چه اتفافی میان واشنگتن و تل‌آویو رخ داده است؟

فرار دیرهنگام بایدن از نتانیاهو

فخرالدین اسدی
تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل 
 این روزها برخی رسانه‌های غربی گزارش‌های قابل‌تأملی را درخصوص جنگ غزه و واقعیات میدانی آن منتشر می‌کنند. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تخمین می‌زنند که صهیونیست‌ها تنها حدود 20 درصد از رزمندگان حماس را به شهادت رسانده‌اند( که در این آمار نیز تشکیک وجود دارد ) . بنابراین ارزیابی ، این آمار از هدف رژیم اشغالگر قدس  که «نابودی» حماس اعلام شده بود، «بسیار دورتر» است. درعین‌حال و براساس این گزارش وال‌استریت ژورنال، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند این آمار نشانه‌ای از «تاب‌آوری و توانایی» این گروه برای ترمیم خویش پس از ماه‎‌ها جنگی است که ویرانی گسترده در باریکه‌ غزه به بار آورده است.
 حماس استوار مانده است 
به گفته مقامات آمریکایی، برآورد خسارت‌ها نشان می‌دهد که حماس همچنان مهمات کافی برای ماه‌ها ادامه حملات به اسرائیل و همچنین نیروهای اسرائیلی در غزه را در اختیار دارد.بنابر یک گزارش طبقه‌بندی‌شده، این گروه همچنین در تلاش است تا نیروی پلیس خود را در بخش‌هایی از شهر غزه «بازسازی» کند.بنابر گزارش‌های محرمانه‌ای که مقام‌های آمریکایی نیز آن‌ها را تایید کرده‌اند، حماس در تلاش است تا بخشی از پلیس شهری خود را بازسازی کند. برخی از مقام‌های اسرائیلی نیز اذعان کرده‌اند که با وجود تهاجم هوایی و زمینی در داخل غزه که به شهادت هزاران نفر انجامید، هدف نابودی حماس که از سال ۲۰۰۷ این باریکه را اداره می‌کرد محقق نشده است.در گزارش وال‌استریت ژورنال، به نقل از تحلیلگران امور نظامی آمده که نیروهای حماس «تاکتیک»‌های خود را با وضعیت جدید تطبیق داده‌اند و عملا در «گروه‌های کوچک‌تر» بین خطوط تهاجمی دشمن پنهان می‌شوند.
پس از فشارهای آمریکا، رژیم اشغالگر قدس هزاران نیروی خود را از غزه عقب کشیده است تا به گفته آن‌ها برای مرحله «حساس‌تر» آماده شوند. اکنون ادامه فعالیت و بقای حماس دستیابی اسرائیل به اهدافش را به چالش کشیده است. 
 بایدن هم در جنگ غزه شکست خورده است 
بنابراین گزارش، هم‌زمان مقامات دولت بایدن سطح انتظاراتشان  را پایین آورده‌اند. به‌این‌ترتیب هدف از جنگ، نابودی کامل حماس نخواهد بود و ازاین‌پس اقدامات نظامی در جهتی پیش می رود که این گروه دیگر تهدید امنیتی به شمار نیاید! 
ایالات‌متحده تخمین زده است که حماس  قبل از جنگ بین «۲۵ تا ۳۰ هزار نیرو» داشت و همچنین هزاران مأمور پلیس و نیروهای دیگر. اسرائیل درعین‌حال تخمین زده است که این گروه بیش از« ۳۰ هزار شبه‌نظامی» دارد.برآورد ایالات‌متحده که در گزارشی طبقه‌بندی‌شده در اوایل ماه جاری گنجانده شده است، از ارتباطات رهگیری شده، تجزیه‌وتحلیل خرابه‌های غزه، نظارت هواپیماهای بدون سرنشین بر قلمرو و اطلاعات ارائه‌شده توسط اسرائیلی‌ها به‌دست‌آمده است.در این میان، تناقضاتی میان آمارهای ارائه‌شده میان مقامات آمریکایی و صهیونیستی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، بنابرادعای  یک مقام ارشد نظامی صهیونیست ، مقامات رژیم اشغالگر قدس  تخمین می‌زنند که «۱۶هزار» نیروی حماس زخمی شده‌اند و نیمی از آن‌ها به میدان جنگ بازنخواهند گشت. اما یک مقام آمریکایی که آمارها را رصد کرده گفت که آمریکا تخمین می‌زند بین «۱۰۵۰۰ تا ۱۱۷۰۰» نیروی حماس زخمی شده‌اند و بسیاری از آن‌ها هم می‌توانند مجددا به میدان جنگ بیایند.مقامات آمریکایی در ادامه اذعان کرده‌اند که  حماس یک نیروی نامنظم است که در یک جنگ دفاعی در یک محیط شهری متراکم می‌جنگد و به صدها مایل تونل در زیر غزه دسترسی دارد.برخی متخصصان نظامی آمریکا می‌گویند حماس هنوز قادر است بجنگد و صرفا به  «شبکه‌ نیروهای» آن فشار می‌آید.
 اختلاف جدی در کابینه نتانیاهو 
روز گذشته گادی آیزنکوت از اعضای کلیدی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر  این رژیم را متهم کرد که در مورد اهداف نظامی در غزه حقیقت را نگفته است.گادی آیزنکوت که خواستار برگزاری انتخابات جدید شده، گفته است کسانی که از «شکست مطلق» حماس حمایت می‌کنند، «راست نمی‌گویند.»
همچنین گزارش‌هایی مبنی بر اینکه نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی  به‌ندرت با یکدیگر صحبت می‌کنند، در حالی منتشر می‌شود که شکاف بین اسرائیل و متحدان غربی‌اش بیشتر شده است.واقعیت امر این است که  کمترین شبهه‌ای در خصوص شکست میدانی رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه وجود ندارد. هیچ‌یک از سه هدف اعلامی نتانیاهو یعنی «نابودی حماس»،« اشغال غزه توسط رژیم صهیونیستی »و« آزادی اسرا»در این منازعه محقق نشده و در مقابل، لاپوشانی تعداد تلفات گسترده صهیونیست‌ها در غزه و خان یونس نیز دیگر فایده‌ای به سود تل‌آویو نداشته است. بااین‌حال، طرح موضوع شکست رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی که تا چندی پیش تبدیل به بازوان تبلیغاتی صهیونیست‌ها در نسل‌کشی غزه شده بودند، جای بسی تأمل دارد! گزارش اخیر وال‌استریت ژورنال را نیز باید با همین نگاه موردتوجه و تحلیل قرار داد. 
 سردرگمی واشنگتن و تل‌آویو در غزه 
نباید فراموش کرد که کماکان تفکیک آمریکا و رژیم اشغالگر قدس از یکدیگر در قبال جنگ غزه، یک خطای راهبردی  و محاسباتی سخت محسوب می‌شود! پیوستگی واشنگتن و تل‌آویو در جنگ غزه و جنایات صورت گرفته در این منطقه غیرقابل‌انکار است. بااین‌حال باید این حقیقت مطلق را پذیرفت که آمریکا بیش از رژیم اشغالگر قدس شکست در جنگ غزه را لمس کرده و از این حیث تلاش می‌کند هزینه‌های این ناکامی را مدیریت کند. یکی از راهکارهای مدیریت هزینه‌های شکست و بحران، تلاش برای جداسازی از طرف اصلی شکست‌خورده ( تل‌آویو) می‌باشد! 
گزارش وال‌استریت ژورنال درست در بحبوحه افشای اختلافات شدید بایدن و نتانیاهو بر سر نحوه مواجهه با وضعیت کنونی و چگونگی خروج از بن‌بست غزه منتشر شده است. 
داده‌های موثق، به ما می‌گوید که آمریکا نه‌تنها حامی مطلق تل‌آویو در جنگ غزه بوده و می‌باشد، بلکه خود نیز در طراحی مرحله‌به‌مرحله نسل‌کشی ساکنان غزه و حتی اجرایی نمودن این جنایت نقش اصلی را عهده‌دار بوده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد با فرسایشی شدن جنگ غزه و افزایش تصاعدی هزینه‌های عدم تحقق اهداف اعلامی و ادعایی اولیه صهیونیست‌ها و آمریکا، فشار عمومی علیه  بایدن و دموکرات‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی مقاومت نتانیاهو در برابر دستورات پشت پرده کاخ سفید در قبال جنگ غزه منتج به بروز اختلافاتی آشکار میان واشنگتن و تل‌آویو شده است.این مسئله خود را در تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو، دو جلاد جنگ غزه، نمایان ساخته است. 
فرار دیرهنگام بایدن از نتانیاهو
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو