تمرکززدایی غرب از نقض حقوق مهاجرین

برخوردهای غیرانسانی صورت گرفته با مهاجرین در اروپا، همچنان ادامه دارد و البته نهادهای حقوق بشری در غرب نیز ترجیح داده اند در قبال آن کماکان سکوت کنند! به  عبارتی بهتر، بدترین برخوردهای امنیتی، اجتماعی و روانی با مهاجران در سایه سکوت نهادهای رسمی ( دولتی)، پارلمانی و حقوق بشری در غرب انجام می گیرد. در این خصوص، کشورهای عضو اتحادیه اروپا رویه مشترکی را اتخاذکرده اند. 
در این میان، برخی رسانه های اروپایی به ابعاد و جزئیاتی از این بحران تمام عیار اشاره کرده اند. بر اساس گزارش روزنامه دی ولت آلمان، دیوان حسابرسی اروپا گزارش بدی به صندوق مهاجرت اتحادیه اروپا برای آفریقا داده است. دیوان محاسبات روز چهارشنبه در گزارشی که در لوکزامبورگ ارائه شد این انتقاد را وارد کرد که منابع صندوق، به مبلغ پنج میلیارد یورو، بر اساس اصل قوطی آب  (غیرهدفمند) توزیع شده است.این دومین شکایت حسابرسان اتحادیه اروپا است. در سال 2018 هم این دیوان تأیید کرده بود که این صندوق به اندازه کافی هدفمند از بودجه برای مبارزه با علل بی‌ثباتی، مهاجرت غیرقانونی و آوارگی در قاره آفریقا استفاده نمی‌کند.
این صندوق (EUTF آفریقا) در سال 2015 در پاسخ به بحران مهاجرت تأسیس شد. هدف آن غلبه بر بحران ها در منطقه ساحل، شاخ آفریقا و شمال آفریقا و در نتیجه مبارزه با علل فرار، به عنوان مثال با ایجاد چشم انداز اشتغال است."بتینا یاکوبسن"، عضو دیوان حسابرسی اروپا هم در این باره تاکید کرده که این صندوق اساسا ابزار مفیدی است. وی در عین حال افزود: حمایت گسترده بدون جهت گیری استراتژیک به اندازه کافی موثر نیست. به گفته وی کمیسیون اتحادیه اروپا باید در آینده اقدامات بیشتری انجام دهد تا نشان دهد که از پول مالیات دهندگان به طور پایدار استفاده می‌کند.
به گفته حسابرسان دیوان محاسبات اروپا خطر نقض حقوق بشر در برنامه های حمایت شده توسط اتحادیه اروپا نیز به اندازه کافی قاطعانه رسیدگی نمی شود.
 از آنجایی که کمیسیون اروپایی رویه‌های رسمی برای گزارش، ثبت و پیگیری موارد مشکوک ندارد، حسابرسان نمی‌توانند تأیید کنند که همه ادعاها پیگیری شده‌اند.این صندوق همچنین برای تأمین مالی اردوگاه‌های پذیرش مهاجران در لیبی استفاده شد، اما مقامات این کشور آفریقای شمالی دسترسی حسابرسان اتحادیه اروپا را ممنوع کردند.حسابرسان اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپایی می خواهند که در آینده مناطق و دریافت کنندگان را بر اساس شواهد بیشتری انتخاب کند و همچنین خطرات نقض حقوق بشر را بهتر شناسایی کند و اقدامات پیشگیرانه مناسب را انجام دهد. اتحادیه اروپا از بودجه این صندوق برای حمایت از 27 کشور در 248 برنامه استفاده کرده است.با این حال بر همگان مسجل است که عزم و اراده ای در این خصوص ( جلوگیری از نقض آشکار حقوق بشر در قبال پناهجویان) در اروپا وجود ندارد! 
تمرکززدایی غرب از نقض حقوق مهاجرین