حذف مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای اساسی و نرخ ارز وارداتی بررسی شد؛

تثبیت قیمت کالاهای اساسی

گروه اقتصادی 
با پذیرش پیشنهاد دولت در کمیسیون تلفیق؛ نرخ ارز کالاهای اساسی برای سال آینده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. مطابق با اظهار هادی بیگی نژاد،  عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای نمایندگان در نشست ۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با نرخ تسعیر ارز کالاهای اساسی موافقت کردند. براین اساس تسعیر ارز کالاهای اساسی ۳۱ هزار تومان برای یک یورو و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر یک دلار خواهد بود.افزون براین به‌موجب تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی  و عنوان حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مالیات بر ارزش‌افزوده نیز مشمول کالاهای اساسی نخواهد شد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۲ بهمن‌ماه و درجریان بررسی پیشنهاد یکی از نمایندگان درباره حذف بندی از لایحه بودجه مربوط به افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده، اظهارکرد: قرار نیست از مردم پول بگیریم، بلکه قرار است از پتروشیمی‌ها، شرکت‌های نفتی و شرکت‌های فولادی مالیات‌بگیریم و آن را به بازنشستگان دهیم. وی بابیان اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده مشمول کالاهای اساسی نمی‌شود، تأکید کرد: اگربند افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده از لایحه بودجه حذف شود، ما منابعی برای افزایش حقوق و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نخواهیم داشت. مطابق با اظهارات وی و تصمیم نمایندگان در پایان نشست صحن علنی پیشنهاد افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده حذف نخواهد شد و به‌عنوان منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۳ دولت برقرار خواهد بود و تنها دیگر مشمول کالاهای اساسی نخواهد شد. باور کارشناسان و فعالان اقتصادی این است که حذف مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای اساسی می‌تواند زمینه تأمین و ورود کالاهای موردنیاز مردم را تسهیل کند و شرایط معیشتی و قدرت خریدشان را بهبود بخشد چراکه بخش عظیمی از کالاهای اساسی در مراکز خرید و در فرآیند کالابرگ باقیمت کمتر به مردم توزیع خواهد شد. براین اساس مردم اقلام مصرفی خود را باقیمت کمتر دریافت خواهند کرد و از یارانه الکترونیک خود نیز استفاده بهینه خواهند داشت. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با علی‌اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی، دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به گفت‌وگو پرداختیم و ابعاد حذف مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای اساسی و نرخ ارز اقلام ضروری و وارداتی را بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

علی‌اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: 
نرخ واردات کالاهای اساسی برای سال آینده تغییر نخواهد کرد

علی اکبرعلیزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم دامغان با اشاره به حذف مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای اساسی و لزوم تقویت قدرت خرید مردم به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: یکی از اقداماتی که مجلس یازدهم با جدیت هرچه‌تمام‌تر آن را دنبال می‌کند، کاهش فشار اقتصادی و بهبود معیشت مردم است. همواره کوشش مجلس یازدهم کاهش سختی‌های اقتصادی از دوش مردم بوده تا قدرت خرید اقشار متوسط و رو به پایین تقویت گردد. وی با اشاره به شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید افزود: یکی از راهکارهای تقویت قدرت خرید مردم و کاهش فشارهای اقتصادی، اخذ مالیات به روش‌های قانونی از صاحبان سرمایه می‌باشد.  براین اساس مقررشده تا افرادی که درآمد بسیار بالا دارند، مشمول مالیات شوند. علیزاده برمی تصریح کرد: یکی دیگر از روش‌های بهبود معیشت مردم، جلوگیری از فرار مالیات مؤدیانی است که مشمول مالیات می‌باشند اما از پرداخت آن امتناع می‌کنند. بی‌شک شناسایی مؤدیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی مؤدیان قدیمی موجب توزیع عادلانه درآمد در جامعه و رفاه عمومی اقشار آسیب‌پذیر متوسط و کم‌درآمد جامعه می‌گردد.  عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به استمرار روند توزیع و پرداخت کالابرگ الکترونیک همچنین خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی یکی از موضوعات مهم برای آحاد جامعه می‌باشد. این کالاها به‌منظور تأمین رفاه و بهبود معیشت مردم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مشخص‌شده و بنا است تا به‌صورت کالابرگ در اختیار مردم قرار گیرد. بنابراین روند درنظرگیری کالابرگ برای سال آینده نیز استمرار خواهد داشت و کلیه یارانه بگیران قادر به دریافت آن خواهند بود. چنانچه افراد از مراکز خریدی که دولت معین کرده است، خرید کنند با کاهش قیمت و تخفیف نیز مواجه خواهند شد. او درخصوص مراکز توزیع اقلام اساسی متذکر شد: خوشبختانه مراکز بسیاری مشخص‌شده که مرجع خرید از مسیر کالابرگ می‌باشند. تعداد این مراکز خرید  به چندین هزار می‌رسد و بی‌شک شرایط را برای دریافت کالا و خدمات تسهیل خواهند کرد.وی بابیان اینکه مراکز مشخص‌شده از سوی دولت کالاها را باقیمت کمتر به فروش خواهند رساند، یادآور شد: خرید از مراکز مشخص‌شده موجب می‌گردد تا مردم اقلام موردنیاز خود را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خریداری نکنند و مشمول یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده نشوند. علیزاده درتشریح حذف مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای اساسی گفت: به‌موجب خرید با کالابرگ الکترونیک مالیات بر ارزش‌افزوده حذف خواهد شد و دیگر مردم چنین مالیاتی را پرداخت نخواهد کرد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که دهک‌های ۱ تا ۷ جامعه کالابرگ دریافت خواهند کرد. دراین میان اختیار با افراد است؛ گاه می‌توانند پول را در مسیر دیگری خرج کنند و به‌عنوان‌مثال لوازم‌خانگی خریداری کنند و گاه می‌توانند به مراکز خرید مشخص‌شده بروند و اقلام اساسی موردنیاز را دریافت کنند.نماینده مردم دامغان در مجلس یازدهم درتشریح تعیین نرخ ارز کالاهای اساسی همچنین ادامه داد: نرخ ارز کالاهای اساسی
 ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین‌شده است. براین اساس کالاهای اساسی مشخص که لیست شان در اختیار وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی قرار دارد، در زمره دریافت ارز قرار خواهند گرفت. به طورکل این اقلام، کالاهای اساسی موردنیاز مردم می‌باشد و به همین خاطر ارز کافی در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد تا به‌درستی وارد شوند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در پایان این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه تصمیمات دولت و مجلس هم‌مسیر و مشترک است، تأکید کرد: کوشش مجلس و دولت براین است که سفره مردم تحت پوشش تضمینی قرار گیرد و دستخوش نوسانات اقتصادی نشود. هدفمان این است که قیمت‌ها ثابت اما پایین باشد تا معیشت مردم و نیازهای خوراکشان فراهم گردد. 

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: 
حذف مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای اساسی گامی در راستای بهبود معیشت مردم است

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی، نماینده مردم جیرفت و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، درباره ضرورت تأمین کالاهای اساسی و حذف مالیات بر ارزش‌افزوده این اقلام به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: کالاهای اساسی یا استراتژیک نیاز جدی مردم جامعه می‌باشد. در رأس این کالا گندم و برنج قرار دارد که همواره به‌عنوان نیاز اصلی تلقی می‌شوند و پس‌ازاین اقلام، پیاز و سیب‌زمینی و دیگر اقلام این‌چنینی موردتوجه قرار دارد. 
وی با اشاره به لزوم تأمین و تولید نهاده‌های دامی افزود: سایرمحصولات که منبع تأمین پروتئین می‌باشند نیز به‌عنوان نیاز اصلی و جدی قلمداد می‌شوند و مهیا ساختن شرایط برای ورود، تأمین و تولیدشان اهمیت فراوانی دارد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که نهاده‌های دامی در این مسیر نقش پررنگی دارد چراکه خود زمینه تولید را رقم می‌زنند. 
اعظمی ساردوئی با تأکید بر ضرورت تقویت تولید تصریح کرد: سفره مردم جامعه همواره نیازمند کالاهای اساسی و استراتژیک می‌باشد و نمی‌توان این اقلام را از سه وعده اصلی روزانه مردم حذف کرد. دراین راستا زمینه تسهیل تولید و ورود این اقلام اهمیت فراوانی دارد و اقدامی مثبت نیز تلقی می‌گردد. 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درتشریح حذف مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای اساسی همچنین خاطرنشان کرد:  حذف مالیات بر ارزش‌افزوده  کالاهای اساسی گامی حائزاهمیت  و قدمی مؤثر در راستای بهبود معیشت مردم می‌باشد. تصمیم کمیسیون تلفیق و نظر نمایندگان در این فرآیند مثبت بوده و این امر‌می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. توأم با این فرآیند ضرورت دارد تا به مطالبه همیشگی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس نیز بپردازیم؛ یکی از موضوعاتی که همواره اعضای کمیسیون کشاورزی دنبال کرده‌اند، حذف پیمان‌سپاری ارزی برای اقلام کشاورزی می‌باشد. همچنین ضرورت دارد تا ارز دولتی و ارز آزاد تفاوت قیمتی چشم‌گیری نداشته باشند تا رانت و فساد پدید نیاید. 
نماینده مردم جیرفت در پایان این گفت‌وگو با اشاره به لزوم حذف پیمان‌سپاری ارزی برای محصولات کشاورزی متذکر شد: پیمان‌سپاری ارزی آسیب فراوانی به صادرات محصولات کشاورزی وارد کرده است و ازاین‌رو خواسته‌مان این است تا این روند برای محصولات کشاورزی حذف گردد. بی‌شک به‌موجب حذف پیمان‌سپاری ارزی، کالاهای اساسی به سهولت وارد خواهند شد و صادرات محصولات کشاورزی نیز بیش‌ازپیش توسعه پیدا خواهد کرد. 
 تثبیت قیمت  کالاهای اساسی