حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس:

اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۴ نیاز به بازنگری دارد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لایحه بودجه ۱۴۰۴ پرد‌اخت و بابیان اینکه رشد ۸ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ در نظر گرفته نشده است، بیان کرد: کمیسیون تلفیق به مدت پنج روز نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ را خواهد داشت تا جمع‌بندی‌ها رقم بخورد و طی هفته آینده و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، کلیات بودجه در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح گردد. پس از بررسی کلیات در صحن مجلس، چنانچه رأی موردنیاز کسب گردد، وارد بررسی جزئیات خواهیم شد و چنانچه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ بارأی موافق نمایندگان همراه نگردد، طرح به دولت بازخواهد گشت تا تغییرات موردنیاز اعمال گردد و سپس لایحه به مجلس ارسال شود. بنابراین در شرایط کنونی می‌بایست صبر بداریم تا گزارش کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ نهایی شود و تعیین تکلیف صورت گیرد. 
وی درخصوص بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ افزود: بودجه کنونی دارای ناترازی است و با کسری جدی روبه‌رو می‌باشد. به‌بیان‌دیگر لایحه بودجه‌ای که از سوی دولت ارسال گشته، کسری بی‌سابقه‌ای دارد و گویی به صندوق توسعه چشم دوخته‌شده است. به طورحتم با صندوق توسعه نمی‌توان منابع بودجه را تراز کرد و چنین روندی نادرست است. 
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه بودجه حال حاضر به‌شدت تورم‌زا است و می‌بایست اصلاح گردد. از طرفی دیگر نقطه تماس احکام بودجه با برنامه هفتم توسعه مبرهن نیست و می‌بایست برای مجلس شورای اسلامی توضیح داده شود. نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم همچنین خاطرنشان کرد: میزان انتشار اوراق در بودجه ۱۴۰۴ بالاست و بودجه عمرانی نیز افزایش چندانی نداشته است. همچنین در حوزه هدفمندی کسری وجود دارد و چنانچه این روند اصلاح نگردد، دولت در میانه راه با مشکل معناداری مواجه خواهد شد. در بخش دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی، افزایش‌ها غیرمعقول است و صحیح نمی‌باشد. برخی از این افزایش‌ها با واقعیات بیرونی تطبیق ندارد و کیفیت عملیاتی ندارد. شایان‌ذکر است تا بگوییم موارد مذکور بدین معنا نیست که بودجه ۱۴۰۴ هیچ مزیتی ندارد و بیان این موارد نیز به‌موجب آن است که برخی موضوعات ابهام فراوانی دارد و می‌بایست اصلاح گردد و برای نمایندگان توضیح داده شود؛ به‌عنوان‌مثال عدد درنظرگرفته برای کالاهای اساسی مطابق با نظر مجلس کم است و سبب افزایش چشم‌گیر قیمت کالاهای اساسی در سال آینده خواهد شد. 
او متذکر شد: اعداد و ارقام فعلی بودجه ۱۴۰۴ صحیح نیست و نیاز به بازنگری دارد. گفتنی است که در حوزه مالیات، افزایش وحشتناکی رقم خورده است و این برای تولید مناسب نیست. حوزه تولید به طورکل به‌موجب ناترازی برق و گاز با چالش مواجه است و بنابراین نمی‌تواند مالیات سنگین را وصول کند. 
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: کار‌مجلس سخت است و تطبیق بودجه با برنامه هفتم توسعه نیازمند بررسی کارشناسی و شبانه‌روزی می‌باشد. امیدواریم با بررسی کمیسیون‌های مجلس به‌ویژه کمیسیون تلفیق و تسلط نمایندگان محترم بودجه ۱۴۰۴ به نحو دقیق بسته شود و مشکلاتی که ذکر شد، به‌خوبی پوشش داده شود. 
اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۴  نیاز به بازنگری دارد