سیدابراهیم رئیسی:

توجه به ورزش بانوان مبتنی بر عدالت جنسیتی ضروری است

 سید ابراهیم رئیسی صبح روز دوشنبه در شانزدهمین مقصد از نظارت ستادی بر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در جمع وزیر و معاونین وزارت ورزش و جوانان حضور یافت و ضمن استماع گزارش عملکرد و اقدامات بخش‌های مختلف این وزارتخانه، نکات و توصیه‌های کاربردی مهمی را در راستای ارتقای کارآمدی و بهبود عملکرد این مجموعه مطرح کرد. رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک ولادت باسعادت امام جواد (ع)به‌عنوان جوان‌ترین امام، هم‌زمانی این مناسبت با حضور در وزارت ورزش و جوانان را به فال نیک گرفت و گفت: مأموریت و هدف اصلی وزارت ورزش و جوانان، سلامت و نشاط اجتماعی است که جلوه مهم آن، ایجاد و ارتقای امید در جامعه خواهد بود.
به گزارش ایرنا، رئیسی با اشاره به آمار قابل‌توجه افرادی که در زندگی خود توجه لازم به ورزش ندارند، کم‌اطلاعی از عوارض ورزش نکردن و مشکلات ناشی از کم‌تحرکی را از دلایل فراوانی این آمار دانست و وزارت ورزش را موظف کرد با همکاری وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین رسانه ملی، برای بهبود شاخص‌ها در این زمینه بیشتر تلاش کنند. رئیس‌جمهور عدم دسترسی به امکانات ورزشی را از دیگر دلایل کم‌توجهی به ورزش در جامعه برشمرد و افزود: رفع کاستی‌ها در عرصه امکانات و زیرساخت‌های ورزشی براساس سند آمایش سرزمینی و همچنین تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی با کمک گرفتن از خیرین، نهادها و سازمان‌های انقلابی و سازمان‌های مردم‌نهاد، راهکارهایی است که توجه بیشتر به مناطق کم‌برخودار را در پی خواهد داشت و شاخص‌های عدالت ورزشی را ارتقا خواهد داد. رئیس‌جمهور همچنین نقش وزارت آموزش‌وپرورش در کشف استعدادها، پرورش علایق و جهت دادن به ظرفیت‌های کودکان و نوجوانان در عرصه ورزش را بسیار مهم و مؤثر دانست و بر جدی گرفته شدن زنگ ورزش در مدارس و ساختار آموزشی و برنامه‌ریزی دقیق در این مورد تأکید کرد.
ضرورت تسهیل صدور مجوز مراکز ورزشی، تقدم ورزش بر اقتصاد  ورزش، اهمیت توسعه ورزش همگانی در کنار ورزش حرفه‌ای، توجه به ورزش‌ها و بازی‌های بومی و روستایی، توجه به توسعه ورزش‌های ۵ گانه پایه و توجه به ایجاد تنوع در رشته‌های ورزشی کم رونق‌تر در کنار رشته‌های پرطرفدار برای ایجاد زمینه کسب موفقیت و مدال‌آوری بیشتر در رقابت‌های ورزشی جهانی و منطقه‌ای از دیگر توصیه‌های رئیسی در این جلسه بود.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت و اثربخشی حضور بانوان ورزشکار و مدال‌آور در ایجاد نشاط اجتماعی بر ضرورت تأمین امکانات لازم و میدان دادن بیشتر به بانوان در امر ورزش تأکید کرد و گفت: به همان میزان که ورزش آقایان موردتوجه است، باید به ورزش بانوان نیز مبتنی بر عدالت جنسیتی و آمایش سرزمینی توجه داشت. رئیسی نظارت بر قراردادهای ورزشی را ازجمله اقدامات بسیار خوب وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد و بر ضرورت تنظیم پیوست رفتاری و اخلاقی برای قراردادهای ورزشکاران به‌عنوان الگوهای جامعه تأکید کرد.
توجه به اخلاق و فرهنگ از دیگر تأکیدات رئیس‌جمهور در حوزه ورزش کشور بود که حجت الاسلام رئیسی با اشاره به شاخصه‌های مهم «فتوت و جوانمردی» در ورزش کشور، عدم رویارویی ورزشکاران با نمایندگان رژیم صهیونیستی در میدان‌های ورزشی را متأثر از همین شاخصه‌ها و برگرفته از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی در دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم دانست و بر اهتمام ویژه برای حفظ و صیانت از شاخصه‌های اخلاقی و فرهنگی تأکید کرد.
 توجه به دیپلماسی ورزشی به‌عنوان ظرفیتی مهم برای ارتقای همکاری و هم‌افزایی با دیگر کشورها
رئیس‌جمهور در ادامه دیپلماسی ورزشی را ازجمله ظرفیت‌های بسیار مهم برای ارتقا و افزایش تعامل، همکاری و هم‌افزایی با دیگر کشورها عنوان کرد و افزود: همان‌گونه که در سیاست خارجی اولویت دولت توجه به سیاست همسایگی است در دیپلماسی ورزشی نیز باید توجه به کشورهای اسلامی همسایه، همسو و حوزه تمدنی موردتوجه ویژه قرار گیرد.
«تمسک به روحیه تحولی، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در ورزش و امور جوانان»، «ضرورت توجه به ثبات مدیریتی و حل سریع مشکل فدراسیون‌های بدون مدیر»، «برقراری عدالت میان قهرمانان المپیکی و پارالمپیکی در بهره‌مندی از امتیازات قهرمانی»، «توجه ویژه به انتخاب مربیان ورزشی به‌عنوان پرورش‌دهندگان نسل آینده»، «تقدیر از افزایش میزان اختصاص کرسی‌های مدیریتی به بانوان در وزارت ورزش و جوانان»، «اهتمام ویژه نسبت به ایجاد خانه‌های ورزش در روستاها»، «تأکید بر تسهیل ازدواج جوانان با پرداخت به‌موقع تسهیلات ازدواج، اشتغال و مسکن» ، «توجه به آموزش مهارت‌های قبل از ازدواج یا حین ازدواج به زوج‌های جوان»، «برنامه‌ریزی برای مساعدت دولت در امر ارزان‌سازی ازدواج» و «تأکید بر اهمیت روایت امید از افتخارآفرینی ورزشکاران در ایجاد نشاط و امید در جامعه» از دیگر محورهای مهم سخنان رئیس‌جمهور در جمع مدیران وزارت ورزش و جوانان بود.
رئیسی در پایان‌بر اهمیت ایجاد اتاق‌های فکر و اندیشه‌ورز برای ارتقای ورزش کشور، ارائه راهکارهای توسعه ورزش همگانی و پاسخ دادن به شبهات و گره‌های ذهنی نسل جوان تأکید کرد و بررسی موارد اشاره‌شده در بیانات رهبری معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ورزشکاران و تدوین فرمایشات ایشان به‌عنوان منشور اقدامات، را خواستار شد.
توجه به ورزش بانوان مبتنی بر عدالت جنسیتی ضروری است