علی‌اکبر علیزا‌ده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

واردات دام زنده بهترین تصمیم برای تنظیم بازار و حمایت از دامداران است

علی‌اکبر علیزا‌ده، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: تلاطم بسیار شدیدی در بخش دامی کشور به ویژه دام سبک پیش آمد و حذف ارز ترجیحی نیز این امر را تشدید کرد چراکه به موجب این قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافت و دامداران به سبب آنکه دام خود را حفظ کنند، ناچار به اخذ وام از بانک‌ها شدند. متأسفانه قیمت فروش گوشت در آن مقطع زمانی با میزان افزایش قیمت گوشت هم‌خوانی نداشت؛ در آن مقطع قیمت نهاده‌های دامی تا ۵ برابر و قیمت گوشت تنها ۲ برابر افزایش پیدا کرد. براین اساس دخل و خرج دامداران از تناسب خارج شد و مادامی که موعد پرداخت تسهیلات‌شان شد، پولی برای پرداخت اقساط نداشتند و به بانک‌ها بدهکار شدند. دامداران به منظور جبران بدهکاری خود ناچار به فروش دام‌ها شدند و عدم تعادل در بازار دام و مصرف رقم خورد. وی افزود: اکنون به منظور گذر از این دوران نیازمند وار‌دات می‌باشیم. دولت باید واردات دام زنده انجام دهد تا گوشت موردنیاز مردم تأمین شود. بی‌شک این امر موجب کمک به دامداران خواهد شد و روند ثبات بازار را رقم خواهد زد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بی‌شک با ۱ الی ۲ دوره واردات دام زنده بازار گوشت قرمز کشور به تعادل خواهد رسید. مادامی که بازار به تعادل برسد، واردات قطع خواهدشد. بنابراین در شرایط حال حاضر واردات دام زنده بهترین تصمیم است و کمک بسیاری به دولت خواهد کرد. به موجب این امر مشکلات دامداران نیز حل خواهد شد و زایش قابل توجه اتفاق خواهد افتاد. 
  تصمیم کمیسیون کشاورزی برای واردات دام زنده و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها 
محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست روز دوشنبه مورخ ۱۱ دی ماه عنوان کرده است:با توجه به افزایش ناگهانی قیمت گوشت قرمز در بازار مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام هرچه سریع تر دام مازاد عشایر و دامداران را با قیمت مناسب خریداری و گوشت آن را به بازار عرضه کند.نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با ورود وزارت جهاد کشاورزی به بازار و خرید دام مازاد دامداران واسطه‌ها حذف می‌شوند و قیمت تمام شده گوشت قرمز کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: درحال حاضر نیازی به افزایش میزان واردات گوشت قرمز وجود ندارد و با خرید دام مازاد می‌توان عرضه به بازار در راستای کاهش قیمت گوشت قرمز را مدیریت کرد. نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه مقرر شد معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گزارش مکتوبی از وضعیت گوشت قرمز به کمیسیون کشاورزی ارائه کند، عنوان کرد: مکاتبه‌ای با رئیس جمهور در زمینه افزایش قیمت گوشت قرمز انجام داده‌ایم و خرید دام مازاد دامداران و عشایر نیز پیشنهاد منطقی محسوب می‌شود. 
 کارشناسان و فعالان حوزه دامداری چه می‌گویند؟ 
فعالان حوزه دام براین باورند که اگر سیستم انقباضی واردات بدون توجه به تولیدکنندگان و حل مشکلاتشان در دستورکار قرار بگیرد، چالش‌های تولیدکنندگان دوچندان خواهد شد. بنابراین ضرورت دارد تا توأم با واردات دام زنده به نیاز داخل نیز توجه داشت. رهنمایی، قائم‌مقام اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به نبود نقدینگی در بخش تولیدات محصولات دامی کشور می‌گوید: مشکل نقدینگی امری جدی در میان تولیدکنندگان و دامداران داخلی است.دراین راستا می‌بایست کوشید تا مشکلات تولیدکنندگان داخلی مرتفع گردد. دراین میان برخی نیز براین باورند که واردات در این مقطع زمانی امری به اجبار و با نگاه حمایت از دامداران می‌باشد چراکه بسیاری‌ از آنها مقروض بانک‌ها شده و درصدد فروش دام‌های خود می‌باشند. بنابراین روند حال حاضر واردات امری کمک کننده و موجب ثبات بازار گوشت قرمز خواهد شد هرچند که نگاه حمایت از تولیدکنندگان همواره اصلی اساسی است و نباید از آن غافل شد. 
واردات دام زنده بهترین تصمیم برای تنظیم بازار  و حمایت از دامداران است