشور آسیایی، تاکتیک‌های واشنگتن در این منازعه را هدف قرار دهند. 
به نظر می‌رسد چینی‌ها قبل از هرگونه اقدامی علیه آمریکا، درصدد محاسبه و سنجش تأثیر اقدامات اخیر بایدن بر تراز تجاری خود و آمریکا هستند. در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وی تلاش زیادی کرد تا از طریق وضع قوانین سخت گمرکی و ضد دامپینگ ، قدرت مانور اقتصادی چین را در کشورش محدود سازد بااین‌حال کماکان بازار چین به لحاظ ارزان‌تر بودن نیروی کار و قدرت تولید مضاعف محصولات، موردتوجه بسیاری از سرمایه‌گذاران آمریکایی قرار گرفت. بی‌دلیل نبود که در پایان سال 2024 میلادی، حتی برخی نزدیکان ترامپ نیز نسبت به شکست اقدامات وی در تقابل اقتصادی با چین اذعان کردند. 
در حال حاضر، بایدن دقیقا همان رویکرد ترامپ را در تقابل با چین در پیش‌گرفته است، با این تفاوت که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا قطعا قدرت ترامپ را در مدیریت حداقلی این بازی را نیز ندارد! چین اعلام کرده است که با این افزایش مخالف است و به اقدامات تلافی‌جویانه دست خواهد زد، اما حدودوثغور این اقدامات را مشخص نکرده است. تحلیلگران مسائل انتخاباتی در آمریکا ، می‌گویند چنین اقدامی از سوی دولت بایدن، صرفا مصرفی انتخاباتی دارد.این تصمیم‌ها در پی چندین ماه‌ انتقاد از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اتخاذشده که رقیب انتخاباتی جو بایدن است و گفته که حمایت آقای بایدن از استفاده از خودروهای برقی عملا صنعت خودروسازی آمریکا را «کشته است». تصمیم بایدن نه‌تنها برای حفظ تعرفه‌های زمان دونالد ترامپ بلکه افزودن بر آن‌ها در بخش‌های جدید  آن‌هم در شرایطی اتخاذشده که تورم داخلی به‌شدت بر میزان محبوبیت او تأثیر گذاشته است.اما در سطحی کلان‌تر، چنین اقدامی گواهی بر تغییر چشمگیر در نگرش هر دو حزب اصلی آمریکا در مورد تجارت خارجی است درحالی‌که درگذشته آن‌ها به‌شدت از مزایای تجارت آزاد حمایت می‌کردند.سؤال اصلی اینجاست که آیا واقعا حمایت گرایی داخلی، جایگزین تجارت آزاد در استراتژی اقتصادی آمریکا شده است؟ پاسخ این سؤال در آینده‌ای نزدیک مشخص خواهد شد.
ابعاد جدید یک مناقشه اقتصادی
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو