در راستای لزوم گسترش ارتباطات بین‌المللی و بازاریابی جهانی‌ مطرح شد:

تقویت تولید باهدف کسب مقاصد صادراتی

گروه اقتصادی 
به‌تازگی بانک مرکزی از تداوم رشد قابل‌قبول فعالیت‌های اقتصادی در کشور خبر داد و اعلام کرده است که رشد اقتصادی کشور در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ با احتساب نفت و بدون احتساب نفت نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۴/۷ و ۳/۶ درصدی همراه بوده است. براساس این گزارش تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۲ به رقم ۴۳۱۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱، رشد ۳/۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۲/۴ درصد بوده است. دراین راستا می‌توان اظهارداشت که تحقق رشد اقتصادی مثبت در فصول اول و دوم سال‌جاری و در امتداد رشد اقتصادی مثبت کلیه فصول سال ۱۴۰۱ حکایت از تداوم رشد قابل‌قبول فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد. کارشناسان حوزه اقتصاد بین‌الملل براین باورند که استمرار رشد اقتصادی کشور به سبب گسترش روابط خارجی است و دولت سیزدهم نیز سیاست خارجی خود را بر مبنای بسط و گسترش روابط با کشورهای همسایه و بازاریابی بین‌المللی قرار داده است. آگاهان این عرصه براین باورند که رابطه متوازن با کشورهای منطقه  و بازاریابی جهانی گامی روبه‌جلو در راستای برای رشد اقتصادی و رسیدن به جهش تولید است. افزون براین مراودات بین‌المللی  عامل مهم و اساسی خنثی کردن نقش تحریم‌ها در اقتصاد کشور است و می‌تواند زمینه بی‌اثرسازی هرچه‌تمام‌تر تحریم‌ها را رقم بزند. از دیگر مزایای گسترش ارتباطات و بازاریابی جهانی،  خروج از اقتصاد نفتی است. براین اساس است که کارشناسان اقتصادی تأکیددارند تا با اتکا به بخش‌های خصوصی و دولتی و استفاده از تمامی پتانسیل‌های موجود در کشور زمینه گسترش مراودات بین‌المللی فراهم گردد و  تولید داخل به نسبت افزایش صادرات تقویت شود. 
 پایداری اقتصاد بر‌ مبنای تجارت جهانی
الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره رشد اقتصادی ۶ ماهه اول سال جاری اظهار داشت: در دنیای امروز یک‌جانبه‌گرایی معنایی ندارد و اراده کشورهای مختلف در روندهای جهانی مؤثر است. رشد اقتصادی 6‌ماهه اول سال جاری در کشورمان نشان داد که نمی‌توان از طریق تحریم کشورها را راکد نگه داشت و از حرکت آن‌ها جلوگیری کرد. به گفته وی؛ معاهداتی مانند بریکس و شانگهای نیز به کمک ما آمده‌اند تا رشد خوبی را داشته باشیم. به‌طور مثال، بریکس نزدیک به نصف بازارهای دنیا را در اختیار دارد و بستری برای گسترش مراودات بین‌المللی‌مان به وجود می‌آورد. کارشناسان تجارت و بازاریابی جهانی نیز اذعان می‌دارند که در زمینه‌های مختلف مانند صنایع و معادن و کشاورزی ظرفیت‌های خوبی  برخوردار می‌باشیم و ضرورت دارد تا از این ظرفیت‌ها در مسیر طراحی تجارت بین‌المللی بهره کسب کنیم تا‌ مقاصد بازارهای هدف در کشور بیش‌ازپیش شود. در بررسی بیش‌تر این موضوع و لزوم گسترش مراودات بین‌المللی و تقویت توان تولیدی صنایع و معادن و کشاورزی به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی‌ پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس:  
مراودات جهانی موجب تقویت توان تولید داخلی و اشتغال‌زایی خواهد شد
 حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اثرات بازطراحی تجارت ایران در تولید ناخالص داخلی کشور به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: یکی‌از‌ ا‌رکان اصلی در افزایش تولید و صادرات، مراودات بین‌المللی است که میان کشورهای‌ مختلف در جریان است. به‌موجب‌ مراودات بین‌المللی است که تفاهم‌نامه و قراردادها به ثمر می‌نشینند و مزایای خود را نمایان می‌سازند. بی‌شک در جریان افزایش پیمان‌ها، قراردادها و عضویت‌ها است که صادرات رونق می‌یابد. 
وی با تأکید بر لزوم افزایش ارزش محصولات صادراتی کشور به مقاصد بین‌المللی افزود: رونق صادرات زمینه تقویت توان تولیدی کشور را فراهم خواهد کرد و موجب افزایش تولیدات داخلی خواهد شد. بی‌شک این روند در وضعیت تحریمی حال حاضر بسیار راهگشا است و بیشترین ظرفیت را برای کشور رقم خواهد زد. براین اساس نباید از مراودات بین‌المللی غافل شویم و می‌بایست همواره درصدد گسترش آن باشیم. 
حجت‌الاسلام حسینی کیا با اشاره به لزوم شناسایی نیازهای بازارهای بین‌المللی و بازطراحی تجارت کشور تصریح کرد: ارتباط با کشورهای همسایه همواره اولویت نخست است و سپس می‌بایست در سطح بازاریابی جهانی به‌موجب‌ افزایش تولید داخلی باشیم. همچنین ضرورت دارد تا نیاز بازارهای هدف را به‌خوبی شناسایی کنیم و مطابق با آن نیازها حرکت کنیم. بی‌شک متناسب‌سازی تولید با نیاز بازارهای جهانی عایدی خوبی را رقم خواهد زد و موجب تقویت تجارت در تولید ناخالص داخلی کشور خواهد شد. 
نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های تهاتر کالا همچنین خاطرنشان کرد: ظرفیت تهاتری با کشورهای همسایه گامی مهم است و می‌بایست توأم با روند گسترش مراودات به این امر نیز بپردازیم. بی‌شک تهاتر نیازهای بسیاری را‌ جبران خواهد کرد و موجب شکل‌گیری ظرفیت‌‌های عظیمی خواهد شد. 
او متذکر شد: مادامی‌که سیاست تهاتر کالا در دستورکار قرار گیرد، روابط میان کشورها مستحکم‌تر خواهد شد. ضرورت دارد تا از یکایک سیاست‌های مذکور که هریک اثرات بسیاری دارند، غافل نشویم و به‌درستی از آن‌ها در جهت گسترش مراوادت بین‌المللی بهره بگیریم. 
وی ضمن بیان اینکه باید به سمت توسعه ارتباطات و افزایش تولیدات داخلی حرکت کنیم،  یادآور شد: روزی خواهد رسید که دنیا از واحد پول مشترک فکر خواهد کرد و آن‌وقت دیگر بازارجهانی بر مبنای یک ارز واحد خواهد بود. بی‌شک تعامل با همسایگان و بازاریابی جهانی این مهم را ‌نیز‌ عملیاتی خواهد کرد. 
حجت‌الاسلام حسینی کیا در پایان این گفت‌وگو با ‌اشاره به رویه  تجارت کشور طی دو سال گذشته به لزوم تکمیل زنجیره‌های تولید تأکید داشت و دراین‌باره اظهارکرد: سهم صادرات حجمی کشور افزایش‌یافته و ضرورت دارد تا درصدد افزایش ارزش صادرات محصولات و تولیدات داخلی باشیم و دراین راستا‌ چاره‌اندیشی جدی داشته باشیم تا تکمیل زنجیره‌های‌ موجود رقم بخورد و محصولات تکمیل زنجیره‌ها در مسیر صادرات قرار گیرد چراکه این محصولات ارزش‌افزوده بیشتری دارند و زمینه اشتغال‌زایی را‌ فراهم خواهند کرد. 

 تقویت تولید باهدف کسب مقاصد صادراتی