مهرداد لاهوتی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس:

توسعه پیمان‌های‌ پولی دوجانبه زمینه‌ساز حذف دلار در مبادلات خواهد شد

مهرداد لاهوتی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه و نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح گسترش توافقات پولی به‌منظور دلارزدایی و تحریم‌ناپذیری ریال پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: عزم و اراده برای حذف دلار از مدت‌ها پیش‌‌ شکل‌گرفته است. این امر مهم نه‌تنها در جمهوری اسلامی ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا موردتوجه قرارگرفته و در قالب پیمان‌های پولی و مالی دوجانبه اجرایی می‌گردد. 
وی با اشاره به اثرات حذف دلار و استفا‌ده از پول ملی در تبادلات افزود: گسترش و تقویت توافقات پولی و مالی میان ایران و سایر کشورها می‌تواند مهم دلارزدایی را تحقق ببخشد و اثرات مثبت اقتصادی را اعمال سازد. به‌عنوان‌مثال اکنون روابط جمهوری اسلامی ایران و کشور چین بر مبنای توافقات دوجانبه است و در فرآیند این توافقات دلار به‌نوعی منسوخ و کم‌اهمیت شده است. امروز حجم بسیاری از مبادلات ایران و چین بر مبنای یوآن است و بی‌شک این امر می‌تواند در اقتصاد کشور بسیار مؤثر باشد. 
لاهوتی با تأکید بر ضرورت توسعه پیمان‌های مالی دوجانبه تصریح کرد: توافقات پولی دوجانبه امر مهمی است که امروزه در بیشتر نقاط دنیا موردتوجه قرارگرفته است. دولت چهاردهم نیز می‌تواند این امر مهم را به‌عنوان راهکار برون‌رفت از تحریم‌پذیری قرار دهد و از تقویت پیمان‌های دوجانبه بهره گیرد. در این فرآیند، توافق با کشورهایی که حجم مبادلات از سطح و میزان بالایی برخوردار می‌باشد، اهمیت دوچندان دارد و امیدواریم این مهم همچون دولت گذشته با اهتمام دنبال شود. دولت سیزدهم توافقات پولی و مالی دوجانبه را مدنظر قرارداد و اثرات خوبی نیز به‌موجب این روند حاکم گشت. حال امیدواریم به‌موجب اهتمام دولت چهاردهم نیز مزایای این امر بر اقتصاد کشور اعمال گردد.  
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس دوازدهم با اشاره به نخستین توافق پولی میان ایران و روسیه بااتصال شبکه کارتی میرروسیه به شبکه شتاب ایران، اظهارکرد: روابط سیاسی ایران و روسیه بسیار خوب است، اما حجم مبادلات اقتصادی به میزان حجم مبادلات اقتصادی حاکم میان جمهوری اسلامی ایران و چین نیست. دراین راستا می‌توان اقدام برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی را مثمرثمر دانست. بی‌شک روسیه می‌تواند یک‌طرف از پیمان‌های پولی دوجانبه باشد. در این فرآیند می‌بایست به گسترش بیشتر روابط با آسیای میانه اهتمام داشته باشیم. عراق، افغانستان و کشورهای آفریقایی نیز می‌توانند به سبب حجم قابل‌توجه مبادلات اقتصادی، شریک توافق پولی دوجانبه باشند؛ به‌ویژه آفریقا که به سبب اقدامات و سفرهای شهید آیت‌الله رئیسی، شریک اقتصادی شده است و مناسبات خوبی در حال شکل‌گیری است. 
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: تراز واردات و صادرات با اوراسیا قابل‌توجه است و بی‌شک می‌توان از ظرفیت موجود این حوزه برای گسترش تبادل و توافقات پولی بهره گرفت. 
وی در پایان این گفت‌وگو ضمن تأکید بر دلارزدایی و لزوم تقویت روابط دوجانبه برای استفاده از پول ملی بیان کرد: دلارزدایی یک رکن مهم‌است و امروزه بیشتر کشورهای دنیا درصدد تحقق این مهم هستند. تحقق این امر دشوار نیست و با عزم و اراده در قالب پیمان‌های پولی دوجانبه ممکن خواهد بود.
توسعه پیمان‌های‌ پولی دوجانبه زمینه‌ساز حذف دلار در مبادلات خواهد شد