جنگ اقتصادی جدید اروپا و روسیه

درحالی که جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا، متعاقب وضع تعرفه های گمرکی از سوی دولت بایدن در قبال خودروهای الکترونیک چینی وارد مرحله ای تازه شده است، شاهد تشدید نبرد اقتصادی میان روسیه و اتحادیه اروپا هستیم. این به معنای وقوع منازعات پایدار در نظام 
بین الملل است که خود را در عرصه تجارت جهانی نیز منعکس می سازد. به نظر می رسد جنگ اقتصادی روسیه و اتحادیه اروپا، متعاقب شکست اوکراین در مناطق جنگی حساس در شرق این کشور به وقوع پیوسته و هدف اروپا از آن، تحت فشار قرار دادن روسیه در ابعاد فرامتنی و محیطی است. 
در حالی که اتحادیه اروپا همچنان به تشدید تحریم‌ها علیه مسکو و متحدانش بر سر مناقشه اوکراین ادامه می‌دهد، شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه قانونی را برای افزایش تعرفه واردات غلات از روسیه و بلاروس تصویب کرده است.اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این عوارض گمرکی «ممنوع کننده» که از اول ژوئیه اجرایی می‌شوند، بر واردات غلات، دانه‌های روغنی، محصولات ثانویه و همچنین گلوله‌های تفاله چغندر و نخود خشک از هر دو کشور اعمال خواهند شد.این اتحادیه در ادامه تاکید کرد که مقررات جدید تعرفه‌ها را به حدی افزایش می‌دهد که «واردات این محصولات را متوقف می‌کند.» با این حال، اکنون به واسطه کمبود غلات در کشورهای مختلف اروپایی، به صورت خودکار این فرمان در برخی کشورها قابل اجرا نیست. قبلا نیز در جریان وضع تحریم های حوزه انرژی از سوی اروپائیان، بسیاری از کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا قادر به اجرایی ساختن این محدودیتها و تحریمها نشدند. فراتر از آن، حتی در حوزه مبادلات بانکی و اعتباری نیز برخی کشورهای اروپایی متعاقب افزایش هزینه های خود در بحبوحه جنگ، به تجارت غیر رسمی اما ملموس با روسیه روی آوردند. اساسا یکی از موضوعاتی که همواره مورد اعتراض زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و حتی ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو قرار داشت، عدم پیروی برخی کشورهای اروپایی از اعمال تحریم های توافق شده علیه روسیه بوده است.  البته این مقررات بر ترانزیت از طریق اتحادیه اروپا از روسیه و بلاروس به کشورهای ثالث تأثیری نخواهد گذاشت.وزرای اتحادیه اروپا مدعی شدند که این اقدام از «بی ثباتی» بازار غلات این اتحادیه جلوگیری می‌کند و درآمدهای مسکو از طریق صادرات محصولات کشاورزی را محدود می کند.با این حال تجربه دو سال جنگ اوکراین نشان داده که معمولا میان آنچه در بیانیه های صادر شده از سوی اروپائیان ادعا می شود تا آنچه در واقعیت به وقوع می پیوندد، شکاف و فاصله ای آشکار وجود دارد!  پیشنهاد تعرفه ها توسط اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در ماه مارس اعلام شد. در آن زمان، وی گفته بود که این اقدام به کاهش «خطر فزاینده »محصولات روسی برای بازارها و کشاورزان اتحادیه اروپا کمک می‌کند. در هر حال، باید در انتظار میزان و  نحوه عملیاتی شدن تحریم های جدید وضع شده از سوی اتحادیه اروپا علیه روسیه و بلاروس ماند اما به نظرمی رسد مسکو نگرانی چندانی بابت این موضوع نخواهد داشت.
جنگ اقتصادی جدید اروپا و روسیه