تجارت جهانی در سایه دغدغه های زیستی!

طی سال‌های اخیر، یک سؤال و دغدغه مهم ذهن استراتژیست‌های حوزه تجارت جهانی و محیط زیست را به‌صورت همزمان مشغول کرده است:این‌که چگونه می‌توان نسبت تجارت جهانی و رعایت دغدغه های زیست محیطی( خصوصا موضوعات اقلیمی) را با یکدیگر تعریف کرد؟ آیا این دو مؤلفه قرار است تا ابد در تقابل و تضاد با یکدیگر قرار گیرند یا راهکارهایی برای ایجاد اشتراک حداکثری میان این دو وجود دارد؟ تضاد آشکار طرح‌ها و برنامه‌ها در راستای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی با قوانین تجارت جهانی، تنشی است که می‌تواند به جنگ‌های فرامرزی مکرر میان قدرت‌های اقتصادی منجر شود.
 پس ما از یک بحران فراگیر و تمام عیار سخن می گوییم که نقطه پایانی فعلا برای آن متصور نیست! 
در رسانه های غربی، پذیرفته شده که تجارت جهانی و محیط زیست دو مفهوم و مصداق آشتی ناپذیر با یکدیگر محسوب می شوند. تارنمای ال اکونومیستا در این خصوص نوشته است که  تجارت جهانی با دشمن جدیدی به نام مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی رو به رو بوده  و تعهد دولت‌ها به این امر باعث ایجاد سیاست‌های جدیدی شده است که با اتحادهای بین‌المللی و وضعیت فعلی در تضاد است.
یکی از بازیگرانی که در تشدید این روند ( تقابل میان دغدغه‌های زیست محیطی و تجارت جهانی) نقش پررنگی ایفا کرده، آمریکاست. آمریکا  یکی از کشورهایی است که بر این سیستم فشار می‌آورد. هر ساله ده‌ها میلیون محموله کانتینر از محصولات تولید خارج با قیمت بسیار پایین به بنادر آمریکا می‌رسد، اتفاقی که اگر چه برای جیب مصرف‌کنندگان آمریکایی بسیار خوب است، اما به ضرر کره زمین است. وضعیت ناپایداری که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا با تسریع در انتقال انرژی و اعمال تعرفه‌های جدید، یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی، در صدد تغییر آن است. این مسئله همچنین به آمریکا اجازه می‌دهد تا وابستگی خود را به چین کاهش دهد.اتحادیه اروپا در واکنش، یکی از اقدامات جدید آمریکا با عنوان اعتبارهای مالیاتی برای تجهیزات انرژی پاک ساخت ایالات متحده را قاتل شغل توصیف کرده است. مقامات  اروپایی همچنین در‌حال بررسی امکان ارائه یک پرونده تجاری در برابر سازمان تجارت جهانی هستند. به همین ترتیب، آن‌ها در حال بررسی مجدد قوانین مربوط به کمک‌های دولتی برای تأمین مالی صنعت انرژی پاک هستند.با این حال زمانی که موضوع سود تجاری مطرح می شود، تمامی تبصره ها و قوانین وضع شده از سوی سازمان تجارت جهانی محو شده و به کناری می روند! آمریکا و اتحادیه اروپا هر دونشان داده اند که در بزنگاه‌های حساس و سرنوشت ساز، منافع تجاری خود را نسبت به هرگونه دغدغه و خط قرمز دیگری از جمله سلامت شهروندان ( حتی شهروندان خود ) اولویت قرار می دهند. در جریان شیوع کرونا و در پروسه ساخت واکسن های کوید-19 شاهد این قانون شکنی محض بودیم. این قاعده در خصوص انتشار گازهای گلخانه ای و ...نیز صادق است. 
تجارت جهانی در سایه دغدغه های زیستی!