جعبه سیاه آمریکا در جنگ اوکراین

حنیف غفاری 
 مقامات آمریکایی اصرار ویژه‌ای نسبت به جلوگیری از انتشار پشت پرده‌ها و ابعاد مخفی حمایت خود از جنگ اوکراین دارند. اگرچه برخی شهروندان آمریکایی صرفا این حمایت را معطوف به ارسال تسلیحات و کمک‌های مالی و آموزشی می‌دانند اما عمق فاجعه‌ای که پنتاگون برای آمریکا در جنگ اوکراین رقم‌زده به‌مراتب بدتر از حد تصور است! اصل ماجرا، مربوط به کشته شدن تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در اوکراین و حتی اسارت تعداد دیگری از آن‌هاست. «آمریکایی‌ها در حال سوءاستفاده از اوکراین در جنگ با روسیه هستند»؛ این را ژنرال بازنشسته آمریکایی که سابقه فعالیت به‌عنوان مشاور پنتاگون داشته، مطرح کرده است. داگلاس مک‌گرگور در  یک پیامی توییتری اعلام کرد که حداقل ۴۰۰ آمریکایی در جنگ اوکراین کشته‌شده‌اند.
لیندسی گراهام، سناتور مشهور آمریکایی اخیرا نسبت به نیروهای آمریکایی که در جنگ اوکراین کشته‌شده‌اند ادای احترام کرده است! اما گراهام حق ندارد به تعداد  واقعی کشته‌شدگان آمریکایی در این جنگ کمترین اشاره‌ای کند! به عبارت بهتر، افشای حقایق پشت پرده و تکان‌دهنده مربوط به مشارکت گسترده نظامیان آمریکایی در جنگ اوکراین ، خط قرمز هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه محسوب می‌شود. برخی آمریکایی‌ها، در قالب پیمانکار امنیتی ( و حتی خدماتی) و برخی دیگر در قالب مستشاران نظامی در اوکراین کشته‌شده‌اند. همچنین به نظر می‌رسد برخی از کشته‌شدگان آمریکایی در اوکراین، به‌عنوان کشته‌شدگان در کشورهای دیگر و حتی حوادث تصادفی در پایگاه‌های واشنگتن در دیگر کشورها معرفی‌شده‌اند. دولت جو بایدن ،  پنهان‌کاری درباره تلفات آمریکایی‌ها در جنگ اوکراین را در دستور کار قرار داده  و قطعا دولت بعدی آمریکا نیز از همین فرمول و قاعده پیروی خواهد کرد. فراموش نکنیم که در جریان وقوع حادثه 11 سپتامبر 2001 ، ابهامات زیادی در خصوص ماهیت و شکل این ماجرای مشکوک به وجود آمد اما دولت‌های بوش پسر، اوباما، ترامپ و بایدن جملگی خود را متعهد به جلوگیری از افشای آن‌ها دانستند. 
به عبارت بهتر، حادثه 11 سپتامبر 2001 تبدیل به یک خط قرمز آشکار در واشنگتن شده که اساسا هیچ دولت و جریانی در آمریکا حق واکاوی ابعاد گوناگون آن را ندارد. 
این قاعده در خصوص جنگ اوکراین نیز صادق خواهد بود.بااین‌حال امکان دارد در آینده‌ای نزدیک اسناد محرمانه‌ای به‌دوراز خواسته دولت آمریکا منتشر شود که گویای عمق فاجعه کنونی ( به ضرر ناتو) باشد.برخی شواهد موجود می‌گوید مهم‌ترین دلیل عقب‌نشینی کاخ سفید از رویکرد حمایت گرایانه مطلق خود از جنگ اوکراین، افزایش تلفات این کشور در اوکراین و امکان افشای پشت پرده‌های این ماجراست. بهتر است مقامات آمریکایی نسبت به این حقیقت مطلق آگاه باشند که جعبه سیاه جنگ اوکراین را نمی‌توان به‌مانند جعبه سیاه 11 سپتامبر 2001 مفقود ساخت! افشای هر یک از اسناد پشت پرده جنگ اوکراین و نحوه سازمان‌دهی نیروهای آمریکایی در آن ( و تعداد تلفات آن‌ها )، هر یک می‌تواند به یک زلزله اطلاعاتی -امنیتی علیه کاخ سفید و پنتاگون تبدیل شود. این اتفاق چه آمریکایی‌ها بخواهند یا خیر، رخ خواهد داد.
جعبه سیاه آمریکا  در جنگ اوکراین