عادل پیغامی، مدیر عامل منطقه آزاد قشم:

مکتب هنری خلیج فارس رونق می‌گیرد

 عادل پیغامی در جمع خبرنگاران درباره هدف از برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم اظهارداشت: در جزیره زیبا و جهانی قشم هستیم، جایی که یک امتداد تاریخی، هویتی و تمدنی بیش از حدود یک هزار و ۶۰۰ سال دارد که می‌توان بازیابی کرد. جزیره‌ای که شاید جزو معدود کانون‌های ارتباطات میان فرهنگی منطقه غرب آسیا تلقی شود. در این یک هزار و ۴۰۰ سال از سمت کشورهای اسکاندیناوی تا شرق دور و آسیای دور مانند چین تا اینجا نشانه‌ها، گفت و گوها، تعاملات و ارتباطات میان فرهنگی داریم.
به گزارش ایرنا، وی گفت: این هویت و تمدن تاریخی ایران در خلیج فارس، منطقه جنوبی ایران در ایران بزرگ فرهنگی، به نظرم کانونش در جزیره قشم می‌تپد، وقتی که عناصر فرهنگی و تمدنی جنوب ایران را در کنار هم قرار می‌دهیم، چیزی به نام مکتب هنری خلیج‌ فارس تداعی می‌شود، در همه عناصر، مولفه‌ها و عرصه‌های هنری می‌توانیم مشاهده کنیم.
پیغامی افزود: یکی از مهمترین این عرصه‌ها که همیشه قلب و جان مردمان جنوب و به خصوص قشم تلقی می‌شود، در این پویایی و نشاط، موسیقی بوده و در آن موسیقی هم مقوله عود یکی از سازهای اصیل این عرصه و این مرز و بوم در ایران و در حوزه خلیج فارس است.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم بیان کرد: همه این موارد و ویژگی‌ها در کنار هم قرار گرفت و استعدادهای موجود در تک تک روستاهای قشم، در میان نوجوانان و جوانان، اساتید و پیشکسوتان این جزیره و کارگاه‌های سازسازی و در زندگی روزمره مردم قشم، مراسم و جشن‌های آنان که با ساز عود عجین است، ما را بر آن داشت که بعد از سالیان یک نقیصه‌ و کمبودی که احساس می‌کردیم وجود دارد را در قالب جشنواره ملی عودنوازی قشم ترتیب بدهیم.
وی اظهارداشت: در این رویداد، یک مجموعه‌ای از استعدادیابی، رقابت و آموزش، مجموعه‌ای از حضور اساتید بنام و صاحب سبک کشورمان که برای جزیره قشم یک فرصت بسیار بی‌نظیری بود و تعامل و گفت و گویی که بین جوانان و نوجوانان با این اساتید در قشم، شکل گرفت، خدا را شاکریم و امیدواریم این جشنواره ادامه و ابعاد بین‌المللی خود را پیدا کند و بتواند مجموعه‌ها و استعدادهای دیگری را دور یکدیگر جمع کند و به نوعی مکتب هنری خلیج فارس را در قشم بتوانیم با برگزاری چنین رویدادهایی رونق بدهیم، این آغاز است، پایان نیست و علاقه‌مند هستیم که آن را ماه به ماه با رویدادهای متناسب و مرتبط ادامه بدهیم و سال آینده جشنواره را قوی‌تر برگزار کنیم.پیغامی خاطرنشان کرد: من خواهان تداوم برگزاری جشنواره عودنوازی قشم هستم و آن را وظیفه و تکلیفمان در بخش فرهنگی منطقه آزاد قشم می‌دانیم اما به نظر می‌رسد که باید یک همت همگانی اتفاق بیفتد. اصل مطالبه باید از اساتید، هنرمندان و مردم باشد، ما فقط خادم و کمک حال این رویداد باشیم.
 نقش جشنواره عودنوازی در جذب گردشگر
مدیرعامل منطقه آزاد قشم در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره نقش جشنواره عودنوازی در جذب گردشگر در این جزیره اظهارداشت: جزیره زیبا و جهانی قشم، یکی از عرصه‌های فعالیت، نشاط و پویایی آن در حوزه گردشگری است، در این جزیره چند برابر بسیاری از نقاط کشور، گردشگر داریم، اگر آمار گردشگران دو شهر زیارتی مهم مشهد و قم را محاسبه نکنیم، شاید آمار و تعداد گردشگرانی که در طول سال و در ایام خاص در جزیره قشم سفر می‌کنند، رتبه سوم یا حداکثر چهارم را داشته باشند که نشان دهنده اهمیت بحث گردشگری است.
وی گفت: گردشگران می‌توانند، ۱۷ نوع گردشگری از جمله دریایی، تجاری، تفریحی و موسیقی را در جزیره قشم تجربه کنند که موسیقی یکی از موارد مورد توجه ماست. علاوه بر اینها برای ۱۵،۱۶ نوع دیگر گردشگری، معتقدیم وقتی که گردشگران در این جزیره حضور پیدا می‌کنند، باید از فرهنگ و هنر جزیره بهره‌مند شوند و طبیعتا موسیقی جزیره هم یکی از انواع گردشگری است، به همین دلیل هم در گردشگری موسیقی، این جشنواره برای ما یک محفل و رویدادی برای بسیاری اقدامات است و امیدواریم بتوانیم با موسیقی و ساز عود، گردشگری‌های دیگر را رونق ببخشیم.
نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم در راستای ایجاد زمینه فعالیت‌های هنری در حوزه عودنوازی و ارتقای سطح فرهنگی مرتبط با موسیقی منطقه با توجه به فرهنگ موسیقایی خلیج فارس و رواج ساز عود (بربت) در زندگی اقوام ساکن در سواحل جنوبی ایران، اسفندماه امسال در دو رده سنی جوان (تا ۱۸ سال/ متولدین ۱۳۸۴ و پس از آن) و بزرگسال (متولدین ۱۳۸۳ و قبل آن) در دو بخش دستگاهی و نواحی، در مقیاس ملی (سراسر کشور) به صورت رقابتی و در دو مرحله برگزار شد.
علی ثابت‌نیا رئیس، ارسلان کامکار دبیر هنری، کیوان فرزین، مدیر اجرایی این جشنواره بودند که اختتامیه آن ۱۸ اسفندماه در جزیره قشم برگزار شد.
 مکتب هنری خلیج فارس رونق می‌گیرد