پاسکاری اوکراین در اتحادیه اروپا!

این روزها سران اروپایی ترجیح می‌دهند به پرونده عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا ورودی پیدا نکرده و در خصوص آن نیزموضعی نگیرند.تاکنون چندین بار این مسئله با مخالفت علنی و پنهان برخی اعضای اروپایی مواجه شده و تقریبا زلنسکی را قانع ساخته که نباید بر روی عضویت در اروپای واحد حسابی باز کند! به عبارت بهتر، سیگنال‌هایی که از سوی سران اروپایی به رئیس‌جمهور اوکراین مخابره می‌شود، در تضاد با ادعای تسهیل روند عضویت این کشور جنگ‌زده در اروپای واحد قرار دارد. 
اکنون گزارش‌های هدفمندی در راستای رد عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا منتشر می‌شود که بیانگر گارد سران اروپایی نسبت به این موضوع است. اگرچه افرادی مانند فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از عزم خود برای تکمیل روند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا سخن می‌گویند اما حرف و عمل سیاستمداران اروپایی درتعارض مطلق با یکدیگر قرار دارد! اخیرا اندیشکده بروگل در گزارشی عواقب مالی پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا بر بودجه ۷ ساله این اتحادیه را بین ۱۱۰ تا ۱۳۶ میلیارد یورو تخمین زد.این رقم حدود ۰/۱۰ درصد و ۰/۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را در برمی‌گیرد.پیش‌بینی اندیشکده بروگل از میزان سرازیر شدن پول به اوکراین پس از پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا بر اساس بودجه ۲۰۲۷-۲۰۲۱ این اتحادیه انجام‌شده است.
در این میان، سران اروپایی ترجیح می‌دهند بر روی گام‌های ابتدایی صورت گرفته درروند عضویت اوکراین در اروپای واحد متمرکز شوند! در ژوئن ۲۰۲۲، اوکراین برای نخستین بار به‌عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا معرفی شد و در دسامبر ۲۰۲۳ با آغاز مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا موافقت شد.این همان فرمول تکراری و نخ نمایی است که در پروسه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیز تکرار شد.جایی که پس از دو دهه مذاکره و تعامل، چشم‌اندازی نسبت به تحقق نهایی آن ( حداقل در برهه کنونی) وجود ندارد. 
مسئله مهم دیگر، مربوط به تعهدپذیری اتحادیه اروپا در قبال بازسازی اوکراین در دوران پساجنگ است. در پیش‌بینی اندیشکده بروگل هزینه‌های هنگفت بازسازی اوکراین جنگ‌زده که دستکم ۴۵۰ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود، در نظر گرفته نشده است. ازاین‌رو عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا صرفا هزینه‌های این مجموعه را افزایش خواهد داد و دیگر هیچ! به‌این‌ترتیب، تمایل زلنسکی و غرب‌گرایان اوکراینی در خصوص عضویت در اتحادیه اروپا نیز به‌مانند عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) رنگ‌باخته است. 
انتشار گزارش‌های ظاهرا مستقل اخیر در مخالفت با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا،به صورتی کاملا هدفمند و در راستای پاسخ منفی نهایی اعضای اروپایی به این مسئله تنظیم و منتشر می‌شود. قبل از وقوع جنگ اوکراین، بازیگران غربی به کی‌یف تضمین داده بودند که عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو حداقلی‌ترین دستاوردهای وی از تقابل مطلق با روسیه و بازی در زمین آمریکا-اروپا خواهد بود! اکنون زلنسکی در حالی متوجه شکست خود در این معادله شده که دیگر راهی برای جبران این مسیر از سوی او و همراهانش در کی‌یف وجود ندارد. اروپائیان وی را در یک بوروکراسی خسته‌کننده درگیر ساخته‌اند که فرجامی نیز برای آن متصور نیست. در چنین شرایطی پرچم اوکراین هیچ‌گاه  به‌عنوان یک کشور عضو، در کنار اتحادیه اروپا نصب نخواهد شد....
پاسکاری اوکراین در اتحادیه اروپا!