اهمیت بسترسازی ورود محصولات داخلی به بازارهای صادراتی بررسی شد؛

ثبات اقتصادی با دیپلماسی فعال کشاورزی

گروه اقتصادی 
گزارشات و نتایج بررسی‌شده نشان می‌دهد که صادرات محصولات کشاورزی تأثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی کشور دارد. به‌گونه‌ای که با هربار افزایش صادرات محصولات کشاورزی، تأثیرات مثبت در رشد تولید ناخالص داخلی اعمال خواهد شد. براین اساس است که کارشناسان اقتصادی نیز بر لزوم رونق صادرات محصولات کشاورزی تأکید می‌‌دارندو بسترسازی ورود محصولات داخلی به بازارهای صادراتی را  گامی حائزاهمیت می‌شمارند. فعالان این حوزه بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران به علت کثرت و تنوع محصولات کشاورزی توانایی بالایی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به کشور عراق و سایر همسایگان را داراست، ازاین‌رو می‌بایست به این ظرفیت اهتمام بیشتری ورزیده شود و دولت چهار‌دهم نیز این مهم با را نگاه راهبردی‌تر مدنظر قرار دهد. هرچند که در این مسیر تنها بهره‌گیری از ظرفیت‌های‌ موجود راهگشا نخواهد بود و ضرورت دارد تا از تولیدکنندگان و صادرکنندگان به یک اندازه حمایت کرد؛ در مفهوم کلی باید تلاش کرد تا هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان کاهش یابد، تولید برایشان آورده و صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد و از امتیازاتی همچون تجهیز و به‌روزرسانی ماشین‌آلات نیز برخوردار شوند. صادرکنندگان نیز می‌بایست با مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی رو به شوند تا در مسیر تجارت جهانی و بازارهای بین‌المللی با مشکلاتی همچون تأمین ارز و تعرفه گمرک روبه‌رو نباشند. برخورداری تولیدکنندگان و صادرکنندگان از امکانات و مزیت‌های نسبی و توأمان با آن به حداقل رسیدن موانع پیش‌روی صادرات، می‌تواند ظرفیت صادراتی ایران را دوچندان کند و تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد. ازاین‌رو می‌بایست تلاش کنیم تا‌ موانع صادراتی پس از فرآیند شناسایی، مرتفع شوند و ظرفیت‌های صادراتی نیز به حداکثر میزان خود برسند. در بررسی بیشتر این موضوع و اهمیت بسترسازی ورود محصولات داخلی به بازارهای صادراتی به گفت‌وگو با حامد یزدیان، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی‌ مجلس دوازدهم و قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حامد یزدیان، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی‌ مجلس مطرح کرد: 
لزوم رفع موانع صادراتی و ارائه بسته‌های تشویقی برای صادرکنندگان
حامد یزدیان، نماینده مردم اصفهان و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی‌ مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح فراهم‌سازی بسترهای ورود محصولات داخلی به بازارهای صادراتی و اهمیت رفع موانع صادراتی پرداخت و دراین‌باره بیان داشت: یکی از راه‌های ثبات کشور از منظر سیاسی و اقتصادی، ارتباطات خارجی است. دراین راستا ارتباط با دیگر کشورهای دنیا اهمیت فراوانی دارد. در این فرآیند اهمیت ارتباط اقتصادی دوچندان است و می‌بایست تلاش کرد تا بازارهای منطقه مقاصد صادراتی‌مان شود. 
وی بابیان اینکه رونق صادرات، اثرات تهدیدهای خارجی‌ را خنثی خواهد کرد، افزود: تولید محصولات کشاورزی و صادرات آن به بازارهای بین‌المللی امنیت اقتصادی و سیاسی را تأمین خواهد کرد چراکه گره خوردن اقتصاد کشورها به یکدیگر نتایج مثبتی خواهد داشت و نیازهای مختلف را تعریف خواهد کرد. اگر شرایط صادراتی به‌گونه‌ای شود که دیگر کشورهای دنیا به محصولات صادراتی‌مان احساس نیاز کنند، تهدیدات با سرمنشأ خارجی برای کشور کاهش پیدا خواهد کرد و اشتغال‌زایی نیز رقم خواهد خورد. توسعه صادرات و رفع موانع پیش‌روی آن، نیروی انسانی قابل‌توجهی را بر سرکار خواهد آورد و بنابراین نتایج مثبت اقتصادی برای مردم نیز ایجاد خواهد شد. 
یزدیان با اشاره به توانایی‌های کشور در حوزه صادرات محصولات کشاورزی تصریح کرد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی تولید داخل از مزیت‌های قابل‌توجهی برخوردار می‌باشیم. جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه، تولیدات داخلی باکیفیت‌تری دارد و می‌تواند در مقایسه با عراق، افغانستان، عمان و پاکستان به‌راحتی محصولات خود را صادر کند و پیشتاز این امر باشد. همچنین در بسیاری از محصولات دانش‌بنیان نیز توانایی حائزاهمیتی داریم و می‌توانیم با صادراتشان زمینه ارزآوری را رقم بزنیم. 
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی‌ مجلس دوازدهم ضمن بیان اینکه باید موانع صادراتی برای صادرکنندگان به حداقل برسد، همچنین خاطرنشان کرد: رفع موانع صادراتی و ارائه بسته‌های تشویقی برای صادرکنندگان امری حائزاهمیت است. اگر صادرکنندگان بخواهند که روند صادراتشان امری بلندمدت باشد و در بازارهای خارجی‌متمرکز شوند، نیازمند مشوق‌ خواهند شد و بی‌شک این مجوزها وجود خواهد داشت. 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: دولت می‌تواند در انتقال ارز تأثیر مثبتی برای صادرکنندگان داشته باشد و معافیت‌های مالیاتی را در نظر بگیرد. بی‌شک اخذ چنین تصمیماتی کمک شایانی به صادرکنندگان خواهد کرد و موجب بهبود شرایط تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور خواهد شد. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم ثبات تصمیم‌گیری و پرهیز از تصمیمات و مقررات ناگهانی بیان داشت: باید شرایطی را مهیا ساخت که به‌موجب آن صادرکنندگان کشور احساس رضایت داشته باشند و تولیدکنندگان نیز از صرفه اقتصادی تولید خود اطمینان کسب کنند. در این مسیر رقم زدن ثبات، اهمیت بسیاری دارد چراکه یکی از معضلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان عدم ثبات در حوزه‌های مختلف ازجمله قوانین و مقررات و تعرفه‌های گمرکی است.

قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی: 
رونق صادرات محصولات داخلی موجب ایجاد اشتغال و توسعه بازرگانی خواهد شد
قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» با اشاره به اهمیت بسترسازی ورود محصولات داخلی به بازارهای صادراتی بیان کرد: عمده محصولات صادراتی کشور در حوزه کشاورزی‌ مبرهن است و شامل ۸ الی ۹ قلم همچون زعفران، پسته، کیوی و ... می‌شود. محصولات باغی به سبب شرایط مثبت اقلیمی و جغرافیایی کشور و همچنین نور آفتاب کشور که توأمان با ویتامین بالاست، رشد خوبی دارند و ازاین‌رو می‌توان تولیداتشان را رونق بخشید و بازارهای خارجی را به‌عنوان مقاصد صادراتی هدف‌گذاری کرد. به سبب شرایط مثبت تولید و عوامل مذکور در رشد تولید، کشورهای خارجی به سهولت محصولات تولیدی‌مان را‌ می‌پذیرند و بنابراین روند دشواری در به دست آوردن بازارهای صادراتی وجود ندارد تنها نیاز است که تولیدات رونق یابد و دولت نگاه جدی‌تری به این موضوع داشته باشد. 
وی با اشاره به‌ضرورت تقویت صادرات افزود: دولت آینده می‌بایست تقویت صادرات محصولات کشاورزی را به یکی از اولویت‌های مهم خود تبدیل کند و از‌تولیدات باغی حمایت کند. رئیس اتاق اصناف کشاورزی تصریح کرد: به طورحتم رونق صادرات محصولات داخلی، موجب ایجاد اشتغال و توسعه بازرگانی خواهد شد. همچنین به‌موجب این روند واردات ارز شکل خواهد گرفت و صنایع تبدیلی به‌جای خام فروشی، به تکمیل تولید خواهند پرداخت. توسعه صادرات صنایع بسته‌بندی کشور را نیز تقویت خواهد کرد و موجب تقویت ارتباطات ریلی اعم از هوایی و زمینی خواهد شد. 
پیشه‌ور همچنین خاطرنشان کرد: اهتمام دولت به تقویت و رونق صادرات محصولات کشاورزی موجب خودکفایی تولید در داخل کشور خواهد شد و اقتصاد پایدار را رقم خواهد زد. در این فرآیند باید تلاش کرد تا مقاصد صادراتی و بازارهای بین‌المللی کسب گردد و با تقویت تولید برای دوره‌های متوالی حفظ شود. 
او با تأکید بر رفع موانع صادراتی متذکر شد: به‌منظور رونق صادرات محصولات تولیدی کشور می‌بایست موانع پیش‌روی‌ آن را رفع کنیم و بکوشیم تا‌ حمایت‌ها بیش‌ازپیش شود. ازجمله حمایت‌های موردنیاز که می‌بایست موردتوجه دولت چهاردهم قرار بگیرد، مکانیزاسیون و بهره‌وری تراکتور و دنباله‌بندها است. همچنین باید شرایط اخذ وام تسهیل شود و وام‌های بانکی به‌عنوان سرمایه در گردش پرداخته شود. 
وی یادآور شد: نها‌ده‌های موردنیاز کشاورزان همچون کود و بذر می‌بایست تأمین گردد و تولیدکنندگان در فرآیند تهیه‌ این محصولات با مشکل مواجه نباشند. همچنین به صفر رساندن عوارض گمرکی نیز‌ گامی مهم است که می‌تواند اثرات مثبت اعمال‌ کند. چنانچه دولت موارد مذکور را در مقام عمل‌ به اجرا برساند، می‌توانیم به رونق هرچه‌تمام‌تر صادرات محصولات کشاورزی دست‌یابم و معادل صادرات نفتی، به صادرات محصولات تولید داخلی دست‌یابم. بی‌شک صادرات محصولات کشاورزی منبع درآمدی قابل‌توجه است که می‌تواند مانع از هدررفت نفت و افزایش فروش آن شود. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر اجرای قوانین مصوب حوزه کشاورزی بیان داشت: مطالبه‌مان از دولت چهاردهم این است که رونق صادرات محصولات کشاورزی ر‌امدنظر‌قرار‌ دارد و به جهت تحقق این مهم قوانین مصوب را عملیاتی سازد. متأسفانه قوانین مختلفی در بخش کشاورزی وجود دارند که به تصویب رسیده اما اجرا و عملیاتی نمی‌شوند. 





 ثبات اقتصادی  با  دیپلماسی فعال کشاورزی