لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی بررسی شد:

فرصتی ارزنده برای تبدیل‌شدن به شاهراه ترانزیتی

گروه اقتصادی 
فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مورخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ در بیان برنامه‌های خود برای وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اینکه صنعت حمل‌ونقل در چهار بخش زمینه‌ساز رفاه و مایحتاج مردم است، بیان کرد:از شاخص‌های اصلی توسعه اقتصادی، توسعه ترانزیت است. موضوع ترانزیت در اولویت اول با کشورهای همسایه است. وی بیان کرد: تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس‌جمهور از برنامه‌های من است. با همراهی مجلس، طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر را مطابق برنامه هفتم تکمیل خواهیم کرد. صادق مالواجرد ادامه داد: یکی از اولویت‌های اصلی برنامه کاری این‌جانب توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در توسعه شبکه‌های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی در کشور البته متناسب با ظرفیت بار و مسافر در هر محور با اصل توجه خاص به مسیر‌های شریانی و ترانزیتی و کریدور‌ها در پهنه سرزمین و اتصال آن‌ها به بنادر کشور‌های همسایه باهدف بازیابی تاریخی حمل‌ونقل بین‌المللی از سرزمین ایران عزیزمان است. به‌غیراز نقطه‌نظری که در خصوص ساختار اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی داشتم و این نکته به‌مراتب برای تأمین بودجه امیدبخش است. از طرفی دیگر خوشبختانه باتدبیر عالی‌مقام معظم رهبری متصل ناشی از اشراف کامل معظم الله بر ابعاد مختلف موضوع حمل‌ونقل می‌باشد کمک بی‌نظیری برای تأمین منابع مالی ابر پروژه‌های حمل‌ونقل صورت گرفته است که ان‌شاءالله با تعامل حداکثری دولت و مجلس در جهت استفاده کامل و فوری این ظرفیت فوق‌العاده ایجادشده شاهد تحول چشمگیر خواهیم بود. وی  یادآور شد: در این خصوص تکمیل حلقه‌های جنوب شرق، تکمیل شبکه ریلی شمال به جنوب و مرکز تکمیل شبکه ریلی شرقی و غربی، اتصال بندر بوشهر پایتخت انرژی کشور، عسلویه و سایر استان‌های برنامه‌ریزی‌شده، برقی کردن قطار‌ها و قطار سریع‌السیر و دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی، ایجاد زمینه‌های اتصال چشمه بار مراکز بزرگ صنعتی و معدنی به شبکه ریلی از طریق مشارکت با بخش خصوصی ازجمله اقدامات مهم است. باور کارشناسان این حوزه بر این است که هدف‌گذاری برای توسعه ترانزیت یکی از نیازهای اصلی و جدی کشور است که می‌تواند ظرفیت‌سازی عظیم به همراه داشته باشد چراکه با
 ۱۵ کشور همسایه هستیم و این خود فرصتی بزرگ برای رشد اقتصادی و اشتغال کشور است.  گفتنی است که معاون دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به رشد ۷۸ درصدی ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور طی ۲ ماه ابتدای سال جاری نیز خبرداده است که برنامه‌ریزی سالانه توسعه ترانزیت کالا کشور در برنامه هفتم توسعه، ۵۰ میلیون تن دیده‌شده است. پیش‌تر به‌موجب دولت سیزدهم برای تقویت مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در توسعه ترانزیت کالا این مهم عملیاتی شد و حال ضرورت دارد تا دولت چهاردهم این مهم را دنبال کند و با اجرای برنامه‌های پیش روی وزارت راه و شهرسازی فرصتی ارزنده برای تبدیل‌شدن به شاهراه ترانزیتی را رقم بزند ‌و توسعه ترانزیت کالا کشور به بیش از ۵۰ میلیون تن را اجرایی سازد. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: 
توسعه ترانزیت ،ظرفیت حضور در بازارهای صادراتی را دوچندان خواهد کرد

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم کرمانشاه و نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم تقویت ظرفیت حمل‌ونقل ترانزیتی و تبادل بار پرداخت و دراین‌باره بیان کرد: خوشبختانه ظرفیت توسعه ترانزیت در کشور وجود دارد و به‌موجب موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران، این ظرفیت دوچندان شده است. موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران شاهراهی است که چندین کشور مختلف را به یکدیگر متصل می‌سازد و بی‌شک نباید نسبت به آن غافل بود. وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم آبی ایران با تبادل با دیگر کشورها افزود: توسعه ترانزیت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های حمل‌ونقلی فرصتی ایمن برای اقتصاد است به‌ویژه برای جمهوری اسلامی ایران که ظرفیت آبی قابل‌توجهی دارد و از زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی نیز برخوردار می‌باشد. 
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه توجه به توسعه حمل‌ونقل ریلی فرصتی بی‌بدیل برای تبدیل‌شدن به شاهراه ترانزیتی است، تصریح کرد: با توسعه ترانزیت می‌توان از ظرفیت شاهراهی موجود به‌خوبی بهره برد و اتصال به اروپا و دیگر کشورها را برقرار کرد. 
او با تأکید بر اهتمام وزارت راه و شهرسازی نسبت به توسعه ترانزیت‌ و شبکه حمل بار متذکر شد: خوشبختانه ظرفیت‌های ترانزیتی مطرح است و به‌خوبی می‌توانیم توسعه زیرساخت‌ها را تحقق ببخشیم. دراین راستا مطالبه‌مان از وزارت راه و شهرسازی این است که نسبت به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ترانزیتی و تبادل بار اهتمام جدی بورزد چراکه ایجاد اشتغال قابل‌توجهی را به همراه دارد و ظرفیتی امن برای اقتصاد کشور رقم خواهد زد. حجت‌الاسلام حسینی کیا یادآور شد: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ترانزیتی و تبادل بار با حضور بخش خصوصی ممکن خواهد بود. همچنین ظرفیت تشکیل ستاد نیز در این حوزه وجود دارد تا تحقق امور به‌خوبی پیگیری شود و سایر کشورها نیز حضور به عمل بیاورند. 
وی همچنین ادامه داد: به‌منظور توسعه زیرساخت‌های ترانزیت و حمل‌ونقل باری می‌توان کنوانسیون تشکیل داد تا سایر کشورها نیز به آن بپیوندند و ذی‌نفع شوند. تحقق این امر فرصتی بین‌المللی برای تبادلات رقم خواهد زد. 
او بابیان اینکه تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل امنیت پایداری را در بخش تبادل بار و مسافر رقم خواهد زد، در پایان این گفت‌وگو اضافه کرد: توسعه ترانزیت ظرفیت حضور در بازارهای صادراتی را رقم خواهد زد و موجب نوسازی ناوگان حمل‌ونقل خواهد شد. همچنین به‌موجب تحقق این مهم اشتغال‌زایی رقم خواهد خورد و نقدینگی‌های جامعه به سمت تولید هدایت خواهد شد.

صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس: 
اولویت دولت اجرای برنامه هفتم است

صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقلی پرداخت و با تأکید بر توسعه ترانزیت بیان کرد: حمل‌ونقل ریلی در دنیا ایمن‌ترین و ارزان‌ترین شیوه حمل‌ونقل است ازاین‌رو بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد و برای حمل بار از آن استفاده می‌شود. وی بابیان اینکه توجه به ترانزیت موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد، افزود: توسعه زیرساخت‌های ریلی اثرچشم‌گیری در توسعه زیرساختی یک منطقه یا یک کشور دارد ونتایج اقتصادی حائزاهمیتی را رقم می‌زند. بدری تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و قرارگیری در جاده ابریشم موجب شد تا در تاریخ تجارت دنیا موردتوجه قرارگیریم و ضرورت دارد تا از این ظرفیت بهره دوچندان ببریم. باید شبکه حمل‌ونقل ریلی‌ شمال به جنوب و شرق به غرب را در اولویت اقتصادی خود قرار دهیم. 
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به احکام مرتبط با توسعه شبکه ریلی در برنامه هفتم توسعه همچنین خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه، توسعه ترانزیت موردتوجه قرارگرفته و احکام بسیار خوبی دراین‌باره مطرح‌شده است. مطابق برنامه هفتم می‌بایست در طول اجرای برنامه، ۳۰۰۰ کیلومتر توسعه شبکه ریلی اتفاق بیفتد. او بابیان اینکه درآمد حاصل از توسعه ترانزیت قابل‌رقابت با درآمدهای نفتی خواهد بود، متذکر شد: درآمد حاصل از ترانزیت چشم‌گیر است و صرفه خوبی برای اقتصاد ایجاد خواهد کرد.  این مهم به‌اندازه‌ای است که می‌تواند در تراز درآمد نفتی قرار گیرد. وی با تأکید بر لزوم توجه دولت چهاردهم به توسعه شبکه حمل بار یادآور شد: در برنامه هفتم توسعه ۴۰ میلیون تن حمل بار برای دولت تکلیف شده است. بی‌شک تحقق این مهم درگرو اهتمام جدی دولت چهاردهم و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی است. به طورحتم مجلس شورای اسلامی نیز در این فرآیند تعامل خواهد داشت و کمک‌های لازم را در دستورکار قرار خواهد داد. او همچنین ادامه داد: در نشست‌های کمیسیون عمران با وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، بارها پیرامون توسعه ترانزیت بحث و بررسی صورت گرفت و برنامه‌های لازم نیز مطرح شد. بدری در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: با توجه به آنکه رئیس‌جمهور اجرای برنامه هفتم توسعه را یک ضرورت می‌داند، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک توسعه زیرساخت‌های شبکه ریلی و ترانزیت عملیاتی شود و موانع پیش‌رو رفع گردد. هرآن قدر که بتوانیم ترانزیت را توسعه دهیم، نزدیک‌ترین و به‌صرفه‌ترین مسیر رونق اقتصادی را رقم خواهیم زد چراکه موقعیت جغرافیایی ایران در شبکه ریلی و حمل بار منحصربه‌فرد است.
فرصتی ارزنده برای تبدیل‌شدن به شاهراه ترانزیتی