منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور:

کمبودی در عرضه گوشت قرمز نداریم

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور درباره ابلاغیه فوری گمرک ایران مبنی بر اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: از ابتدای فصل پاییز تا پایان فصل زمستان، مصرف گوشت قرمز در کشور‌ افزایش می‌یابد. بر این اساس کاهش مصرف گوشت قرمز در اوایل فصل بهار تا اواخر فصل تابستان رقم می‌خورد. این روند طی ادوار مختلف مشهود بوده و در حال حاضر نیز دیده می‌شود. وی درخصوص اثرات واردات بر تأمین گوشت قرمز موردنیاز کشور افزود: بخشی از نیاز سبد پروتئینی کشور از مسیر واردات تأمین می‌گردد تا موضوعات قیمتی در فصولی که تقاضا افزایش می‌یابد، حفظ شود. تلاش این است که واردات گوشت قرمز تسهیل‌گری شود تا نیاز سفره خانوار تأمین گردد. پوریان با اشار به نقش گوشت‌های‌ واراتی در کاهش قیمت و تنظیم بازار تصریح کرد: وار‌دات لاشه  گوسفندی به منظور تأمین نیاز خانوار مدت‌هاست که درحال انجام است و در شرایط کنونی نیز توزیع می‌گردد. به موجب این روند اثرات قیمتی خوبی را نظاره گرهستیم و طی ماه‌های اخیر کاهش قیمت گوشت قرمز را نیز شاهد بوده‌ایم. رئیس شورای تأمین دام کشور با بیان اینکه واردات گوشت‌های منجمد نیز در دستورکار قرار داد همچنین خاطرنشان کرد: پیش‌تر دام‌ها را به نقاط مرزی می‌آوردند و کشتار انجام می‌شد. پس از کشتار دام در مرز، گوشت موردنیاز به صورت منجمد وارد کشور می‌شود و به مرحله توزیع می‌رسید. به عبارت دیگر در گذشته مبدأهای وارداتی محدود بودند و اغلب واردات از کشور پاکستان انجام می‌شد. خوشبختانه اکنون مبدأهای وارداتی افزایش یافته و مهم‌ترین عامل این افزایش صفرشدن سود بازرگانی است. بی‌شک اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال موجب تسهیل روند واردات و افزایش کشورهای مبدأ واردات خواهد شد. امیدواریم این روند نیاز مصرف‌کنندگان را به صورت کلی تأمین کند. 
وی با بیان اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، اظهارکرد : با توجه به شرایط مساعد تولید دام و واردات گوشت قرمز، کمبودی در عرضه گوشت قرمز نداریم و و به‌صورت گسترده در حال عرضه می‌باشیم.
او در پایان این گفت‌وگو با بیان اینکه خوشبختانه میزان گوشت قرمز موردنیاز مردم تأمین شده، متذکر شد: همواره در برخی مواقع شاهد افزایش قیمت دام‌های داخلی می‌باشیم. بی‌شک افزایش قیمت برای دام‌های داخلی دور از منطق است و توجیه پذیر نیست. ضرورت دارد تا ایجاد تعادل صورت بگیرد و از دو نرخی شدن محصولات دامی داخل کشور جلوگیری شود.
  کمبودی در عرضه  گوشت قرمز نداریم