فرشید ایلاتی، کارشناس اقتصادی:

شهید آیت الله رئیسی با نگاه تقویت تولید داخل بازارمسکن را به چرخه تولید بازگرداند

فرشید ایلاتی، کارشناس اقتصادی و تحلیل‌گر بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح  نقش شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در جهت تحقق اهداف اقتصادی و ایجاد تحول چشم‌گیر در دیپلماسی اقتصادی پرداخت و در این باره اظهارکرد: پیش از سال ۱۴۰۰، به مدت ۸ سال در یک دوره‌ای قرار گرفته‌بودیم که تنها محوریت گفتمان با اهداف خاصی را به همراه داشت. در حوزه بین الملل و اقتصاد دولت گذشته، کلیه امور در گرو برجام گذشت و تمامی ارتباط با دنیا محدود به چندین کشور اروپایی و دولت آمریکا بود. براین اساس تبادلات و تعاملات بسیاری وجود نداشت و نگاه جامعه جهانی محدود به کشورهای خاص اروپا و آمریکا بود. همچنین تولید داخل و توانمندی داخلی به فراموشی سپرده شده بود و رویکردی وجود داشت که بدون برجام نمی‌توان تولید را تقویت کرد. به موجب چنین رویکردی ابتدایی ترین لوازم تولیدی داخلی به برجام و دیپلماسی خارجی گره خورده بود و دیگر در داخل کشور تولید نمی‌شد. با آغاز دولت سیزدهم و رویکرد شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، رویکردهای گذشته شکسته شد و دیگر نگاه‌ها ختم به کشورهای اروپایی و آمریکایی نبود.
وی با بیان اینکه نگاه شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، تقویت تولید داخل و ارتقاء توانمندی‌های داخلی بود، افزود: با شروع فعالیت دولت سیزدهم نگاه مردم نیز تغییر یافت و آگاه شدند که مسیر دولت گذشته تمام ماجرا نیست و می‌توان از آن عبور کرد. شهید آیت الله ابراهیم رئیسی نشان دادند که می‌توان بدون نگاه به غرب و کشورهای غربی در حوزه بین الملل تعامل داشت و نسبت به توانمندی‌های داخلی بیش‌از پیش توجه داشت. کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به رویکرد جوانگرایی و استفاده از نیروهای جوان و متخصص در کابینه دولت سیزدهم همچنین تصریح کرد: رویکرد شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، توجه به توانمندی‌های داخلی و جوانگرایی بود. براین اساس وی در حوزه انتخاب اعضای کابینه نیز موفق عمل کرد و امور را به دست افراد جوان سپرد. 
 دولت سیزدهم بازار عرضه و تقاضا مسکن را به تناسب رساند
تحلیلگر بازار مسکن ضمن تاکید بر بهبود اوضاع مسکن در مقایسه با ادوار گذشته خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم، حوزه مسکن با بی تحرکی رو به رو بود و متاسفانه براین اساس به آمار تولیدی کمتر ۳۰۰ هزار واحد در سال سقوط کردیم. این روند درحالی شکل‌گرفت که در شروع دولت دوازدهم موتور مسکن روشن شده بود و تولید به ۹۰۰ هزار واحد در سال می‌رسید. در دولت گذشته تولید مسکن سقوط کرد و سایر بخش‌های تولیدی نیز به انتظار و نتایج مذاکرات گره خورد. بر اساس چنین رویکردی تولید کشور نیمه تعطیل شد و اوضاع نا به سامانی داشت. 
او با اشاره به افزایش تولید و به تناسب رساندن عرضه و تقاضا در بازار مسکن متذکر شد: رویکرد شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، تقویت تولید مسکن بود و براین اساس تولید مسکن در کشور قوت گرفت.
او در پایان این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم تامین مسکن بود و این مهم با موفقیت انجام شده است، یادآور شد: دولت سیزدهم در حوزه واگذاری زمین، قانون جهش تولید و  اجرای تکالیف‌ بانک‌ها در حوزه مسکن موفق عمل کرد. متاسفانه شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی مانع از تبیین نتایج اقدامات عملی برای وی شد و اینک حضور ندارند که ثمره تلاش‌ها را مشاهده کنند اما‌به طورحتم در سال جاری و به ویژه اواخر سال ثمره این تلاش‌ها را شاهد خواهیم بود. بهبود شرایط مسکن یکی از اقدامات مثبت و عملیاتی دولت سیزدهم و شخص شهید آیت الله ابراهیم رئیسی است که طی سه سال گذشته رقم خورد. براساس تلاش‌های دولت سیزدهم رونق به بازار مسکن بازگشت و دغدغه جدی مردم، تا حدود بسیاری برطرف شد.
شهید آیت الله رئیسی با نگاه تقویت تولید داخل بازارمسکن را به چرخه تولید بازگرداند