تکالیف برنامه هفتم توسعه، کاهش تورم و رفع ناترازی‌ها باید در بودجه ۱۴۰۴ لحاظ شود

اولین آزمون بودجه دولت

گروه اقتصادی  
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشور در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ یکم آبان ماه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که یکپارچگی، شفافیت و جامعیت از ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ است، بیان داشت که سعی کردیم با مردم و نمایندگان، صادقانه صحبت کنیم، اعداد را واقعی بنویسیم و تنها مواردی را که در توان است، تعهد کنیم. وی همچنین بابیان اینکه در تدوین بودجه رعایت تکالیف برنامه هفتم، عدالت‌محوری، تقویت بنیه دفاعی و توجه به رشد اقتصادی و کاهش تورم اولویت دولت بوده، تأکید کرد که توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم به‌عنوان هدف عالی برنامه هفتم سرلوحه احکام برنامه بوده است.
او پس از شرح دیگر ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۴، این لایحه را تقدیم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی کرد. گفتنی است که لایحه بودجه ۱۴۰۴ دومین بودجه بعد از تصویب و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است و طبق ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین‌نامه داخلی مجلس، امروز بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور مربوط به ماده‌واحده مشتمل بر احکام موردنیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه تقدیم مجلس شده است. بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه نیز حداکثر ۱۰ روز از زمان ابلاغ بخش اول به مجلس ارسال می‌شود. دراین خصوص رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ هشتم آبان ماه با حضور رئیس‌جمهور در خانه ملت خبر داد و بیان کرد که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از عصر روز سه‌شنبه،کار خود را آغاز خواهد کرد تا بتوانیم کلیات لایحه بودجه سال آینده را سه‌شنبه هفته آینده در صحن بررسی کنیم. باور فعالان و کارشناسان این حوزه براین است که جهت‌گیری بودجه ۱۴۰۴ اهمیت فراوانی دارد و ضرورت دارد تا جریان بررسی‌های کارشناسی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه اعضای کمیسیون تلفیق، مسیر بودجه سال آینده به سمت کاهش تورم و رشد اقتصادی هدایت شود. تورم حاکم بر اقتصاد و موانع پیش روی تولید ازجمله چالش‌های اساسی و اثرگذار در یکایک حوزه‌های کشور است که می‌بایست با بررسی‌های کارشناسی، چاره‌جویی دقیق برایشان داشت و مانع از برآورد نادرست هزینه‌ها یا کسری بودجه شد. در بررسی بیش‌تر این موضوع و ضرورت توجه به رشد اقتصادی، جلوگیری از ناترازی و کاهش تورم به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی،سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و ابوالقاسم جراره، مردم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی،سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس: 
اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۴  نیاز به بازنگری دارد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لایحه بودجه ۱۴۰۴ پرد‌اخت و بابیان اینکه رشد ۸ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ در نظر گرفته نشده است، بیان کرد: کمیسیون تلفیق به مدت پنج روز نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ را خواهد داشت تا جمع‌بندی‌ها رقم بخورد و طی هفته آینده و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، کلیات بودجه در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح گردد. پس از بررسی کلیات در صحن مجلس، چنانچه رأی موردنیاز کسب گردد، وارد بررسی جزئیات خواهیم شد و چنانچه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ بارأی موافق نمایندگان همراه نگردد، طرح به دولت بازخواهد گشت تا تغییرات موردنیاز اعمال گردد و سپس لایحه به مجلس ارسال شود. بنابراین در شرایط کنونی می‌بایست صبر بداریم تا گزارش کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ نهایی شود و تعیین تکلیف صورت گیرد. 
وی درخصوص بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ افزود: بودجه کنونی دارای ناترازی است و با کسری جدی روبه‌رو می‌باشد. به‌بیان‌دیگر لایحه بودجه‌ای که از سوی دولت ارسال گشته، کسری بی‌سابقه‌ای دارد و گویی به صندوق توسعه چشم دوخته‌شده است. به طورحتم با صندوق توسعه نمی‌توان منابع بودجه را تراز کرد و چنین روندی نادرست است. 
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه بودجه حال حاضر به‌شدت تورم‌زا است و می‌بایست اصلاح گردد. از طرفی دیگر نقطه تماس احکام بودجه با برنامه هفتم توسعه مبرهن نیست و می‌بایست برای مجلس شورای اسلامی توضیح داده شود. نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم همچنین خاطرنشان کرد: میزان انتشار اوراق در بودجه ۱۴۰۴ بالاست و بودجه عمرانی نیز افزایش چندانی نداشته است. همچنین در حوزه هدفمندی کسری وجود دارد و چنانچه این روند اصلاح نگردد، دولت در میانه راه با مشکل معناداری مواجه خواهد شد. در بخش دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی، افزایش‌ها غیرمعقول است و صحیح نمی‌باشد. برخی از این افزایش‌ها با واقعیات بیرونی تطبیق ندارد و کیفیت عملیاتی ندارد. شایان‌ذکر است تا بگوییم موارد مذکور بدین معنا نیست که بودجه ۱۴۰۴ هیچ مزیتی ندارد و بیان این موارد نیز به‌موجب آن است که برخی موضوعات ابهام فراوانی دارد و می‌بایست اصلاح گردد و برای نمایندگان توضیح داده شود؛ به‌عنوان‌مثال عدد درنظرگرفته برای کالاهای اساسی مطابق با نظر مجلس کم است و سبب افزایش چشم‌گیر قیمت کالاهای اساسی در سال آینده خواهد شد. 
او متذکر شد: اعداد و ارقام فعلی بودجه ۱۴۰۴ صحیح نیست و نیاز به بازنگری دارد. گفتنی است که در حوزه مالیات، افزایش وحشتناکی رقم خورده است و این برای تولید مناسب نیست. حوزه تولید به طورکل به‌موجب ناترازی برق و گاز با چالش مواجه است و بنابراین نمی‌تواند مالیات سنگین را وصول کند. 
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: کار‌مجلس سخت است و تطبیق بودجه با برنامه هفتم توسعه نیازمند بررسی کارشناسی و شبانه‌روزی می‌باشد. امیدواریم با بررسی کمیسیون‌های مجلس به‌ویژه کمیسیون تلفیق و تسلط نمایندگان محترم بودجه ۱۴۰۴ به نحو دقیق بسته شود و مشکلاتی که ذکر شد، به‌خوبی پوشش داده شود. 

ابوالقاسم جراره، نماینده  مردم تهران در مجلس مطرح کرد: 
ضرورت جهت‌گیری بودجه ۱۴۰۴ به سمت کاهش تورم 

ابوالقاسم جراره، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۴ که بخش نخست آن صبح روز سه‌شنبه از سوی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، بیان کرد: از روزی که رئیس‌جمهور بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، بررسی‌های لایحه آغاز و در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرارخواهد گرفت.
وی افزود: اکنون لایحه بودجه ۱۴۰۴ اعلام وصول‌شده است و پس‌ازآن کلیات آن مورد تایید صحن علنی مجلس قرارگیرد، به کمیسیون تلفیق ارجاع خواهد شد تا بررسی‌های کارشناسی آغاز گردد و جهت‌گیری‌های بودجه بر مبنای نظرات تخصصی پیش برود. 
جراره بابیان اینکه بودجه ۱۴۰۴ دارای کسری است، تصریح کرد: درشرایط کنونی اقتصاد با ناترازی روبه‌رو هستیم و در این راستا نیاز است تا لایحه بودجه ۱۴۰۴ عاری از هرگونه ناترازی باشد. مادامی‌که لایحه بودجه دارای ناترازی باشد، نتایج تورمی رقم خواهد خورد. بنابراین نیاز است تا در فرآیند بررسی‌ها، جهت‌گیری‌ها به سمت کاهش تورم و رشد اقتصادی باشد. بی‌شک وجود تورم  آسیب بسیاری به اقتصاد وارد خواهد کرد و مردم دیگر تاب دست‌وپنجه نرم کردن با تورم را ندارند. 
مردم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: باید به سمت کنترل نقدینگی حرکت کنیم و قیمت‌ها را به ثبات برسانیم. همچنین ضرورت دارد که پشتوانه‌های اقتصادی را تقویت کنیم و در مسیر افزایش تولید قدم برداریم. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی متذکر شد: از دیگر موضوعات مهم که‌ می‌بایست در لایحه بودجه ۱۴۰۴ درنظرگرفته شود، رشد صادرات و کاهش وابستگی به فروش نفت و درآمد حاصل از آن می‌باشد. توأمان با این روند نیاز است تا مالیات‌ها را منطقی‌تر سازیم و بکوشیم تا تورم حاکم بر اقتصاد کاهشی شود. 
او یادآور شد: باید تورم را کاهشی کنیم و به سمت هدایت نقدینگی به سمت تولید حرکت کنیم. دراین مسیر باید دقت کافی داشت چراکه عدم دقت کافی خود عامل ناترازی و کسری بودجه خواهد شد. 
وی در پایان این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه نمایندگان بررسی کارشناسی بودجه ۱۴۰۴ را دردستورکار قرار داده‌اند، اظهارکرد: مجلس شورای اسلامی نگرانی‌هایی درخصوص ناترازی و کسری بودجه دارد چراکه وجود ناترازی و کسری، سبب عدم کنترل تورم خواهدشد.
اولین آزمون بودجه دولت