نسخه Pdf

نگاهی به زندگی حضرت سلطانعلی، امامزاده سلحشوری که کمتر او را می‌شناسیم

سردار حماسه‌ای بی‌سر

دکتر مجید زجاجی کاشانی
 عصر نخست قرن دوم هجرت(سال 113) صدای قافله سفیر ولایت حضرت اباالحسن، طاهر، علی بن محمد الباقرعلیهما السلام از مسیر مدینه النبی تا گذر از جبل کوهپایه تا به منطقه اردهال و ازآنجا به (کاشان) ، قلب‌های عاشقان ولایت را به ارتعاش درآورد.
در سال 113هـ ق از طریق دعوت مردم فین و کاشان از سرچشمه ولایت، برکت اسلام ناب محمدی و علوی، بر آستان پاک رادمردان عرصه توحید، با استقبالی بی‌نظیر، فرونشست، و به مدت سه سال با اقامه جمعه و جماعت و تبلیغ و راهبری سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ریشه قوی و تنومند تشیع را، در سرزمین حوزه مأموریتش، غرس نمود، که تا به امروز شاخ و برگ‌هایش، تمام آفاق را معطر ساخته و مشعل راه، دررسیدن به صراط مستقیم گشته است.
در 27 جمادی‌الثانی سال 116 هـ-ق، پنجه‌ دون باری دیگر از تفکرات سقیفه، دست بر سینه سینای ولایت انداخت و حضرت علی بن امام باقر(ع) را به مسلخ شهادت برد. جنگ میان حق و باطل به مدت چند روزی در منطقه اردهال، به طول انجامید و طی یک جنگ نابرابر سردار حماسه حضرت علی بن امام باقر(ع) به همراه حدود صد نفر از یارانش در مکانی معروف به «دره ازناوه» در منطقه اردهال کاشان به شهادت رسیدند. دشمن سَر مقدس آن معصوم زاده را جهت خشنودی اربابانشان به مرکز حکومت، شام فرستاد.
قیام مردم حوزه مأموریت آن حضرت، جهت دفاع از سفیر دو امام باعث سرکوب دشمن در منطقه گردید.
همه‌ساله به‌پاس تکریم و بزرگداشت حماسه تاریخی حضرت علی بن باقر علیهماالسلام و پیوند با ولایت و رهبری و تحقق جامعه مهدوی، دو مراسم معنوی برگزار می‌گردد؛ یکی انجام مراسم معنوی قالی‌شویان و دیگری اقامه عزاداری در روز 27 جمادی‌الثانی.
 بنابر کتب تاریخی مکتوب که قدمت چندین قرن دارد و تاریخ شفاهی معتبر و سیره علمای سلف و استمرار پاسداشت مردم در طول سیزده قرن و احراز صریح کرامت‌های متعدد به اذن الهی، حضرت علی بن امام باقر(ع) را از امامزاده‌های مسلم و بی‌تردید در منطقه مرکزی ایران اسلامی برشمارده‌اند و مرقد منور سلطان دل‌ها حضرت علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان، قطب مغناطیس قلوب مؤمنان گشته و جمع کثیری از ارادتمندان به آن حضرت به‌ویژه اهل علم و دانشجویان و مراجع معظم تقلید را در مراحل متعدد،  شاهد گشته است.
به‌طور اجمال می‌توان صفات زیر را برای حضرت سلطانعلی برشمرد:
1.فرزند بلافصل امام
2.برادر امام
3.عموی امام
4.پدرزن امام کاظم
5.معصوم زاده
6.شریف و عالم
7.نائب الامامین
8.سفیر امام
9.مجاهد فی سبیل الله
10.مهاجر فی سبیل الله
11.فرمانده سپاه
12.دارا بودن شجاعت حیدری
13.ایجاد حماسه و نهضت
14.شهید در معرکه
15.محدّ
16.جد شاخه‌ای از سادات در ایران اسلامی
17.پیروی از نهضت حسینی
18.ریشه تشیع در منطقه
19.صاحب کرامات متعدد
20.از اصحاب دو امام
21.اولین امام‌جمعه در عصر معصوم در ایران
22.توانا در گویش فارسی و عربی
23.قهرمان دفاع مشروع
بنا به فرموده حضرت آیت الله العظمی میرسیّد علی یثربی رحمه الله علیه؛ ما از شیعیان علی بن باقر هستیم این امامزاده عظیم‌الشأن سند تشیع در منطقه کاشان فرهنگی و درنهایت در ایران اسلامی است. این امامزاده و دیگر امامزادگان، نسبت به ما حق حیات دارند و مصداق کوثر ولایت‌اند. این بزرگواران پیام‌آور فرهنگ قرآن و عترت طاهره هستند و یکی از اثرات حضورشان، ترسیم خط مبارزه با ظلم و استکبار جهانی و مقاومت و ایثار و شهادت می‌باشد.
سردار حماسه‌ای بی‌سر
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو