توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هم مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و هم قیمت‌ها را منطقی تر می‌کند؛

ضرورت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی

گروه اقتصادی 
به‌تازگی  کمال هادیان‌فر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی با داریوش امانی، معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مدیران این سازمان تسهیل در جابه‌جایی بار و مسافر را وظیفه ذاتی وزارت راه و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برشمرد و افزود: مدیران باید با اقدامات تحولی و ماندگار، به‌دنبال تحول‌آفرینی و برداشتن گام‌های بزرگ باشند.معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به نیاز کشور به افزایش ناوگان اتوبوسرانی، برنامه‌ریزی برای تأمین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس و افزودن به ناوگان فعال در این بخش انجام‌شده است.
هادیان‌فر همچنین اظهار کرد: امروز کشور نیازمند کارهای جهادی و بزرگ است و این روحیه خدمت‌رسانی در بدنه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این نشست با اشاره به آسیب‌های جدی شیوع کرونا به فعالان بخش خصوصی در ناوگان اتوبوسرانی گفت: به دنبال واردات اتوبوس هستیم، اما لازمه اقبال سرمایه‌گذاران به این امر، داشتن صرفه اقتصادی است. وی مسئولیت راهداری و نگهداشت شبکه راه‌های کشور و سیاست‌گذاری حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای را مأموریت‌های اصلی این سازمان برشمرد. امانی در پایان همچنین اظهار کرد: باوجود کمبود اعتبارات و کاستی‌های موجود در این بخش، در حوزه ترانزیت بار، روکش آسفالت و ساخت راه‌های روستایی و دیگر بخش‌ها اقدامات خوبی رقم خورده و در حال انجام است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نظر دارد با بهره‌گیری از ناوگان مسافری تولید کارخانجات داخلی و واردات ناوگان حمل‌ونقل مسافری با شرایط تخصیص ارز اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اعطای تسهیلات بانکی با اولویت اتوبوس اقدام کند. 
براین اساس از همه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری و شرکت‌های بازرگانی حقوقی مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت و واجد شرایط برای مشارکت دعوت به عمل می‌آورد. ازجمله شرایط این مشارکت آن است که میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری اتوبوس برون‌شهری به نسبت ۳۰ درصد آورده متقاضی و ۷۰ درصد تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته‌شده است. همچنین میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری ون و مینی‌بوس برون‌شهری به نسبت ۴۰ درصد آورده متقاضی و ۶۰ درصد تسهیلات تا سقف 
۱۰ میلیارد ریال است. بر اساس این اطلاعیه، میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری سواری کرایه برون‌شهری به نسبت
 ۵۰ درصد آورده متقاسضی و ۵۰ درصد تسهیلات تا سقف
 ۲ میلیارد ریال در نظر گرفته‌شده است. در بررسی بیش‌تر این موضوع و ضرورت توسعه ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی به گفت‌وگو با مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس و رحمت‌الله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس:
واردات ناوگان‌ حمل‌ونقل عمومی گامی برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری 

 مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد:  یکی از موضوعاتی که می‌بایست به آن توجه ویژه داشته باشیم، امنیت تردد در جاده‌ها می‌باشد. تأمین امنیت تردد در جاده‌ها شامل خودروهای سواری، تجاری، باری و نا‌وگان‌های حمل‌ونقل عمومی می‌باشد و نیازاست تا یکایک مؤلفه‌های موردنیاز در این بخش‌ها را فراهم‌سازیم. 
وی با اشاره به مصرف بالای سوخت ناوگان‌های فرسوده افزود: درشرایط کنونی ضرورت دارد تا بسیاری از ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی نوسازی شوند چراکه ناوگان‌های حمل‌ونقل قدیمی مصرف سوخت بالایی دارند و بهینه نمی‌باشند. 
یوسفی کاهش ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی را معضلی جدی خواند و دراین‌باره تصریح کرد: اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری فرسوده آفت دارند و نیازمند نوسازی می‌باشند. متأسفانه در شرایط حال حاضر با انباشت نیاز در نوسازی ناوگان‌ها روبه‌رو می‌باشیم؛ طی یک دهه گذشته از ۱۴ هزار کارت فعال حمل‌ونقل مسافران، ۷هزار کارت کاهش پیداکرده است. این امر حاکی از کاهش ناوگان‌های حمل‌ونقل طی ۱۰ سال گذشته می‌باشد درحالی‌که ضرورت داشت طی سال‌های گذشته نا‌وگان‌ها‌ توسعه پیدا می‌کرد و تعدادشان افزایش می‌یافت.  
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در حمل‌ونقل بار نیازمند توسعه می‌باشیم و می‌بایست از فرسودگی و افزایش مصرف سوخت جلوگیری کنیم. روزانه بیش از ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌گردد. به‌موجب این امر ناچار به واردات سوخت در کشور نیز خواهیم بود. 
او با اشاره به معایب ناوگان‌های حمل‌ونقل فرسوده متذکر شد: حجم بالای مصرف سوخت در کشور تنها به سبب الگوی مصرف و ضرورت اصلاح آن نیست بلکه بخش عظیمی به سبب فرسودگی‌ ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی می‌باشد. 
وی یادآور شد: یکی دیگر از آفت‌های نا‌‌وگان‌های فرسوده حمل‌ونقل، آلودگی هوا می‌باشد. متأسفانه در برخی از استان‌ها و شهرهای کشور نیمی از سال هوا آلوده و ناسالم می‌باشد. 
نماینده مردم اهواز همچنین ادامه داد: توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری موجب دسترسی آسان و تسهیل شرایط جابه‌جایی بار و مسافران خواهد شد. بی‌شک نبود ناوگان‌های حمل‌ونقل  دسترسی‌ها را کاهش خواهد داد و موجب افزایش هزینه تمام‌شده در بخش حمل‌ونقل خواهد شد. یوسفی گفت: در برنامه هفتم  به توسعه حمل‌ونقل عمومی توجه شده است. توأم با این موضوعات ضرورت دارد تا بپذیریم که بخشی از نیازهای کشور تنها با واردات جبران می‌گردد. جبران کاستی‌ها با وار‌دات به سبب آن است که ظرفیت‌های کافی تولید در کشور وجود ندارد یا به سبب نبود رقابت، از کیفیت و تکنولوژی مطلوب برخوردار نیست.
وی در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه به‌موجب واردات شاهد کاهش قیمت، کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری خواهیم بود، اظهارکرد: واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی با همراهی مجلس، دولت و برخی از شهرداری‌ها در حال انجام می‌باشد. کوشش این است که ناوگان‌های حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری نوسازی شود. 

رحمت‌الله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس:
تعدیل قیمت‌ها و تأمین تقاضا با واردات ناوگان‌ حمل‌ونقل عمومی مسیر خواهد شد

رحمت‌الله فیروزی پوربادی، نماینده مردم نطنز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون شعری به‌منظور تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: یکی از اصلی‌ترین ارکان کشور، نا‌وگان‌‌های حمل‌ونقل عمومی است چراکه مردم برای جابه‌جایی بار  و سفرهای روزانه خود به آن نیاز دارند. دراین راستا ضرورت دارد تا بکوشیم  زمینه توسعه نا‌وگان حمل‌ونقل جاده‌ای را رقم بزنیم. شرایط می‌بایست به‌گونه‌ای رقم بخورد که مردم نسبت به استفاده از ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند و ناچار به استفاده از خودروی شخصی و تک‌سرنشین نشوند. 
وی واردات ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی را اقدامی مثبت خواند و دراین‌باره افزود: توسعه نا‌‌وگان‌های حمل‌ونقل عمومی به‌منظور تأمین امنیت جاده‌ای و همچنین آسایش مردم اهمیت دارد. بنابراین واردات نا‌وگان حمل‌ونقل عمومی گامی مثبت ارزیابی می‌گردد و موجب تسهیل در جابه‌جایی بار و مسافران خواهد شد. 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تقویت تولید تصریح کرد: در بسیاری از شهرها برای حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری با مشکل ناوگان‌های حمل‌ونقل روبه‌رو می‌باشیم. چنانچه امکانات داخلی برای حل مشکلات مرتبط با بخش‌ ناوگان‌های حمل‌ونقل وجود دارد، می‌بایست از آن‌ها بهره بگیریم و زمینه تولید را تقویت کنیم. 
فیروزی پوربادی همچنین خاطرنشان کرد: نبود ظرفیت‌های داخلی تولید موجب می‌گردد تا واردات نا‌وگان‌های حمل‌ونقل عمومی در دستورکار قرا‌رگیرد. بی‌شک واردات دراین مقطع زمانی کمک‌کننده خواهد بود تنها ضرورت دارد که توأم با روند ورود ناوگان‌ها، درصدد افزایش ظرفیت‌های تولید باشیم. 
نماینده مردم نطنز در مجلس یازدهم همچنین ادامه داد: بسیاری از مردم برای حمل‌ونقل عمومی با مشکل مواجه می‌باشند؛ مدت‌ها در صف بلیت می‌مانند  در برخی موارد از شرایط حمل‌ونقل رضایت ندارند. دراین راستا می‌توان بیان کرد که واردات نا‌وگان حمل‌ونقل عمومی اتفاقی مبارک است و موجب تسهیل شرایط تردد خواهد شد. 
وی درپایان این گفت‌وگو بیان کرد: متأسفانه ظرفیت تولید ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور طی سال‌های گذشته تأمین‌کننده نیازهای جامعه نبوده و به‌موجب این امر کمبود و گرانی رقم خورده است. واردات و افزایش ظرفیت‌های تولید می‌تواند گامی مؤثر در راستای تعدیل قیمت‌ها و تأمین تقاضا تلقی گردد.

ضرورت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی