معضل دانشجویان بیکار در آمریکا

خشم دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های آمریکا( حتی برخی دانشگاه‌های معتبر )  صرفا معطوف به سرکوب دانشجویان توسط پلیس و نیروهای امنیتی نمی شود.افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌های آمریکا، منجر به بروز نارضایتی های مزمنی در میان این قشر تأثیرگذار از جامعه ایالات متحده شده است. نرخ بیکاری برای فارغ التحصیلان اخیر کالج در ایالات متحده طی سال گذشته افزایش یافته است، در حالی که نرخ بیکاری کل آمریکا ثابت مانده است. این موضوع، یک زنگ خطر برای جامعه آمریکا محسوب می شود و قطعا در تشدید اعتراضات دانشجویی در این کشور طی سال‌های آتی مؤثر خواهد بود. دانشجویان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی، اکثرا آرای خود را به سود بایدن و دموکرات‌ها به گردش در آوردند، اما اکنون از این تصمیم پشیمان هستند. با این حال، چنین پشیمانی و احساس زیانی، به معنای اقبال آن‌ها به سودترامپ یا جمهوری‌خواهان نیست! بسیاری از دانشجویان آمریکایی به این نتیجه رسیده اندکه نمی توانند کمترین حسابی بر روی گردش مؤثر قدرت میان دوحزب سنتی جمهوری‌خواه و دموکرات باز کنند و صرفا باید در انتظار وقوع برخی تغییرات ساختاری و بنیادین در ساختار لیبرال دموکراسی غربی بمانند. 
برخی اعضای  کالج کنیون، یک کالج کوچک هنرهای لیبرال در 50 مایلی کلمبوس( واقع در ایالت اوهایو) می‌گویند که گویا یک سامانه هوش مصنوعی در بازار کار آمریکا وجود دارد که نام فارغ التحصیلان این کالج را در معادلات اشتغال حذف می کند! برخی کالج های تخصصی دیگر نیز با بحران مشابهی مواجه هستند. دولت بایدن طی ماه‌های اخیر، از دولت خود به عنوان یک دولت با ثبات اقتصادی یاد کرده، اما آمار منتشر شده در خصوص افزایش نرخ بیکاری در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان، بار دیگر انتقاداتی را 
روانه کاخ سفید ساخته است. 
نرخ بیکاری برای بیش از دو سال زیر 4 درصد باقی مانده است که طولانی ترین زمان از اوایل دهه 1960 بوده و طبق ادعای مقامات دولت آمریکا،  بیش از 8 میلیون شغل وجود دارد که از تعداد فرصت های شغلی قبل از همه گیری بیشتر است ،اما افزایش نرخ بیکاری دانشجویان، چنین ادعایی را ابطال می سازد.
 بر اساس داده های اداره آمار کار، نرخ بیکاری برای دریافت کنندگان مدرک لیسانس بین 20 تا 29 سال بالای 12 درصد است که تقریبا چهار درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.
بازار کار ،کند شده و چابکی و پویایی خود را ، خصوصا در قبال دانشجویان و فارغ التحصیلان آمریکایی از دست داده است. جامعه شناسان آمریکایی طی سال‌های اخیر درخصوص شکل‌گیری اعتراضات و نارضایتی های ساختاری و اقتصادی در میان نسل جدید این کشور هشدار داده اند. بخشی از این نگرانی‌ها، در قبال فارغ التحصیلان جلوه پیدا می کند. بدون شک بایدن در مدت زمان اندک باقی‌مانده تا حضور خود در کاخ سفید( و حتی اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 پیروز شود )  قادر به حل این معضل نخواهد بود و ترامپ نیز اساسا اعتقادی به حل بحران افزايش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها ندارد. 
به نظر می رسد این گره کور در آمریکا سال به سال پیچیده تر خواهد شد.
معضل دانشجویان بیکار در آمریکا