نسخه Pdf

زمزمه جنگ در شبه‌جزیره کره

آمریکا آتش بیار معرکه جدید

فخرالدین اسدی - گروه بین‌الملل 
 درست در شرایطی که جنگ غزه با مدیریت و فرماندهی مشترک آمریکا و رژیم اشغالگر قدس ادامه دارد و هرروزه شاهد قتل‌عام گسترده ساکنان فلسطین توسط جلادان غربی و صهیونیستی هستیم، واشنگتن کماکان به بحران سازی خود در سایر نقاط دنیا نیز ادامه می‌دهد.یکی از کانون‌های اصلی بحران سازی مزمن و متداول آمریکا، شرق آسیا و شبه‌جزیره کره می‌باشد.برخی تحلیلگران مسائل شرق آسیا می‌گویند سطح تنش‌های دو کره طی روزهای اخیر افزایش‌یافته و عدم کنترل این روند، می‌تواند منتج به وقوع جنگ یا حملات مرگبار متقابلی در شبه‌جزیره کره شود. این در حالی است که آمریکا نقش به سزایی در تحریک سئول و حتی توکیو علیه پیونگ یانگ داشته و هرازگاهی با برگزاری مانورهای جنجالی در محیط پیرامونی کره شمالی، این کشور را در موضع دفاع از خود قرار می‌دهد. 
 تنش های تازه در شرق آسیا 
در حالی کره جنوبی برای سومین روز پی‌درپی کره شمالی را به شلیک گلوله‌های توپخانه در نزدیکی مرزهای مشترک متهم کرده، کیم یو جونگ، خواهر بانفوذ رهبر کره شمالی توانایی سئول در شناسایی پرتابه‌های نظامی پیونگ‌یانگ را به باد سخره گرفت. کیم یو جونگ بامداد یک شنبه، ۷ ژانویه (۱۷ دی)، در بیانیه‌ای با انتقاد تند از همسایه جنوبی، اعلام کرد که کره شمالی فقط پودر انفجاری در ساحل دریا منفجر کرده تا توانایی کشف ارتش کره جنوبی را آزمایش کند.در ادامه این بیانیه چنین آمده: «نتیجه همان‌طور که انتظار داشتیم واضح بود. آن‌ها [ارتش کره جنوبی] صدای انفجار را به‌عنوان صدای تیراندازی اشتباه ارزیابی کردند و آن را تحریک‌آمیز خواندند.» کیم یو جونگ در بیانیه‌ای که رسانه‌های دولتی منتشر کردند وضعیت مردم کره جنوبی را «رقت‌انگیز» خواند به این دلیل که «امنیت را به چنین افراد نابینایی می‌سپارند و مالیات‌های هنگفتی به آن‌ها می‌دهند.»
خواهر رهبر کره شمالی همچنین ارتش کره جنوبی را «گانگستر» و «دلقکی بالباس نظامی» خواند. او همچنین هشدار داد که احتمال اشتباه محاسباتی کره جنوبی در آینده در مورد اقدامات کره شمالی می‌تواند به درگیری دو کشور بینجامد و درنتیجه، امنیت سئول، شهری با 10 میلیون نفر جمعیت را که یک ساعت با مرز زمینی فاصله دارد به خطر بیندازد.
در پی آن، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی بارد کردن بیانیه کیم یو جونگ، آن را «تبلیغاتی مبتذل و مضحک» خواند که هدفش تضعیف اعتماد مردم کره جنوبی به ارتش و دیگر بخش‌های کشور است.رویترز به نقل از مقام‌های سئول نوشت که کره شمالی عصر یک شنبه بیش از ۹۰ گلوله را در نزدیکی مرزهای غربی مورد مناقشه شلیک کرد. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای قویاً از کره شمالی خواسته که اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف کند. در غیر این صورت با «واکنش قاطع و جدی» روبه رو خواهد شد.ارتش کره جنوبی پیش‌تر گفته بود که همسایه شمالی یک  روز پیش از آن نیز بیش از ۲۰۰ گلوله شلیک کرده بود.کره شمالی با اذعان به شلیک‌های انجام‌شده در روز جمعه، اعلام کرد  که روز شنبه حتی یک گلوله هم شلیک نکرده است. پیونگ‌یانگ درباره شلیک‌های گزارش‌شده در روز یک شنبه اظهار‌نظری نکرده است.
روند افزایشی خصومت‌ها 
روند افزایشی خصومت‌ها در شبه‌جزیره کره، مسئله‌ای نیست که بتوان به‌سادگی از آن عبور کرد. خصومت‌ها بین دو کره روندی فزاینده گرفته است. از یک‌سو کره شمالی به آزمایش‌های موشکی خود ادامه می‌دهد و از دیگر سو، کره جنوبی رزمایش‌های نظامی مشترک خود با ایالات‌متحده را افزایش داده است. و در این چرخه ، هر یک دیگری را متهم به تنش‌زایی می‌کند.اما در اینجا نمی‌توان از بازیگری که در حال هدایت صحنه است
( یعنی آمریکا) غافل شد. واشنگتن تصور می‌کند قدرت تنظیم ضرباهنگ و شدت بحران را در شبه‌جزیره کره ( در وضعیت نه جنگ نه صلح ) خواهد داشت اما تجربه نشان داده است که آمریکا ومتحدانش علی‌رغم اصراری که بر خلق بحران‌های گوناگون و گره‌های کور راهبردی در نظام بین‌الملل دارند، قدرت مدیریت این بحران‌ها را نداشته و همین موارد، تبدیل به پاشنه آشیل واشنگتن و متحدانش می‌شود.
 آیا چین وارد معادله می‌شود؟
سؤال دیگر، مربوط به نقش چین در جلوگیری از روند تنش آمیز کنونی مربوط می‌شود. قطعا پکن به‌وضوح آگاه است که یکی از اصلی‌ترین اهداف واشنگتن از تنش‌آفرینی در شرق آسیا، مواجهه با این چین و حرکت رو به رشد آن در نظام بین‌الملل می‌باشد. ازاین‌رو چینی‌ها در حال رصد و مواجهه با توطئه‌های جدید آمریکا در شرق آسیا هستند. اگرچه اخیرا میان شی جی پنگ، رئیس‌جمهور چین و بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ملاقاتی در واشنگتن صورت گرفت، اما خروجی این ملاقات برخلاف آنچه تصور می‌شد، کاهش سطح تنش‌ها میان طرفین نبوده است.ارسال تسلیحات آمریکایی به تایوان ادامه دارد و تنش‌آفرینی‌های واشنگتن در شبه‌جزیره کره نیز وارد فاز تازه‌ای شده است. ثروت اقتصادی به‌طور فزاینده‌ای منابع و اهرم‌های چین را برای پیش برد نوسازی نظامی و نفوذ خارجی افزایش داده است و این دولت در عرصه بین‌المللی به بزرگ‌ترین شریک تجاری برای ۱۲۵ دولت ازجمله متحدین کلیدی ایالات‌متحده در آسیا پاسیفیک یعنی ژاپن و کره جنوبی تبدیل‌شده است.درمجموع رشد چشمگیر اقتصادی و نوسازی تدریجی نظامی سبب ارتقاء جایگاه بین‌المللی چین شده است و با افزایش بیشتر قدرت ملی، پکن رفته‌رفته از موضعی قوی‌تر وارد معادلات و موضوعات بین‌المللی شده و انتظار می‌رود که بیش از این نقش چین در موضوعات برجسته بین‌المللی پررنگ‌تر شود.در این میان، نگاه کلی ایالات‌متحده آمریکا (اعم از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) نسبت به چین تهدید محور است.به نظر می‌رسد ایالات‌متحده نگران تفوق و سلطه منطقه‌ای خود در آسیا پاسیفیک است که به‌طور فزاینده‌ای در پی رشد چین به چالش کشیده می‌شود. آن‌ها نگران تضعیف موضع ایالات‌متحده در آسیا پاسیفیک و فرسایش مؤلفه‌های نظم منطقه‌ای تحت محوریت خود درنتیجه افزایش قدرت چین هستند، در دنیایی نامطمئن آن‌ها نگران هستند که چین قدرت فزاینده‌اش را چگونه در خصوص همسایگان و متحدین آمریکا به کار خواهد گرفت. بر همین اساس است که ایالات‌متحده راهبرد بازموازنه را در مقابله با چین اتخاذ کرده است.
 آمریکا آتش بیار معرکه جدید
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو