نگرانی‌های بی انتها در ناتو

روزنامه نیویورک تایمز همزمان با آغاز اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شهر واشنگتن نوشته است که این ائتلاف با توجه به ابهام درباره سرنوشت جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و افزایش احتمال بازگشت دونالد ترامپ به ریاست جمهوری، نگران آینده خود است. این روزنامه آمریکایی در مطلبی با عنوان «رهبران ناتو در ضمن گردهمایی نگران خلایی در ائتلاف خود هستند» نوشته است: «اجلاسی که قرار است اعتماد به نفس ائتلافی که جدیدا باز هم گسترش یافت را نشان دهد اما حالا به دلیل آینده مبهم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و امکان بازگشت دونالد ترامپ به ریاست جمهوری این کشور با بی‌اطمینانی مواجه است.»
به نوشته نیویورک تایمز «هنگامی که جو بایدن و دستیارانش برای اجلاس ناتو در هفتاد و پنجمین سال تاسیسش برنامه‌ریزی می‌کردند می‌خواستند فضایی آکنده از اطمینان را ایجاد کنند. پیام آنها برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دیگر رقبای بالقوه این بود که ائتلاف ناتو بعد از بیش از ۲ سال جنگ در اوکراین قدرت و گستره بیشتری پیدا کرده و بیش از هر زمان خود می خواهد با تهاجم مقابله کند. اما به نظر می‌رسد با شروع ورود ۳۸ رهبر شرکت‌کننده در اجلاس ناتو به شهر واشنگتن دی.سی این اطمینان در خطر است. این اجلاس حتی قبل از شروع رسمی خود تحت الشعاع بی‌اطمینانی درباره تداوم حضور جو بایدن در کاخ سفید برای دومین دور ریاست جمهوری و احتمال بازگشت قریب‌الوقوع دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا قرار گرفته است.»
ترامپ سابق بر این ناتو را «منسوخ شده» توصیف و تهدید به خارج شدن از این ائتلاف کرده بود و مدتی پیش نیز گفت اجازه خواهد داد روسیه نسبت به هر کشور عضو ناتو که به میزان ناکافی برای ائتلاف هزینه نکند «هر کاری که دلش بخواهد انجام دهد.»
در روزهای اخیر نظرسنجی‌ها به ویژه در پی نمایش فاجعه‌بار جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپ نشان داده‌اند او دارد خودش را بیش از پیش بالا می‌کشد و در این وضعیت چندین کشور اروپایی مهم متحد آمریکا شروع به بحث درباره تاثیرات دور دوم احتمالی ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر ائتلاف ناتو و بررسی امکان مقابله ائتلاف با روسیه بدون تسلیحات، پول و اطلاعات آمریکا کرده‌اند.روزنامه آمریکایی تصریح می‌کند: «بایدن ۸۱ ساله را احتمالا می‌توان به عنوان قاطع‌ترین حامی برای ائتلاف ناتو در واشنگتن دانست؛ ائتلافی که در سال ۱۹۴۹، تنها ۱۲ عضو داشت اما امروز ۳۲ عضو دارد. رهبران این ائتلاف همچنان که امروز در واشنگتن گرد هم می‌آیند هر حرکت جو بایدن را زیر نظر خواهند گرفت و به هر کلمه او گوش خواهند داد تا همان چیزی که بقیه آمریکایی‌ها به دنبالش هستند را بفهمند – اینکه آیا او می‌تواند برای چهار سال دیگر به ریاست جمهوری خود ادامه دهد.»
جو بایدن در مصاحبه خود با «جورج استپانوپولوس» مجری شبکه «ای.بی.سی» گفت می‌داند که او را موشکافی می‌کنند و از آن استقبال می‌کند. او ادعا کرد: «چه کسی قرار است مثل من ائتلاف ناتو را متحد نگه دارد؟ من حدس می‌زنم یک راه خوب برای قضاوت کردن درباره من این است که من را در اجلاس زیر نظر بگیرند و ببینند که متحدان چه واکنشی خواهند داشت. بیایید که بشنوید و ببینید آنها چه می‌گویند.»
نگرانی‌های بی انتها در ناتو