کیش برلین به قاره سبز

آیا ستون اروپای واحد می‌ریزد؟

گروه  بین‌الملل 
 این روزها آلمان بیشتر از هر زمان دیگری به‌واسطه ظهور جریان ملی‌گرای افراطی و بازگشت نئونازی‌ها به معادلات زیربنایی قدرت،  ملتهب به نظر می‌رسد. در این میان، حزب آلترناتیو برای آلمان که بهترین ارتباط ممکن را با نئونازی‌ها دارد، مدعی شده که به‌زودی پروسه خروج آلمان از اتحادیه اروپا را کلید خواهد زد. یک روز پس از برگزاری «آخر هفته امید» در آلمان، آلیس وایدل رهبر
 ۴۴ ساله حزب آلترناتیو برای آلمان بی‌توجه به تظاهرات اعتراضی بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار آلمانی در یک مصاحبه با روزنامه فایننشال گفت که حزب او در سال ۲۰۲۹ قدرت را در دست می‌گیرد و خروج آلمان از اتحادیه اروپا را به همه‌پرسی خواهد گذاشت.
 الگوبرداری حزب جنجالی آلمان از برگزیت 
در روزهای هفته گذشته صدها هزار تن در ۹۰ شهر آلمان علیه حزب بیگانه‌ستیز و راست‌گرای «آلترناتیو برای آلمان» و هم‌پیمانان نژادپرست آن دست به تظاهراتی زدند که در تاریخ پس از جنگ آلمان کم‌سابقه ارزیابی شده است. رسانه‌های آلمانی از این رویداد به‌عنوان «هفته امید» نام‌برده‌اند.با این جنبش همگانی انتظار می‌رفت رهبران حزب آلترناتیو برای آلمان گامی به عقب بردارند، اما ظاهرا انتشار هم‌زمان نتایج دو نظرسنجی در روزنامه بیلد و شبکه تلویزیونی شمال آلمان بر اعتمادبه‌نفس آن‌ها افزوده است، تا آنجا که خانم وایدل، بدون آن‌که تأثیری از اعتراض‌ها گرفته باشد، به فایننشال تایمز آلمان گفته است: «اگر ما دولت را تشکیل بدهیم و نتوانیم اتحادیه اروپا را براساس برنامه خود وادار به اصلاح کنیم، برای خروج آلمان از این اتحادیه از بریتانیا الگوبرداری خواهیم کرد».
درجریان همه‌پرسی برگزیت در سال 2016 میلادی، درنهایت شاهد خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا بودیم .اکنون آلمان و فرانسه نیز به سبب ظهور جریان راست افراطی در معرض این مسئله قرارگرفته‌اند. اگرچه پیش‌بینی می‌شود که این اتفاق حداقل تا 5 سال آینده رخ ندهد، اما امکان تحقق آن در سال‌های 2029 و 2030 میلادی به‌مراتب بیشتر از زمان کنونی خواهد بود! در چنین شرایطی بعید نیست که تا یک دهه دیگر ، اثری از اتحادیه اروپا و منطقه یورو باقی نماند و شاهد بازگشت اروپائیان به قبل از پیمان ماستریخت( تشکیل اروپای واحد ) باشیم. 
 جنجالی که در آلمان ادامه دارد 
جنبش همگانی آلمانی‌ها علیه حزب آلترناتیو برای آلمان واکنشی بود به نشست محرمانه روز ۲۵ نوامبر چند عضو برجسته این حزب و هم‌پیمانان راست افراطی آن‌ها در شهر پتسدام. در این نشست روی این موضوع بحث شده بود که اگر راست‌گرایان قدرت را در آلمان در دست گرفتند همه خارجی‌ها و خارجی تباران را، حتی اگر شهروند آلمان شده باشند، از این کشور بیرون بریزند.بیرون ریختن خارجیان و خارجی تباران به معنای کاستن نزدیک به 25 درصد از جمعیت آلمان است، زیرا در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون غیرآلمانی در این کشور زندگی می‌کنند و بخش عمده خدمات عمومی و تولید صنایع آلمان بر دوش همین جمعیت است.با توجه به واقعیت‌های موجود، اخراج غیرآلمانی‌ها از این کشور نه‌تنها عملی نیست، بلکه ازنظر جمعیت شناسان و کارشناسان اقتصادی یک توهم ساده‌پندارانه و پوپولیستی است، زیرا حتی با غیبت کوتاه خارجی تباران چرخه زندگی در آلمان به‌طور کامل متوقف می‌شود.بااین‌همه، آلیس وایدل در توضیح برنامه‌های حزب بیگانه‌ستیز خود برای اتحادیه اروپا به خبرنگار فایننشال تایمز گفته است: «خروج آلمان از اتحادیه اروپا یکی از طرح‌های ما است. اقدام بریتانیا برای آلمان یک الگو است که نشان می‌دهد تصمیم‌گیری مستقل امکان‌پذیر است».
 آیا برگزاری همه‌پرسی جدید در آلمان ممکن است؟!
به نوشته فایننشال تایمز آلمان، به گفته وایگل حزب آلترناتیو می‌خواهد فاصله‌های دموکراسی را از بین ببرد، از اختیارات کمیسیون اروپا بکاهد و بار دیگر استقلال بیشتری برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا تأمین کند.آلیس وایگل که مناسبات نزدیکی هم با مارین لوپن رهبر راست‌گرای مجمع ملی فرانسه (جبهه ملی پیشین) دارد، اضافه کرده است: "اگر اصلاحات موردنظر ما نتایج مطلوب به بار نیاورد، باید در آلمان هم یک همه‌پرسی برای ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن برگزار شود، همان‌طور که در سال ۲۰۱۶ در بریتانیا انجام شد.آنچه رهبر حزب بیگانه‌ستیز و راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان بیان کرده است، در آلمان عملی نیست، زیرا در قانون اساسی این کشور همه‌پرسی در سطح کل کشور پیش‌بینی نشده است، مگر بر سر ادغام ایالات فدرال.به‌رغم ادامه اعتراضات همگانی علیه حزب آلترناتیو برای آلمان و اوج گرفتن صدایی که خواستار غیرقانونی کردن این حزب است، خانم وایگل پیش‌بینی کرده است که حزب او در سال ۲۰۲۹ قدرت سیاسی را در آلمان به دست بگیرد. در این سال دومین انتخابات سراسری آلمان برای تشکیل مجلس فدرال برگزار می‌شود. فایننشال تایمز می‌نویسد که مصاحبه رئیس حزب آلترناتیو زنگ خطر را در گوش بسیاری از سیاستمداران آلمان به صدا درآورده است. مشاورعالی وزارت اقتصاد آلمان، فرانسیسکا برانتنر از حزب سبزها گفته است: «تلاش‌های حزب آلترناتیو برای خروج آلمان از اتحادیه اروپا پایه‌های رفاه جامعه ما را به خطر می‌اندازد. بازار داخلی اتحادیه اروپا برای موفقیت اقتصادی ما به‌عنوان ملت صادرات حیاتی است».
 برنامه حزب آلترناتیو برای انتخابات پارلمان اروپا
انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن امسال برگزار می‌شود. حزب آلترناتیو برای آلمان تابستان سال گذشته در نشست ماگدبورگ فهرست نامزدها و برنامه خود برای این انتخابات را تصویب کرد. در همین برنامه آمده است: «ما معتقدیم اتحادیه اروپا غیرقابل اصلاح و یک پروژه شکست خورده است. به این دلیل تلاش می‌کنیم "اتحادیه ملت‌های اروپا" را تشکیل بدهیم که اتحادیه اقتصادی جدیدی با رعایت استقلال اعضای خود خواهد بود». اگر قانون اساسی اجازه برگزاری همه‌پرسی را بدهد، پیروزی راست‌گرایان آلمان در این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا غیرممکن نیست، زیرا توده‌های مردم آلمان همچنان ورود این کشور به اتحادیه اروپا و حوزه یورو را یکی از دلایل رشد سرسام‌آور قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خود در دو دهه اخیر می‌دانند.
 آیا ستون اروپای واحد می‌ریزد؟