جوابیه

مازوت‌سوزی دلیل آلودگی هوای شهر تهران نیست

پیرو خبر منتشر شده در روزنامه«رسالت» تحت عنوان متهم ردیف اول سرطان به تاریخ 30/9/1402 سازمان محیط زیست به منظور تنویر افكار عمومی جوابیه ای ارسال کرده که در ادامه از نظر می گذرانید. 
این روزنامه به موضوع تأثیر آلودگی هوا بر افزایش موارد ابتلا به سرطان پرداخته است و در حالی كه بازدید رسانه‌های مختلف كشور از نیروگاه‌های تهران نشان داد كه مازوتی در پایتخت و اطراف آن سوزانده نمی‌شود، «رسالت» به نقل از یک استاد دانشگاه سعی كرده تا مازوت‌سوزی را به عنوان علت اصلی آلودگی هوای تهران معرفی كند. در صورتی که آدرس غلط مازوت‌سوزی برای آلودگی شهر تهران باعث تصمیم‌گیری‌های اشتباه می‌شود.
تأثیر آلودگی هوا بر انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تنفسی و قلبی بر هیچ كس  پوشیده نیست و در این گزارش نیز به درستی و با استناد به منابع علمی معتبر به این موضوع پرداخته شده است اما بخشی از گزارش درخصوص شهر تهران ، مازوت‌سوزی را یكی از دلایل آلودگی هوا می‌داند و به‌واسطه مطرح كردن این موضوع كذب اطلاعات غلطی را به مخاطب منتقل می‌كند. در این بخش به صحبت‌های یک عضو هیئت علمی دانشكده محیط زیست دانشگاه تهران اشاره شده كه می‌گوید: «اگر نقشه پایتخت را از بالا نگاه كنیم، می بینیم دی‌اكسید گوگرد شبیه یک هاله بنفش‌رنگ روی تهران را گرفته كه ناشی از آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اطراف شهر و گازوئیل‌سوزی شهرک‌های صنعتی است كه دقیقا در مسیر بادهای ورودی به تهران قرار دارند.»
این اظهارات در حالی بیان می‌شود كه سهم هر یک از آلاینده‌های هوای تهران ازجمله دی‌اكسید گوگرد كه ردپای مازوت محسوب می‌شود در سایت شركت كنترل كیفیت هوای تهران به صورت برخط قابل مشاهده است و اگر ادعای این استاد دانشگاه درست بود، افزایش سهم این آلاینده در آلودگی هوای تهران قابل مشاهده بود. 
 در راستای بررسی این ادعا كه توسط اشخاص مختلفی از جمله اعضای شورای شهر تهران نیز مطرح شده بود‌، سازمان حفاظت محیط زیست بنابر وظیفه نظارتی خود در بحث سوخت ارائه شده در نیروگاه‌ها، در تاریخ 15 آذرماه، نظارت میدانی بر نیروگاه بعثت تهران، به عنوان تنها نیروگاه پایتخت كه توان سوزاندن مازوت دارد را با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف كشور انجام داد.
در این بازدید مشاهده شد كه واحدهای نیروگاه بعثت كه توانایی استفاده از مازوت را دارند ، به طور كامل از رده خارج شده و خبری از مازوت نیست. همچنین ادعای مازوت‌سوزی در نیروگاه منتظر قائم البرز نیز در یک بازدید سرزده توسط شخص رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بررسی شد و در این نیروگاه نیز خبری از مازوت نبود. نتیجه این بازدیدها كه به صورت متن، عكس و فیلم از طریق انتشار در رسانه‌های جمعی در اختیار مردم قرار گرفته است، ثابت می‌كند كه موضوع مازوت‌سوزی در تهران به هیچ وجه صحت ندارد. با توجه به تمام مستنداتی كه مازوت‌سوزی در تهران را تكذیب می‌كند، جای سؤال است كه چرا روزنامه «رسالت» با استناد به نقل قولی كه از روی رنگ آسمان ادعای مازوت‌سوزی در پایتخت را مطرح می‌كند، گزارش علمی خود را زیر سؤال برده است!
انحراف افكار عمومی با موضوعاتی مانند مازوت‌سوزی و نقل قول از افرادی كه تخصص كافی را در این زمینه ندارند، باعث بی‌اعتمادی مردم شده و علاوه بر آن، باعث می‌شود تا مطالبه‌گری درخصوص آلودگی هوا به بیراهه رفته و موضوعات اصلی ازجمله استاندارد آلایندگی خودروها، افزایش كیفیت سوخت، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، تخصیص بودجه برای قانون هوای پاک، برخورد با دستگاه‌هایی كه در اجرای قانون ترک فعل كرده 
و ...مغفول بماند.
 مازوت‌سوزی دلیل آلودگی هوای  شهر تهران نیست