کاهش 6/4 درصدی تورم و میزان مشارکت اقتصادی روستا‌ها بررسی شد:

نقش پررنگ روستاها در تأمین تولید ناخالص داخلی

گروه اقتصادی 
به تازگی معاون توسعه روستایی ومناطق محروم کشور از کاهش نرخ تورم روستایی در پایان پاییز سال جاری خبرداده است و دراین باره اظهارکرده است:نرخ تورم روستایی در پایان پاییز سال جاری کاهش 6/4 درصدی داشته  است. این تورم سال گذشته افزایشی شده بود که با اقداماتی که در سال مهار تورم و رشد تولید در دولت انجام شده است کاهش یافته است. مطابق با اظهارات سیدامیرحسین مدنی،معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور  در جلسه با فعالان حوزه روستایی حدود 5/27 درصد از تولید ناخالص داخلی توسط جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفری روستاهای کشور تحقق پیدا می کند که این نشان ازاهمیت روستاها در رشد تولید و شکوفایی اقتصادی کشور دارد. باور کارشناسان اقتصادی و فعالان حوزه کشاورزی این است که  بهبود وضعیت اقتصاد روستا تأثیر بسیار مهمی بر اقتصاد کشور دارد و میزان مشارکت اقتصادی را افزایش می‌بخشد. گفتنی‌است که مطابق با آمارهای موجود؛ میزان بیکاری جوانان نیز در روستاها کاهشی شده که این نیز از اقدامات دیگر دولت در روستاها در سال گذشته است. پیش‌ترمعاون اول رئیس ‌جمهور از روستا به عنوان ناجی اقتصاد کشور و نماد کار و تلاش یاد کرده بود و تأکید داشت : باید با استفاده از ظرفیت نخبگانی و نیروهای جوان تحصیلکرده و با انگیزه یک تغییر رویکرد اساسی نسبت به سهم اقتصاد روستایی در رشد تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد کنیم. مخبر دراین باره گفت: متأسفانه رویکردی در کشور به وجود آمد که روستاها به سمت شهری شدن حرکت کردند و روستاها به عنوان تولیدکننده و مهمترین عامل امنیت غذایی در کشور، به مصرف کننده تبدیل شدند، که باید با بازگشت به ظرفیت‌های روستایی تغییر رویکرد اساسی در این زمینه تبیین و ایجاد شود. شایان ذکر است تا بگوییم که  بودجه زیرساخت‌های روستایی در بودجه کشور نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. به باور کارشناسان کشاورزی؛ روستاها نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند و افزایش سهم بودجه‌ای‌شان می‌تواند نتایج چشمگیری را رقم بزند و تولیدات داخلی را بیش از پیش تقویت کند. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌‌وگو با سمیه رفیعی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و علی اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

سمیه رفیعی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: 
افزایش سهم زیرساخت‌های روستایی در بودجه ۱۴۰۳

سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار‌«رسالت» به تشریح تولید ناخالص داخلی از سوی روستاهای کشور پرداخت و با اشاره به ضرورت کاهش تورم روستایی اظهارکرد: هر بخش روستایی یک نقش مؤثر تولیدکننده و فعال اقتصادی را ایفا می‌کند. براین اساس توجه و تمرکز بر برنامه نویسی، قانون گذاری و اجرا اهمیت بسیاری دارد. 
وی با اشاره به معضل مهاجرت از روستاها و ازدحام زندگی شهرنشینی افزود: عمده مشکلات کشور با مهاجرت‌های روستایی و شروع شهرنشینی آغاز شد؛ دراین پدیده دلایل متعددی مطرح می‌باشد اما مهم‌ترین عامل آن، تغییرات اقلیمی و مشکلات آب وهوایی همچون کمبود آب و ریزگرد‌ها می‌باشد. بنابراین در فرآیند مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ کشور، مهاجرت اقلیمی یکی از شایع ترین
موضوعات می‌باشد. موضوع دیگر عدم توجه کافی دولت‌ها به زندگی روستانشینی طی سالیان گذشته می‌باشد. 
رفیعی تصریح کرد: طی سالیا‌ن گذشته آمار مهاجرت از روستا به شهرها بیش از ۷۰ درصد بوده است و به نظر می‌رسد اکنون این آمار بیش از پیش باشد. نبود متولی واحد برای مدیریت روستاها یکی از مشکلات مطرح در زندگی روستا نشینی می‌باشد که به تبعات فعلی نیز دامن زده است. هرآنقدر که روستاها خالی از سکنه شوند، حوزه اقتصاد و تولید دچار‌مشکل خواهد شد. 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: برای جایگزینی عدم فعالیت‌های روستایی تدابیر درستی اندیشیده نشده است و این می‌تواند موجب‌ بروز مشکل در تولیدات داخلی کشور شود. 
وی در تشریح نقش روستاها در تأمین امنیت غذایی متذکر شد: عمده بار امنیت غذایی بر عهده واحدهای تولیدکننده روستایی و عشایری می‌باشد. دراین راستا ضرورت دارد تا به موضوع امنیت غذایی از سوی روستا‌ها و تولید سلامت توجه بیشتری داشت. 
او با تأکید بر کاهش نرخ تورم روستایی یادآور شد: به منظور بهبود معیشت روستایی و کاهش تورم روستایی سیاست‌هایی اتخاذ شده که بخشی‌شان بلندمدت و بخشی دیگر میان مدت می‌باشد. خوشبختانه اکنون حمایت‌ها نیز در مقایسه با گذشته بهبود پیدا کرده است. اگرچه سطح حمایت‌ها افزایش یافته اما همواره معتقدیم که کافی و جامع نمی‌باشد. در این مسیر خلل‌هایی ایجاد شده که نرخ مهاجرت را کاهش نداده است. بنابراین ضرورت دارد تا در مسیر سیاست‌گذاری‌و حمایت‌ها به کاهش نرخ مهاجرت نیز توجه داشت. 
رفیعی با اشاره به نقش تولیدات روستایی در تولید ناخالص ملی گفت: در تولید ناخالص ملی، روستاهای کشور‌نقش‌ مهم و غیرقابل انکاری دارند. نمی‌توان نقش مشارکت اقتصادی روستا  ها را نادیده گرفت و نیاز است تا تمرکز ویژه‌ای در این بخش‌ها صورت گیرد. مجلس و دولت می‌بایست بیش از پیش اهتمام بورزند و این مهم را دنبال کنند. شایا‌ن ذکر است تا‌بگوییم که مجلس یازدهم همواره این موضوع را دنبال کرده است و در کمیسیون کشاورزی نیز نشست‌های متعددی پیرامون توسعه روستا، تقویت روستا نشینی، تولیدات روستایی و احیای فعالیت‌هایشان برگزار شده است. 
نماینده مردم تهران با اشاره به مصوبات بودجه ۱۴۰۳ برای بهبود تولیدات روستایی و کاهش تورم ‌تأکید کرد: مجلس به منظور افزایش سهم روستاها در مشارکت اقتصادی و کاهش تورم روستایی حمایت‌های بودجه‌ای را مصوب کرده است.  همواره کوشش‌مان اقدامات رو به جلو بوده است که خوشبختانه تاکنون بخش زيادی از آآنها مؤثر بوده و نتایج قابل توجهی داشته است. 
وی اظهارکرد: در برنامه هفتم توسعه تلاش شد تا روستاها متولی داشته باشند تا نابسامانی تصمیم‌گیری‌ها کاهش یابد. خوشبختانه این مهم نیز به تصویب رسیده است. انتظارمان این است که در ادامه راه، احیای هویت و ماهیت روستا بیش از پیش موردتوجه قرارگیرد و وضعیت اقتصادی متأثر از تولیدات روستایی و عشایری با کاهش نرخ تورم موجود در این بخش‌ها بهبود یابد. گفتنی ا‌ست که اتخاذ این تصمیمات تنها برای روستا‌های پراکنده نبوده و در شهری همچون تهران نیز  به روستا‌ها و عشایر  توجه ویژه شده است. 
رفیعی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: کوشش مجلس یازدهم به ویژه کمیسیون کشاورزی این بوده است که مسائلی که پیش‌تر کمتر مورد توجه بوده است،‌ در دستورکار قرار گیرد. شایان ذکر است تا بگوییم که در این مسیر مرکز‌ پروژ‌هش های مجلس کمک فراوان و تحقیقات بسیار ارزنده‌ای را داشته است. 

علی اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: 
لزوم استمرار کاهش نرخ تورم روستایی با اقدامات حمایتی و تزریق تسهیلات

علی اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش  6/4 درصدی تورم روستایی به  خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: روستاها مجموعه بسیار پربرکت و کم هزینه کشور‌ می‌باشند و می‌توانند نقش اقتصادی پررنگی را ایفا کنند. 
وی افزود: مردمانی که بار اقتصادی ‌شان بر روی دوش دولت نیست اما می‌توانند مسیری قابل توجه در مشارکت اقتصادی رقم بزنند. روستا‌ها به سبب حفظ اصالت در تولیدات داخلی نقش ویژه‌ای دارند و  بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی را تأمین می‌کنند. 
علیزاده برمی با اشاره به نقش روستاها در تولید کالاهای اساسی و موردنیاز جامعه تصریح کرد: تولیدات محصولات لبنی، پروتئینی و بخش مهمی از کالاهای اساسی از مسیر روستاها محقق می‌گردد. بنابراین نقش روستاها در کمک به دولت و تأمین امنیت غذایی قابل توجه است و استمرار کاهش نرخ تورم‌شان ضرورت دارد. 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: روستاها عهده‌دار تأمین امنیت غذایی کشور می‌باشند؛ تولید گندم که یکی‌از‌ نیازهای اصلی کشور است از مسیر تولیدات روستاها محقق می‌گردد. به موجب تولید قابل توجه گندم روستایی، تولید تقویت شد و خرید تضمینی گندم از 5/4 میلیون تن به ۱۱ میلیون تن افزایش یافت. به موجب فعالیت روستانشینان است که کشت جو، ذرت، سویا و... تقویت شده و دامداری نیز توسعه پیدا کرده است. 
او با اشاره به کاهش نرخ تورم روستایی متذکر شد: خوشبختانه دولت  اقدامات حمایتی خوبی را در دستورکار قرار ‌داده که نتایج قابل توجهی همچون کاهش تورم روستایی داشته است. ضرورت دارد تا این اقدامات همواره استمرار یابد تا مجموعه تولیدات روستایی که بسیار کم هزینه  نیز می‌باشد، تقویت گردد. 
وی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان نرخ تورم روستایی را بیش از پیش کاهش داد، یادآور شد: اختصاص یارانه به فعالان روستایی، خرید تضمینی محصولات، تأمین نهاده‌های دامی و تزریق تسهیلات از جمله اقدامات ضروری و موردنیاز است که می‌تواند کاهش تورم روستایی را بیش از پیش محقق کند. 
نماینده مردم دامغان در پایان این گفت‌وگو همچنین ادامه داد: متأسفانه سهم روستانشینی بسیار کاهش یافته و می‌بایست بکوشیم تا این سهم افزایش یابد و بازگشت به روستاها عملیاتی گردد.

 نقش پررنگ روستاها در تأمین تولید ناخالص داخلی