مانور نفتی سعودی‌ها در پکن

این روزها مقامات سعودی در حال بازتعریف سیاست نفتی خود در قبال برخی کشورهای جهان هستند. در این معادله، شرق آسیا و به صورت خاص کشور چین از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار هستند. انتظار می‌رود که صادرات نفت خام عربستان سعودی به چین در ماه آتی میلادی افزایش یابد و پس از ماه‌ها به حداقل ۴۴ میلیون بشکه برسد.اما ریشه و دلیل این مبادله نفتی میان ریاض و پکن چیست؟به عبارت بهتر، در ماورای این سیاست تنظیم گرایانه، چه اهداف دیگری نهفته و عربستان چه هدفی را دنبال می کند؟
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع تجاری متعدد نوشت که احیای سهم عربستان از بازار به دنبال کاهش شدید قیمت‌ها توسط شرکت دولتی آرامکو صورت می‌گیرد که باعث شده تا حجم تقاضا را تحریک کند.به گفته این منابع، انتظار می رود صادرات عربستان به چین در ماه اوت برای اولین بار در چهار ماه گذشته افزایش یابد و از حدود ۳۶ میلیون بشکه در ماه ژوئیه به ۴۴ میلیون بشکه افزایش یابد.این احیای مجدد، به عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت کمک می‌کند تا سهم خود را در بزرگترین بازار نفت وارداتی یعنی چین بازیابد.
داده های شرکت تحلیلی «کپلر / Kpler» نشان می‌دهد که صادرات عربستان به چین در ماه ژوئن به ۱/۱۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که پایین‌ترین میزان از ماه مارس ۲۰۲۰ است.پتروشیمی ژجیانگ، ساینوپک، ساینوکِم و پتروچاینا از جمله خریداران چینی نفت عربستان هستند. به گفته این منابع، آرامکو عربستان به طور جداگانه نیز قصد دارد کل مقدار نفت خامی را که با حداقل سه پالایشگاه در منطقه شمال آسیا قرارداد بسته است، در ماه اوت تأمین کند.این تخصیص تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که آرامکو عربستان قیمت نفت بارگیری شده در ماه اوت به آسیا را برای دومین ماه کاهش داد و قیمت «نفت خام سبک عرب» خود را به پایین ترین حد از مارس تا کنون رساند.
یکی از منابع آگاه به رویترز اشاره کرد که قیمت‌های رسمی فروش ماه اوت برای نفت خام عربستان در مقایسه با ماه‌های گذشته رقابتی‌تر بود. پیش از این، قیمت‌های عرضه مدت‌دار عربستان سعودی بالاتر از سایر گریدهای فروخته شده در بازار نقدی بود، اما قیمت‌های ماه اوت معقول‌تر در نظر گرفته ‌شدند.بنابراین، علاوه بر تنظیم گری بازار، سعودی‌ها قصد دارند جایگاه خود را در بازار نفت چین ( ولو به قیمتی پایین تر ) تثبیت نموده و از ظرفیت بازار این کشور برای تضمین فروش خود در مواقع بحرانی یا غیر قابل پیش بینی استفاده کنند. 
مانور نفتی سعودی‌ها در پکن