ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران :

تسریع احیای بافت‌های فرسوده نیازمند اعتمادسازی برای مالکان است

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم احیای بافت‌های فرسوده پرداخت و درباره چگونگی تسریع این روند و جهش در بازآفرینی بافت‌های فرسوده اظهارکرد: بافت‌های فرسوده یکی‌ از معضلات کشور می‌باشند که ضرر و زیان‌های بسیاری را نیز در پی دارند. به عنوان مثال؛ آسیب‌های اجتماعی بسیاری را به سبب محل سکونت به همراه دارند و از منظر رفاهی نیز دچار مشکل می‌باشند. صاحبان برخی از بافت‌های فرسوده افرادی هستند که کشور را ترک کرده و واحد خود را به دست افراد کم صلاحیت سپرده‌‌اند. وی با اشاره به ایمنی پایین بافت‌های فرسوده در‌برابر حوادث طبیعی افزود: آسیب دیگر بافت‌های فرسوده، حوادث به سبب بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله است. بنابراین آسیب پذیری بسیاری دارند و به همین خاطر مضرات قابل توجهی را به بار می‌آورند. رهبر تصریح کرد: مسکن نیازمند تسهیلات زیربنایی و روبنایی است و بافت‌های فرسوده نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بسیاری از بافت‌های فرسوده نیازمند به روزرسانی خدمات شهری می‌باشند و ضرورت دارد تا انشعابات‌شان تجدید گردد.   
رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با تاکید بر لزوم نوسازی بافت‌های فرسوده همچنین خاطرنشان کرد: ساخت و ساز در مناطقی که خدمات رفاهی و شهری‌شان دیده شده، برتری بیش‌تری دارد در مقایسه با مناطقی دارد که به تازگی به شهرها الحاق شده‌اند و در صف آماده سازی قرار گرفته‌اند. 
او ضمن بیان اینکه باید مالکان واحدهای فرسوده را ترغیب به ارائه واحدهایشان کنیم، متذکر شد: تاکیدات بسیاری وجود دارد که با توجه به نیاز کشور به مسکن، اولویت ساخت با مناطقی باشد که امکانات رفاهی و خدماتی دارند. سازمان بازآفرینی شهری برخی مصوبات  را درنظرگرفته و مشوق‌هایی را نیز اعمال کرده است تا برای مالکان انگیزه ایجاد کند. هدف سازمان بازآفرینی شهری از درنظرگیری مشوق‌ها ترغیب افراد برای نوسازی بافت‌های فرسوده بوده است. این مشوق‌‌ها اشکال متفاوت و متعددی دارند و شامل ۱۸ مورد می‌شوند. 
وی با تاکید بر لزوم اعتمادسازی برای مالکان واحدهای فرسوده یادآور شد: نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند بررسی جدی و سیاست‌گذاری منحصر است چراکه بسیاری از مالکان اعتماد لازم را ندارند و  مایل به بازآفرینی و نوسازی واحد خود نیستند.
رهبر با اشاره به تهاتر واحد آپارتمان تکمیل شده با زمین و بافت‌های فرسوده گفت: باید سیاست‌های مختلفی درنظرگرفته شود تا اعتماد صاحبان ملک افزایش یابد و ترغیب شوند. به منظور افزایش رغبت مالکان می‌توان واحدهای ساخته شده و آماده را درنظرگرفت تا با زمین‌ها و واحدهای فرسوده تهاتر شوند. براین اساس می‌توان همزمان کلید واحد آپارتمان را در اختیار مالک قرار‌داد و زمین وی را دریافت کرد. دراین مسیر کارشناسی ارزش زمین و آپارتمان نیز اهمیت فراوانی دارد. پیش‌تر این سیاست با نام کلید به کلید به کارگرفته شد و نیازمند اعتمادسازی نیست. 
او در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: به منظور جهش در‌نوسازی بافت‌های فرسوده می‌بایست اعتماد سازی کرد. تاخیر در اجرای سیاست‌ها و اعتماد سازی بازه به نتیجه مشخص رسیدن را طولانی‌تر خواهد کرد.
تسریع احیای بافت‌های فرسوده نیازمند اعتمادسازی برای مالکان است