مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس:

واردات ناوگان‌ حمل‌ونقل عمومی گامی برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری

 مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد:  یکی از موضوعاتی که می‌بایست به آن توجه ویژه داشته باشیم، امنیت تردد در جاده‌ها می‌باشد. تأمین امنیت تردد در جاده‌ها شامل خودروهای سواری، تجاری، باری و نا‌وگان‌های حمل‌ونقل عمومی می‌باشد و نیازاست تا یکایک مؤلفه‌های موردنیاز در این بخش‌ها را فراهم‌سازیم. 
وی با اشاره به مصرف بالای سوخت ناوگان‌های فرسوده افزود: درشرایط کنونی ضرورت دارد تا بسیاری از ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی نوسازی شوند چراکه ناوگان‌های حمل‌ونقل قدیمی مصرف سوخت بالایی دارند و بهینه نمی‌باشند. 
یوسفی کاهش ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی را معضلی جدی خواند و دراین‌باره تصریح کرد: اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری فرسوده آفت دارند و نیازمند نوسازی می‌باشند. متأسفانه در شرایط حال حاضر با انباشت نیاز در نوسازی ناوگان‌ها روبه‌رو می‌باشیم؛ طی یک دهه گذشته از ۱۴ هزار کارت فعال حمل‌ونقل مسافران، ۷هزار کارت کاهش پیداکرده است. این امر حاکی از کاهش ناوگان‌های حمل‌ونقل طی ۱۰ سال گذشته می‌باشد درحالی‌که ضرورت داشت طی سال‌های گذشته نا‌وگان‌ها‌ توسعه پیدا می‌کرد و تعدادشان افزایش می‌یافت.  
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در حمل‌ونقل بار نیازمند توسعه می‌باشیم و می‌بایست از فرسودگی و افزایش مصرف سوخت جلوگیری کنیم. روزانه بیش از ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌گردد. به‌موجب این امر ناچار به واردات سوخت در کشور نیز خواهیم بود. 
او با اشاره به معایب ناوگان‌های حمل‌ونقل فرسوده متذکر شد: حجم بالای مصرف سوخت در کشور تنها به سبب الگوی مصرف و ضرورت اصلاح آن نیست بلکه بخش عظیمی به سبب فرسودگی‌ ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی می‌باشد. 
وی یادآور شد: یکی دیگر از آفت‌های نا‌‌وگان‌های فرسوده حمل‌ونقل، آلودگی هوا می‌باشد. متأسفانه در برخی از استان‌ها و شهرهای کشور نیمی از سال هوا آلوده و ناسالم می‌باشد. 
نماینده مردم اهواز همچنین ادامه داد: توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری موجب دسترسی آسان و تسهیل شرایط جابه‌جایی بار و مسافران خواهد شد. بی‌شک نبود ناوگان‌های حمل‌ونقل  دسترسی‌ها را کاهش خواهد داد و موجب افزایش هزینه تمام‌شده در بخش حمل‌ونقل خواهد شد. یوسفی گفت: در برنامه هفتم  به توسعه حمل‌ونقل عمومی توجه شده است. توأم با این موضوعات ضرورت دارد تا بپذیریم که بخشی از نیازهای کشور تنها با واردات جبران می‌گردد. جبران کاستی‌ها با وار‌دات به سبب آن است که ظرفیت‌های کافی تولید در کشور وجود ندارد یا به سبب نبود رقابت، از کیفیت و تکنولوژی مطلوب برخوردار نیست.
وی در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه به‌موجب واردات شاهد کاهش قیمت، کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری خواهیم بود، اظهارکرد: واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی با همراهی مجلس، دولت و برخی از شهرداری‌ها در حال انجام می‌باشد. کوشش این است که ناوگان‌های حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری نوسازی شود. 
واردات ناوگان‌ حمل‌ونقل عمومی گامی برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری