گزارشی از سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان

سامان‌بخشی به پروژه‌های نیمه‌تمام

دور دوم سفر استانی رئیسی و برخی از اعضای هیئت دولت سیزدهم به استان زنجان را می‌توان سفر در حوزه بهداشت و درمان، ‌ احیا و افتتاح واحدهای صنعتی، ‌ راه و شهرسازی، کشاورزی و عمران روستایی و شهری به شمار آورد که هفت هزار و ۸۸۳ واحد مسکونی و دومین گلخانه شیشه‌ای مدرن شمال غرب کشور و بزرگترین شهرک گلخانه‌ای استان از مهمترین آن‌ها بود. همچنین بازدید رئیسی از پروژه ورزشگاه زنجان و صدور سه دستور برای تسریع در تکمیل این ورزشگاه که ۱۸ سال معطل و بلاتکلیف مانده بود از دیگر طرح‌های مهم استان بود. سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان برای سومین بار طی دوسال نشان‌دهنده عمل‌گرایی دولت مردمی است همچنین پیگیری جدی برای تحقق وعده‌ها ازجمله جابه‌جایی ساکنان سکونتگاه حاشیه‌ای کوی فلسطین زنجان که به گمان ساکنان این منطقه نشدنی و در حد یک شعار بود اما با عزم جدی دولتمردان سیزدهم محقق شد و موجی از خوشحالی ساکنان این منطقه را به دنبال داشت.به گزارش ایرنا، مردم دیار پایتخت شور و شعور حسینی که به ولایتمداری و دفاع در عرصه انقلاب و ارزش‌های اسلامی شهره و معروف هستند با روی گشاده و لبی خندان به استقبال رئیس‌جمهور مردمی و انقلابی رفتند درحالی‌که درهای رحمت الهی به روی مردم گشوده شده بود و بارش باران و برف در اولین ماه زمستان بعد از مدت‌ها انتظار آغاز شد آن چنانکه مردم دیار غواصان دریادل مدت‌ها در انتظار دیدار رئیس‌جمهوری بودند که عزم جدی او برای مبارزه با فساد و اجرای طرح‌های راکد، ‌نیمه تعطیل و بلاتکلیف را بارها در سفرهای استانی شنیده و دیده‌اند و به آن، ایمان و اعتقاد راسخ دارند. تعداد 119 مصوبه در دور دوم سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به استان زنجان منعقد شد که ، 110 هزار میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای طرح‌ها و پروژه جدید در این استان به تصویب رسید.
 دستور صریح رئیسی برای تکمیل سالن نیمه‌تمام ۱۸ ساله
ابراهیم رئیسی در جریان سفر استانی به زنجان با بازدید از پروژه معطل‌مانده ورزشگاه ۱۵ هزارنفری زنجان، سه دستور برای تسریع در اجرای آن را صادر کرد. رئیس‌جمهور در این بازدید، دستور داد ضمن واگذاری عملیات احداث از وزارت ورزش و جوانان به استان و جذب و تأمین اعتبار موردنیاز برای تکمیل آن، این پروژه حداکثر تا پایان شهریورماه سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.ورزشگاه ۱۵ هزارنفری زنجان با ۶۰ هزار و ۶۰۶ مترمربع زیربنا یک پروژه ملی است که کلنگ آن در سال ۸۴ به زمین زده شد و مسئولیت ساخت آن به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور واگذارشده بود. ابتدا قرار بود این پروژه در مدت چهار سال در کنار مجتمع تفریحی گاوازنگ این شهر به بهره‌برداری برسد، اما روند اجرای آن ازآنچه تصور می‌رفت طولانی‌تر شد و پس از گذشت ۱۸ سال شهروندان زنجانی به‌ویژه علاقه‌مندان به فوتبال همچنان در انتظار افتتاح این پروژه بزرگ ورزشی هستند.
 خانه‌دار شدن محرومان زنجانی که سال‌ها در آرزوی مسکن بودند
رئیسی در این سفر ضمن تحویل هفت هزار و ۸۸۳ واحد مسکونی به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، ‌ به خانه پیرزن زنجانی در کوی فلسطین واقع دریکی از محله‌های حاشیه این شهر رفت و پای درددل این مادر نشست. رئیسی در دور اول سفر که در آبان ۱۴۰۰ انجام شد به‌صورت سرزده به حاشیه شهر زنجان و کوی فلسطین رفت و در جریان وضعیت زندگی و سکونت این پیرزن قرار گرفت. رئیس‌جمهور در همان سفر از استاندار زنجان خواست مشکلات این بانوی کهنسال که دارای فرزند بیمار بود را پیگیری کند.
حالا پس از گذشت دو سال، رئیس‌جمهور به وعده خود جامه عمل پوشاند و به این مادر پیر زنجانی خانه هدیه کرد. رئیسی خانه‌ای رفت که به مادر سالمند زنجانی هدیه کرده بود، این خانه جدید در کوی «ثمین» واقع است و رئیسی در این دیدار جویای حال مادر سالمند شد.
 افتتاح دومین گلخانه شیشه‌ای مدرن شمال غرب کشور و بزرگترین شهرک گلخانه‌ای استان
این گلخانه به آخرین فناوری‌های روز دنیا مجهز است و در وسعت ۶۰ هکتار زمین و ۳۰ هکتار سطح زیر کشت، انواع محصولات کشاورزی در آن تولید می‌شود. طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ۱۵ هزار تن ارزش فعلی تولیدات این گلخانه است و هفت هکتار دیگر آن در دست احداث است که به آن اضافه خواهد شد. با افتتاح این گلخانه برای ۵۰۰ نفر در استان اشتغال ایجاد خواهد شد و در این میان کشت محصولات در این گلخانه به‌صورت سفارشی و برای صادرات به روسیه است. این شهرک گلخانه‌ای توسط سازمان جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های کشاورزی استان احداث و پس از اهلیت سنجی به شرکت بخش خصوصی واگذارشده است. محصولات زیر کشت این مجتمع گلخانه‌ای شامل فلفل‌ دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی و دیگر محصولات است.از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای، اشتغالزایی، درآمد و ارزآوری، ارتقای بهره‌وری، تقلیل مصرف آب، استحصال بیشتر محصول در واحد سطح، افزایش کیفیت و کمیت محصول، صرفه‌جویی در مصرف سم، کود، بذر و نهاده‌های کشاورزی است و امکان مبارزه بهتر و بیشتر با آفات و بیماری‌ها، عرضه محصول در خارج از فصل، اصلاح بستر کشت و اقتصادی کردن تولید در اراضی کوچک را به دنبال دارد.در حال حاضر ۱۶۰ واحد گلخانه‌ای تجاری و کوچک‌مقیاس در زنجان فعال است و سالانه ۴۷ هزار تن محصول از ۴۱ هکتار از گلخانه‌های استان برداشت می‌شود که این شهرک در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای استان زنجان محسوب می‌شود.
 احیای واحد تولیدی سرجین بافت بعد از سال‌ها کش‌وقوس
حدود ۱۵ سال بود که این شرکت در حال ساخت و راه‌اندازی بود که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با یکی از بانک‌های کشور دچار مشکلاتی شد که با مصوبه دور اول سفر رئیس‌جمهور به زنجان و با پیگیری استاندار و حمایت مسئولان اجرایی کشور حل‌وفصل گردید. این واحد تولیدی در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان افتتاح شد که چرخه کامل تولید پنبه تا پوشاک است و سالانه ظرفیت تولید چهار هزار تن نخ در سال و دوزندگی ۱۰ میلیون تن البسه و ۱۰ میلیون تن بافندگی را دارد. این طرح با شعار از پنبه تا پوشاک ایجادشده که حدود ۱۵ سال است که این طرح در حال ساخت و راه‌اندازی بوده که در زمان حاضر سالانه ظرفیت تولید چهار هزار تن نخ در سال و دوزندگی ۱۰ میلیون تن البسه و ۱۰ میلیون تن بافندگی را دارد.مجموعه تولیدی سرجین بافت با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال به سرانجام رسیده است و برای خرید تجهیزات این واحد نیز ۵۲ میلیون یورو ارز اختصاص یافت که ۳۱ میلیون یورو آن از محل صندوق توسعه ملی و مابقی از منابع سهام‌داران تأمین شد. در حال حاضر در این مجموعه ۶۰۰ نفر اشتغال دارند و فعالیت این واحد تولیدی در صورت تکمیل فازهای بعدی زمینه اشتغال ۲ هزار نفر را فراهم می‌کند.
 راه‌اندازی خط تمام ایرانی تولید کبالت از پسماند روی در زنجان
با راه‌اندازی این واحد صنعتی در شهرستان ایجرود، یک‌هزار تن محصول ورق کبالت در استان تولید می‌شود. فعالیت این مجموعه برای ۱۶۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد کرده است. اجرای این طرح با حمایت وزارت صمت و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به ثمر رسیده است. در صنعت روی سه نوع پسماند وجود دارد که شامل کیک سرد (نیکل)، کیک گرم (کبالت) و کیک قرمز (لیچ) است که با استحصال فلز راهبردی کبالت، گام مهمی در صنعت روی برداشته‌شده است چراکه با تصفیه پسماند و استحصال فلزات، آنچه از پسماند برجای می‌ماند هیچ آسیبی برای محیط‌زیست ندارد. پسماند کبالت یک معضل در صنعت روی بود و استحصال آن موجب رفع این معضل می‌شود. عملیات استحصال و تولید کبالت از پسماند روی ظرف ۲ سال در شرکت دانش‌بنیان تحقیقات بین‌المللی صنعت و معدن آیرما به نتیجه رسید. برای راه‌اندازی این مجموعه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.
 تحویل ۳۶ دستگاه مینی‌بوس به حمل‌ونقل شهری زنجان
با توجه به کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر زنجان و مشکلات ترافیکی برای شهروندان، ‌توسعه حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرارگرفته است که در این راستا در دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور به استان زنجان ۳۶ دستگاه مینی‌بوس به حمل‌ونقل عمومی شهر زنجان تحویل داده شد. این مینی‌بوس‌ها از نوع دو در تحویل نوسازی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر زنجان شد.
 میزبانی زنجان از اجلاس سراسری نماز همزمان با سفر استانی
سخنران ویژه این اجلاس رئیس‌جمهور بود و همچنین پیام مقام معظم رهبری به این اجلاس قرائت شد. تعداد ۳۹۴ اثر در بخش مقاله، ۲۲ اثر در بخش رساله دکتری، ۲۲۱ پژوهش کاربردی و ۲۴ اثر پایان‌نامه کارشناسی ارشد به دبیرخانه اجلاس سراسری نماز ارسال‌شده بود. درنهایت داوری ۱۱۰ اثر به‌عنوان اثر برگزیده پس از مرحله داوری انتخاب شد و یک تا ۲ نفر از برگزیدگان نیز در اجلاس ارائه داشتند. در این مراسم همچنین از فعالان برگزیده اقامه نماز و دستگاه‌های برتر در حوزه نماز و فعالان نماز تجلیل شد.
 سامان‌بخشی به پروژه‌های نیمه‌تمام