آیت الله سید احمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران:

انقلاب، تغییر گفتمان سلطه‌پذیری به گفتمان استقلال بود

آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه سیزدهم بهمن ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی(ره) ضمن دعوت به تقوا با اشاره به بخشی از بیانات امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه، گفت: مولا علی(ع) در این خطبه می‌فرمایند که عاقبت کار را ببینید، روی خط درست و صحیح بمانید، سختی‌ها را تحمل کنید و خداترس باشید همان خدایی که شما را لحظه به لحظه می‌بیند.
به گزارش ایرنا، خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: طبق فرمایش قرآن از وظایفی که مؤمنان دارند، این است که ایام الله را فراموش نکنند. در تفاسیر روزهای متعددی را گفته‌اند، اما نور روایات اهل بیت (علیهم‌السلام) به ما می‌گوید که یوم الله روزهایی‌ست که خدا نعمت‌های ویژه‌ای به بندگان داده است. در خود آیات هم این تفسیر دیده می‌شود.خاتمی ادمه داد: دهه فجر از مصادیق ایام الله است. شاهی در این کشور حاکم بود که فرعون‌وار می‌کشت، زندانی و تبعید می‌کرد و کشور را می‌فروخت. مردم تهران جنایت خونین ۱۷ شهریور را هنوز فراموش نکرده‌اند. خداوند شر این فرعون را از سر ملت ایران کم کرد. کسانی که سخت مقاومت می‌کنند، به گفته قرآن در پی آن پیروزی است. با شکر نعمت انقلاب از سوی مردم، انقلاب را به چهل و پنجمین سالگردش رسید. وی در ادامه به دو مناسبت را پیش رو یکی راهپیمایی ۲۲ بهمن و دیگری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند اشاره کرد و در آغاز خطبه دوم با اشاره به شهادت امام موسی کاظم (ع) تصریح کرد: در این مناسبت سنگ تمام بگذارید. مناسبت دیگری که وجود دارد، سالگرد رحلت حضرت ابوطالب(ع) است که در آن دوران خفقان بسیار جهاد کردند. مناسبت دیگر هم عید مبعث است که این فجر اسلام، با فجر انقلاب اسلامی همزمان شده است.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به ایام‌الله دهه فجر گفت: خطاب من در این سخنان همه مردم به ویژه نسل جدید است انقلاب تغییر دولتی نبود بلکه تبدیل گفتمانی به گفتمانی دیگر بود. این انقلاب مربوط به یک روز و ۲ روز نبود. امام
 ۱۵ سال از این شجره طیبه پاسداری کرد. این تغییر گفتمان ۴ مولفه دارد:
۱. تغییر گفتمان انزوای اسلام به حضور دین در صحنه. الان بعد از ۴۵ سال روشن است که سلسله پهلوی برای اسلام زدایی آمدند؛ با حکومتی که در اختیار داشتند تلاش کردند اسلام را از رسمیت بیندازند. اسلام به صحنه آمد و قانون اساسی که در آن اسلام محور بود نوشته شد. این قانون اساسی یک جزوه چندین صفحه‌ای نیست و ۹۰ روز برای آن زمان گذاشته شده است.
۲. تبدیل گفتمان بردگی، زیر سلطه بودن تحت‌الحمایه بودن به گفتمان استقلال. هم دولت قاجار و هم رژیم ۵۷ ساله رژیم پهلوی تحت‌الحمایه بود. پهلوی‌ها را انگلیسی‌ها آوردند و آمریکایی‌ها بردند. انگلیس از سال ۱۳۳۲ کشور را به آمریکا سپرد. پهلوی دوم در خاطراتش می‌نویسد ای کاش این همه نوکری برای آمریکا نکرده بودم. این رژیم یک کشور تحت الحمایه و بردگی برای آمریکا بود. بعد از انقلاب کشور مستقل شد و امروز افتخار می‌کنیم که مستقل‌ترین کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران است.
۳. گفتمان آن زمان طاغوت و استبداد و خفقان بود. نسل‌های بعد ندیدند که چه‌ بر این کشور گذشت؛ اگر نمی‌گفتی شاهنشاه آریامهر می‌گفتند برو زندان، نمی‌توانستی نام امام خمینی(ره) را ببری. ساواک برخی از مخالفان شاه را در قفس‌های شیر باغ وحش انداختند و شیرهای گرسنه آنها را دریدند و شاه هم می‌خندید و گفت باید اینطور با مخالفان برخورد کرد. آیت الله فاضل می‌گفت آنها که از جمهوری اسلامی گله می‌کنند زمان شاه و طاغوت را ندیده‌اند. امروز آزادی متن قانون ماست البته نه قانون و آزادی به سبک غرب بلکه به شرط رعایت موازین اسلام و در چارچوب قانون.
۴. تغییر گفتمان فحشا و گناه به گفتمان حیا و عفاف. جشن هنری که در سال ۵۷ در خیابانهای شیراز نشان دادند، چنان سخیف و زشت بود که سفیر انگلیس آن زمان در کتاب خاطراتش می‌گفت به شاه نوشتم اگر این صحنه در هریک از خیابان شهرهای انگلیس بود، فرماندار آن شهر عزل می‌شد، شاه هم می‌خندید.آیت‌الله خاتمی در ادامه اضافه کرد: شما که از برخی بی‌حجابی‌ها در جامعه می‌رنجید بدانید همین‌ها در مقابل وضع آن زمان چیزی نیست. امروز بی‌حجابی خلاف شرع و قانون است. کسانی می‌خواهند مخالف شرع و قانون اقدام کنند. اگر به فرهنگ جای دیگر دل بسته‌اید، احترام مردم و متدینین را نگه دارید. این بی‌حجابی‌ها تیری به قلب متدینین است. قانون حجاب و عفاف در مراحل بررسی است و به زودی ابلاغ می‌شود. می‌خواهم بگویم امروز گفتمان هرزگی به گفتمان حجاب و عفاف تبدیل شد؛ به دلیل این است که دهه فجر را ایام الله می‌نامیم. امام جمعه موقت تهران با تاکید بر حضور پرشور و گسترده پای صندوق رای، گفت: آن‌چه برای شورای نگهبان مطرح است، حق‌الناس است و اگر حق کسی تأیید است و تایید نشود، حق‌الناس زیرپا گذاشته شده و اگر حق کسی عدم تأیید است و تأیید شود، در آن‌صورت حق مردم زیرپا گذاشته شده است. با این نگاه در شورای نگهبان سعی می‌کنیم شکایات و اعتراضات را بررسی کرده و منابع چهارگانه وجود دارد و مصاحبه با افراد صورت می‌گیرد. در شورای نگهبان سعی می‌کنیم اعتراضات را بررسی می‌کنیم و اطمینان می‌دهم که ۱۲ نفر شورای نگهبان دینشان را نه به دنیای خودشان و نه به دنیای دیگران می‌فروشند. آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: تایید شورای نگهبان به معنای این است که این داوطلب کف صلاحیت را دارد و تایید صلاحیت نهایی و انتخاب اصلاح، به عهده شما مردم است؛ تایید شورای نگهبان به معنای اصلح بودن نیست.
وی تصریح کرد: به داوطلبان مورد تایید عرض می‌کنم که شما داوطلبان جمهوری اسلامی هستید جنستان فرق می‌کند. در باغ سبز نشان دادن و اسراف و تخریب دیگران برای رأی آوردن در شأن نظام نیست. خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: دیده می‌شود برای اینکه رای بیاورند نظام را زیر سوال می‌برند. سر سفره این نظام نشسته‌اید برای رای آوردن به نظام آسیب نرسانید.آیت‌الله خاتمی با اشاره به جنگ غزه خاطرنشان کرد: ۲۷ هزار شهید و ۶۵ هزار مجروح در ۱۱۹ روز نمی‌گذارد غصه غزه را فراموش کنیم؛ صبر و ظفر جدایی ناپذیر هستند و ظفر در پی صبر می‌آید. وی با اشاره به اعلام قطر مبنی بر توافق غزه و رژیم صهیونیستی برای برقراری آتش‌بس، تأکید کرد: دو شرطی که حماس در این آتش بس دارد، معقول است؛ توقف دائم همه حملات و تبادل همه اسرا در برابر همه اسرا. این دو شرط درست است. در عین حال سفارش می‌کنیم در زمان صلح هم مراقبت خود را حفظ کنید. 
انقلاب، تغییر گفتمان سلطه‌پذیری به گفتمان استقلال بود