واردات بدون محدودیت دام زنده از سوی مرزنشینان بررسی شد:

تنظیم بازار از مبادی وارداتی

گروه اقتصادی 
بر اساس مکاتبه مدیر کل دفتر مقررات صادرات واردات وزارت صمت با گمرک ایران، واردات دام زنده از گمرکات مرزی قانونی شد. در این مکاتبه آمده است، بر اساس تصمیمات متخذه در جلسه مورخ ۱۸ آذر ۱۴۰۲  کارگروه ماده ۱۲ قانون ساماندهی مبادلات مرزی، واردات دام زنده توسط شرکت‌های تعاونی مرزنشینان کلیه استان‌های مرزی طبق سهمیه تخصیصی مجاز بوده و میزان آن بدون محدودیت تعیین گردیده است. شایان ذکر‌است تا بگوییم که در راستای تأمین و تنظیم بازار گوشت قرمز و جبران کسری تولید داخل، واردات دام زنده سبک و سنگین با نظارت سازمان دامپزشکی کشور از دی ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و تاکنون چندین هزار رأس دام سبک و دام سنگین پس از کشتار روانه بازار مصرف شده است و این روند با شتاب و گستره ای بیشتر کماکان تداوم دارد. همچنین شرکت پشتیبانی امور دام کشور با هدف تنظیم بازار از دی ماه سال گذشته تاکنون نسبت به توزیع گوشت گرم وارداتی در شبکه بازار اقدام نموده و تاکنون چندهزار تن گوشت گرم گوسفندی، گوشت منجمد گاومیش و گوشت منجمد گوساله توزیع شده است.
فعالان حوزه کشاورزی و دام براین باورند که گرچه بسیاری از دست اندرکاران حوزه دام معتقدند که واردات گوشت قرمز و دام زنده عاملی برای تنظیم بازار داخل است، اما وزارت جهاد کشاورزی در اتخاذ سیاست‌ها نباید حمایت از تولیدکننده و تولید داخل را نادیده بگیرد. در این راستا ضرورت دارد تا سیاست‌های حمایت از تولیدکنندگان داخلی بیش از پیش شود و نگاه تقویت تولید داخلی همواره برقرار باشد. به عبارت دیگر در کنار سیاست واردات گوشت به عنوان تنظیم بازار، باید حمایت از تولید داخل در نظر گرفته شود تا واردات بی رویه منجر به نابودی تولید داخل و در نهایت کشتار بی رویه دام های مولد نشود. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور و علی‌اکبر علیزا‌ده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور: 
واردات دام زنده توأم با سیاست حمایت از  تولید داخل انجام شود

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: نامه اخیر وزارت صمت به تعاونی‌های مرز نشینان شامل موارد مختلفی ا‌ست که هریک دارای ابعاد ویژه می‌باشند؛ یکی ا‌ز مباحث این است که دام‌های وارداتی به صورت پرواری می‌‌باشند و بیشتر در بخش گوساله خلاصه می‌شوند. گوسفند‌های وار‌داتی اما کشتاری می‌باشند و تعاونی‌های مرزنشینان این مهم را به منظور تقویت کشتار وارد خواهند کرد. وی افزود: مشکل حال حاضر عدم محدودیت برای دام های وارداتی از مسیر مبادی گمرک نیست چراکه در شرایط حال حاضر دام به کشور وارد می‌گردد. بنایراین تفاوتی ندارد که این امر از کدامین مبادی وارد شود. پوریان تصریح کرد: تاکنون بخش زیادی از دام‌های وارداتی به کشور وارد شده است. بیشترین حجم دام‌های وارداتی گوساله و در جهت کشتار بوده است. گفتنی‌است که وارد‌ات دام پرواری نیز انجام شده و تا اسفندماه وارد کشور خواهد شد. رئیس شورای تأمین دام کشور همچنین خاطرنشان کرد: برای واردات زنده در بخش پروار اکنون نیاز قابل توجهی نداریم و می‌توانیم واردات را به شکل کنترل شده‌تر انجام دهیم چراکه میزان زایش ۲۰ درصدی بر اساس گزارش سازمان آمار در مناطق جنوبی کشور ثبت شده است. اکنون سطح زایش افزایش پیداکرده و تنها فرصتی سه ماه نیاز است تا ماحصل زایش به بازار مصرفی کشور وارد شود. او متذکر شد: پس از وار‌دات لاشه در تابستان به صورت گرم شاهد بودیم که مولد‌های زیادی در دست دامداران خانگی و صاحب دامداری ماندند و زایش را رقم زدند. به طورحتم در زمستان نیز شاهد پیک دیگری از زایش در فلات مرکزی خواهیم بود.وی یادآور شد: شرایط اقلیمی و نبود آب و هوای سرد موجب تسریع روند زایش می‌گردد و اکنون شاهد زایش برخی دام‌ها در فلات مرکزی هستیم. در بخش دام سبک اکنون شاهد افزایش دام می‌باشیم و کاستی وجود ندارد. پوریان گفت: در بخش گوساله شاهد تولید داخل و واردات هستیم. مجموع این عوامل نیاز بازار را   تأمين می‌کند و چه بسا مازاد نیاز را نیز رقم می‌زند. اکنون دام داخلی در بخش رکود است و چنانچه دوره رکود به پایان برسد، میزان دام داخلی افزایش خواهد یافت. رئیس شورای تأمین دام کشورهمچنین ادامه داد: علی‌رغم هزینه های بالای تولید ،جمعیت دامی خوبی در کشور وجود دارد. متأسفانه هزینه تولید در کشور بسیار بالاست و مهم‌ترین عامل آن وجود شرایط تورمی و نهاده‌های دامی است. او بیان کرد: مطابق با دام‌های وارداتی و بررسی روند قیمتی‌شان مبرهن گشت که قیمت دام گوسفندی ۳ دلار برای گوساله
 ۲ دلار و ۷۰ سنت می‌باشد. این قیمت در مقایسه با دام داخلی تفاوت بسیاری دارد و مهم‌ترین عامل تفاوت آن هزینه‌های بالای تولید داخلی است. پوریان با تأکید بر ضرورت حمایت از دامداران بیان کرد: متأسفانه اکنون حمایت ویژه‌ای از دامداران داخلی نمی‌شود و سطح حمایت‌ها بسیار پایین است. مطالبه مان این است که حمایت از دامداران افزایش یابد و این روند  تقویت گردد. مادامی که می‌خواهیم حوزه بازرگانی یک بخشی را تعریف کنیم با چند رکن مهم تولید، بازار مصرفی، واردات و صادرات رو به رو خواهیم بود. به موجب این چهار رکن است که وضعیت بازرگانی یک بخش مبرهن می‌گردد. متأسفانه اکنون به جهت تنظیم بازار و مصرف داخلی از صادرات جلوگیری می‌گردد و دامداران نمی‌توانند دام خود را که با هزینه بسیار زیاد تولید شده، صادر کنند. از طرفی دیگر به موجب تنظیم بازار و تعدیل قیمت‌ها نیز واردات انجام شده که این عامل بخش تولید را متضرر خواهد کرد.او یادآور شد: تولید داخلی دام تحت فشار قرار گرفته و این فشار جبران نخواهد شد مگر اینکه حمایت‌ها از بخش تولیدی و دامداران بیش از پیش در دستورکار قرار گیرد. به عنوان بخش تولیدی به هیچ عنوان مخالف واردات نیستیم اما براین باوریم که واردات می‌بایست سنجیده باشد و آسیب کمی به تولید وارد کند. به طورحتم با گذر پیک زمستانی و در ماه‌های بهمن و اسفند تولید بیشتری خواهیم داشت و تعداد دام‌هایمان افزایش پیداخواهد کرد. از این رو اگر وارداتی انجام می‌گردد، می‌بایست سنجیده باشد تا دوره کشتار داخلی به تعویق نیفتد و تولیدکننده داخلی متضرر نشود. وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: برای بخش پروار اقدامات خوبی انجام شده و براین اساس مخالف با واردات نیستیم. در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز دولت مکلف به خرید دام داخلی شده است. بی‌شک این روند بسیار خوب است و به موجب آن خرید تضمینی دامدار نیز اطمینان خاطر کسب خواهد کرد. 

علی‌اکبر علیزا‌ده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: 
واردات دام زنده بهترین تصمیم برای تنظیم بازار و حمایت از دامداران است

علی‌اکبر علیزا‌ده، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: تلاطم بسیار شدیدی در بخش دامی کشور به ویژه دام سبک پیش آمد و حذف ارز ترجیحی نیز این امر را تشدید کرد چراکه به موجب این قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافت و دامداران به سبب آنکه دام خود را حفظ کنند، ناچار به اخذ وام از بانک‌ها شدند. متأسفانه قیمت فروش گوشت در آن مقطع زمانی با میزان افزایش قیمت گوشت هم‌خوانی نداشت؛ در آن مقطع قیمت نهاده‌های دامی تا ۵ برابر و قیمت گوشت تنها ۲ برابر افزایش پیدا کرد. براین اساس دخل و خرج دامداران از تناسب خارج شد و مادامی که موعد پرداخت تسهیلات‌شان شد، پولی برای پرداخت اقساط نداشتند و به بانک‌ها بدهکار شدند. دامداران به منظور جبران بدهکاری خود ناچار به فروش دام‌ها شدند و عدم تعادل در بازار دام و مصرف رقم خورد. وی افزود: اکنون به منظور گذر از این دوران نیازمند وار‌دات می‌باشیم. دولت باید واردات دام زنده انجام دهد تا گوشت موردنیاز مردم تأمین شود. بی‌شک این امر موجب کمک به دامداران خواهد شد و روند ثبات بازار را رقم خواهد زد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بی‌شک با ۱ الی ۲ دوره واردات دام زنده بازار گوشت قرمز کشور به تعادل خواهد رسید. مادامی که بازار به تعادل برسد، واردات قطع خواهدشد. بنابراین در شرایط حال حاضر واردات دام زنده بهترین تصمیم است و کمک بسیاری به دولت خواهد کرد. به موجب این امر مشکلات دامداران نیز حل خواهد شد و زایش قابل توجه اتفاق خواهد افتاد. 
  تصمیم کمیسیون کشاورزی برای واردات دام زنده و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها 
محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست روز دوشنبه مورخ ۱۱ دی ماه عنوان کرده است:با توجه به افزایش ناگهانی قیمت گوشت قرمز در بازار مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام هرچه سریع تر دام مازاد عشایر و دامداران را با قیمت مناسب خریداری و گوشت آن را به بازار عرضه کند.نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با ورود وزارت جهاد کشاورزی به بازار و خرید دام مازاد دامداران واسطه‌ها حذف می‌شوند و قیمت تمام شده گوشت قرمز کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: درحال حاضر نیازی به افزایش میزان واردات گوشت قرمز وجود ندارد و با خرید دام مازاد می‌توان عرضه به بازار در راستای کاهش قیمت گوشت قرمز را مدیریت کرد. نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه مقرر شد معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گزارش مکتوبی از وضعیت گوشت قرمز به کمیسیون کشاورزی ارائه کند، عنوان کرد: مکاتبه‌ای با رئیس جمهور در زمینه افزایش قیمت گوشت قرمز انجام داده‌ایم و خرید دام مازاد دامداران و عشایر نیز پیشنهاد منطقی محسوب می‌شود. 
 کارشناسان و فعالان حوزه دامداری چه می‌گویند؟ 
فعالان حوزه دام براین باورند که اگر سیستم انقباضی واردات بدون توجه به تولیدکنندگان و حل مشکلاتشان در دستورکار قرار بگیرد، چالش‌های تولیدکنندگان دوچندان خواهد شد. بنابراین ضرورت دارد تا توأم با واردات دام زنده به نیاز داخل نیز توجه داشت. رهنمایی، قائم‌مقام اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به نبود نقدینگی در بخش تولیدات محصولات دامی کشور می‌گوید: مشکل نقدینگی امری جدی در میان تولیدکنندگان و دامداران داخلی است.دراین راستا می‌بایست کوشید تا مشکلات تولیدکنندگان داخلی مرتفع گردد. دراین میان برخی نیز براین باورند که واردات در این مقطع زمانی امری به اجبار و با نگاه حمایت از دامداران می‌باشد چراکه بسیاری‌ از آنها مقروض بانک‌ها شده و درصدد فروش دام‌های خود می‌باشند. بنابراین روند حال حاضر واردات امری کمک کننده و موجب ثبات بازار گوشت قرمز خواهد شد هرچند که نگاه حمایت از تولیدکنندگان همواره اصلی اساسی است و نباید از آن غافل شد. 
تنظیم بازار  از مبادی وارداتی