اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

ضرورت حمایت از دامداران توأم با واردات

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی د‌ر گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال پرداخت و در این باره اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که در کشور ایران همواره موردتوجه قرار دارد، تأمین پروتئین می‌باشد چراکه این مؤلفه در حفظ سلامت مردم اثرگذاری بسیاری دارد و همواره در برنامه غذایی کشور و سفره‌های مردم دیده می‌شود. 
وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز دو سال گذشته اظهارکرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته، شرایط سختی سپری شد و مشکلات متعددی در حوزه دام‌های عشایری، خشکسالی و نبود علوفه و همچنین گرانی جو به وجود آمد. مجموع این عوامل موجب شد تا دامداران کشور گوسفندهای خود را با قیمت پایین به فروش برسانند و دام‌های مولد را از صحنه خارج کنند. 
وی درتشریح عوامل مؤثر در کاهش گوشت قرمز و از بین رفتن دام‌های مولد کشورافزود: خشکسالی، نبود علوفه و همچنین گرانی جو موجب شد تا دامداران در حفظ دام مولد با مشکل مواجه شوند و در نتیجه کمبود گوشت پدید آید. شایان ذکر است تا بگوییم علی‌رغم درنظرگیری مؤلفه‌های کاربردی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته همچنان قیمت گوشت قرمز در بازار نجومی است و بسیاری از مردم قادر به تأمین آن نیستند. بسیار دیده می‌شود که پروتئین گیاهی جایگزین پروتئین حیوانی می‌شود و این روند نادرست است. 
سلیمی با اشاره به معایب کاهش مصرف گوشت قرمز برای خانوارها تصریح کرد: حجم و میزان مصرف گوشت قرمز در سفره‌‌های مردم کاهش پیدا کرده و این ممکن است خطری برای مردم به ویژه برای گروه سنی کودکان و نوجوانان کشور باشد. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صفر شدن سودبازرگانی واردات گوشت قرمز موجب تقویت واردات خواهد شد،  همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی واردات گوشت قرمز به منظور تنظیم بازار و تأمین نیاز مردم مفید و ضروری است. براین اساس می‌توان اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال را مثبت ارزیابی کرد. دولت باید براین فضا نظارت کافی داشته باشد و از رسیدن گوشت‌های وارداتی به دست مردم اطمینان یابد. شرایط نباید به گونه‌ای رقم بخورد که سود حاصل از واردات به دست دلالان بیفتد و در بازار آزاد در اختیار افراد منحصر و محدود قرار بگیرد. 
نماینده مردم سمیرم با تأکید بر ضرورت کوتاه کردن دست دلالان و رانت خواران متذکر شد: لازمه موفقیت و دیدن نتایج مثبت اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال، رسیدن گوشت وارداتی به دست مردم و متقاضیان است. در فرآیند باید مانع از حضور دلالان و رانت خواران شد و نظارت کافی را در دستورکار قرار‌داد. 
او با اشاره به لزوم تقویت تولید داخلی و حمایت از دامداران کشور همچنین یادآور شد: توأم با روند واردات گوشت می‌بایست درصدد تقویت تولیدات داخلی باشیم و رونق تولید را برای دامداران رقم بزنیم. روند واردات گوشت اگر توأم با تقویت تولید داخلی نباشد موجب وابستگی به کشورهای تولیدکننده دام و ارز بری خواهد شد. وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت تأمین علوفه و جو موردنیاز کشاورزان اظهارکرد: پوشش گیاهی کشور قابل توجه است و از کشاورزی خوبی نیز برخوردار می‌باشیم. ضرورت دارد تا اعمال برنامه‌ریزی‌های درست دربخش تولید علوفه، جو و سایر موارد موردنیاز کشاورزان و دامداران، تولید را تقویت و استفاده از گوشت‌های بومی را مدنظر قرار دهیم.
  ضرورت حمایت از  دامداران توأم با واردات