سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال اعمال شد:

تسهیل واردات گوشت و تقویت تولید داخلی

گروه اقتصادی 
به تازگی گمرک ایران در ابلاغیه فوری از اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال خبر داد. در پیوست تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص«مأخذ سود بازرگانی گوشت گوساله تازه و منجمد» (شامل لاشه، شقه و قطعات با استخوان) اعلام شده تا سود بازرگانی اقلام مزبور با ردیف تعرفه‌های ذیل از اول مهر ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان صفر درصد تعیین شود؛ به بیان دیگر مأخذ سود بازرگانی گوشت تازه و منجمد در قالب ۱۱  ردیف تعرفه بر اساس مصوبه دولت تا پایان سال صفر درصد لحاظ خواهد شد. 
کارشناسان و آگاهان براین باورند که تعرفه واردات صفردرصدی گوشت قرمز موجب تسهیل گری روند واردات خواهدشد و در فصل‌های‌‌ پر‌متقاضی سال؛ همچون فصل پاییز و زمستان قیمت گوشت را تنظیم و چه بسا کاهشی خواهد کرد. فعالان حوزه دام براین باورند که اگرچه واردات گوشت قرمز و دام زنده عاملی برای تنظیم بازار داخل است اما وزارت جهاد کشاورزی در اتخاذ سیاست‌ها نباید حمایت از تولیدکننده و تولید داخل را نادیده بگیرد و همواره می‌بایست درصدد توجه و تقویت تولید داخلی باشد. این مهم محقق نخواهد شد مگر با برنامه‌ریزی و نظارت بر روند وارداتی تا میزان گوشت موردنیاز کشور وارد شود و توأم با آن مؤلفه‌های موردنیاز دامداران و کشاورزان برای افزایش تولید محصول فراهم گردد. شایان ذکر است تا بگوییم که واردات بی رویه منجر به نابودی تولید داخل می‌گردد و اگر توأم با اجرای آن اهتمامی برای تقویت تولید داخل وجود نداشته باشد، نتیجه معکوس رقم خواهد خورد. بنا به آمارهای رسمی؛ کشور سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن نیاز به واردات گوشت دارد که این میزان طی سال‌های مختلف و مطابق با میزان تولید داخل نوسان دارد و متغیر می‌باشد. پیش‌تر علیرضا
پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به روند توزیع گوشت وارداتی اظهارداشت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته، واردات گوشت قرمز در راستای تنظیم بازار و تأمین کسری نیاز داخل تا پایان سال ادامه دارد. از این میزان روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود. به گفته او، بنابر برنامه ریزی
صورت گرفته تا پایان سال واردات گوشت به منظور رفع کسری نیاز داخل انجام می‌شود و حال با اعمال سود صفر درصدی بازرگانی به نظر می‌رسد روند کاهش قیمت گوشت و تنظیم بازار همچنان استمرار داشته باشند و نگرانی دراین حوزه شکل نگیرد. در بررسی بیشتراین موضوع به گفت‌وگو با اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و همچنین منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: 
ضرورت حمایت از دامداران توأم با واردات 

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی د‌ر گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال پرداخت و در این باره اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که در کشور ایران همواره موردتوجه قرار دارد، تأمین پروتئین می‌باشد چراکه این مؤلفه در حفظ سلامت مردم اثرگذاری بسیاری دارد و همواره در برنامه غذایی کشور و سفره‌های مردم دیده می‌شود. 
وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز دو سال گذشته اظهارکرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته، شرایط سختی سپری شد و مشکلات متعددی در حوزه دام‌های عشایری، خشکسالی و نبود علوفه و همچنین گرانی جو به وجود آمد. مجموع این عوامل موجب شد تا دامداران کشور گوسفندهای خود را با قیمت پایین به فروش برسانند و دام‌های مولد را از صحنه خارج کنند. 
وی درتشریح عوامل مؤثر در کاهش گوشت قرمز و از بین رفتن دام‌های مولد کشورافزود: خشکسالی، نبود علوفه و همچنین گرانی جو موجب شد تا دامداران در حفظ دام مولد با مشکل مواجه شوند و در نتیجه کمبود گوشت پدید آید. شایان ذکر است تا بگوییم علی‌رغم درنظرگیری مؤلفه‌های کاربردی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته همچنان قیمت گوشت قرمز در بازار نجومی است و بسیاری از مردم قادر به تأمین آن نیستند. بسیار دیده می‌شود که پروتئین گیاهی جایگزین پروتئین حیوانی می‌شود و این روند نادرست است. 
سلیمی با اشاره به معایب کاهش مصرف گوشت قرمز برای خانوارها تصریح کرد: حجم و میزان مصرف گوشت قرمز در سفره‌‌های مردم کاهش پیدا کرده و این ممکن است خطری برای مردم به ویژه برای گروه سنی کودکان و نوجوانان کشور باشد. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صفر شدن سودبازرگانی واردات گوشت قرمز موجب تقویت واردات خواهد شد،  همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی واردات گوشت قرمز به منظور تنظیم بازار و تأمین نیاز مردم مفید و ضروری است. براین اساس می‌توان اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال را مثبت ارزیابی کرد. دولت باید براین فضا نظارت کافی داشته باشد و از رسیدن گوشت‌های وارداتی به دست مردم اطمینان یابد. شرایط نباید به گونه‌ای رقم بخورد که سود حاصل از واردات به دست دلالان بیفتد و در بازار آزاد در اختیار افراد منحصر و محدود قرار بگیرد. 
نماینده مردم سمیرم با تأکید بر ضرورت کوتاه کردن دست دلالان و رانت خواران متذکر شد: لازمه موفقیت و دیدن نتایج مثبت اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال، رسیدن گوشت وارداتی به دست مردم و متقاضیان است. در فرآیند باید مانع از حضور دلالان و رانت خواران شد و نظارت کافی را در دستورکار قرار‌داد. 
او با اشاره به لزوم تقویت تولید داخلی و حمایت از دامداران کشور همچنین یادآور شد: توأم با روند واردات گوشت می‌بایست درصدد تقویت تولیدات داخلی باشیم و رونق تولید را برای دامداران رقم بزنیم. روند واردات گوشت اگر توأم با تقویت تولید داخلی نباشد موجب وابستگی به کشورهای تولیدکننده دام و ارز بری خواهد شد. وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت تأمین علوفه و جو موردنیاز کشاورزان اظهارکرد: پوشش گیاهی کشور قابل توجه است و از کشاورزی خوبی نیز برخوردار می‌باشیم. ضرورت دارد تا اعمال برنامه‌ریزی‌های درست دربخش تولید علوفه، جو و سایر موارد موردنیاز کشاورزان و دامداران، تولید را تقویت و استفاده از گوشت‌های بومی را مدنظر قرار دهیم.

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور: 
کمبودی در عرضه گوشت قرمز نداریم 

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور درباره ابلاغیه فوری گمرک ایران مبنی بر اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: از ابتدای فصل پاییز تا پایان فصل زمستان، مصرف گوشت قرمز در کشور‌ افزایش می‌یابد. بر این اساس کاهش مصرف گوشت قرمز در اوایل فصل بهار تا اواخر فصل تابستان رقم می‌خورد. این روند طی ادوار مختلف مشهود بوده و در حال حاضر نیز دیده می‌شود. وی درخصوص اثرات واردات بر تأمین گوشت قرمز موردنیاز کشور افزود: بخشی از نیاز سبد پروتئینی کشور از مسیر واردات تأمین می‌گردد تا موضوعات قیمتی در فصولی که تقاضا افزایش می‌یابد، حفظ شود. تلاش این است که واردات گوشت قرمز تسهیل‌گری شود تا نیاز سفره خانوار تأمین گردد. پوریان با اشار به نقش گوشت‌های‌ واراتی در کاهش قیمت و تنظیم بازار تصریح کرد: وار‌دات لاشه  گوسفندی به منظور تأمین نیاز خانوار مدت‌هاست که درحال انجام است و در شرایط کنونی نیز توزیع می‌گردد. به موجب این روند اثرات قیمتی خوبی را نظاره گرهستیم و طی ماه‌های اخیر کاهش قیمت گوشت قرمز را نیز شاهد بوده‌ایم. رئیس شورای تأمین دام کشور با بیان اینکه واردات گوشت‌های منجمد نیز در دستورکار قرار داد همچنین خاطرنشان کرد: پیش‌تر دام‌ها را به نقاط مرزی می‌آوردند و کشتار انجام می‌شد. پس از کشتار دام در مرز، گوشت موردنیاز به صورت منجمد وارد کشور می‌شود و به مرحله توزیع می‌رسید. به عبارت دیگر در گذشته مبدأهای وارداتی محدود بودند و اغلب واردات از کشور پاکستان انجام می‌شد. خوشبختانه اکنون مبدأهای وارداتی افزایش یافته و مهم‌ترین عامل این افزایش صفرشدن سود بازرگانی است. بی‌شک اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال موجب تسهیل روند واردات و افزایش کشورهای مبدأ واردات خواهد شد. امیدواریم این روند نیاز مصرف‌کنندگان را به صورت کلی تأمین کند. 
وی با بیان اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، اظهارکرد : با توجه به شرایط مساعد تولید دام و واردات گوشت قرمز، کمبودی در عرضه گوشت قرمز نداریم و و به‌صورت گسترده در حال عرضه می‌باشیم.
او در پایان این گفت‌وگو با بیان اینکه خوشبختانه میزان گوشت قرمز موردنیاز مردم تأمین شده، متذکر شد: همواره در برخی مواقع شاهد افزایش قیمت دام‌های داخلی می‌باشیم. بی‌شک افزایش قیمت برای دام‌های داخلی دور از منطق است و توجیه پذیر نیست. ضرورت دارد تا ایجاد تعادل صورت بگیرد و از دو نرخی شدن محصولات دامی داخل کشور جلوگیری شود.
تسهیل  واردات گوشت  و تقویت تولید داخلی