حجت الاسلام احد آزادی‌خواه عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس:

اقدامات عملی در حوزه گندم موجب رونق خرید تضمینی شد

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر و عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش ۱۱ درصدی خرید تضمینی گندم و پرداخت ۵۳ همت از مطالبات گندمکاران پرداخت و در این باره بیان داشت: در دولت شهید رئیسی و مجلس یازدهم، سازوکارهای مدیریتی در حوزه گندم به روز رسانی شد. بدین معنا که پس از تصویب شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و با اهتمام مجلس و دولت نسبت به تقویت تولید گندم، طی مدت سه سال خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخلی از ۴/۵ میلیون تن به ۱۰/۵ میلیون تن رسید. 
وی افزود: به سبب استقبال گرم کشاورزان و گندمکاران محترم از شیوه مدیریت کنونی و تعیین تکلیف قیمت‌گذاری از سوی کشاورزان، امروز توانسته‌ایم نسبت به سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی خرید تضمینی گندم را در بحث کمیت خرید گندم و بازپرداخت مطالبات گندمکاران رقم بزنیم و گوی سبقت از گذشته بگیریم. شایان ذکر است تا بگوییم که در بودجه سال ۱۴۰۳، حدود ۱۶۰ همت برای خرید تضمینی گندم تدبیر شده و براین اساس دیگر دولت به منظور تأمین و پرداخت مطالبات گندم نیاز به تأمین منابع از سایر محل‌ها نخواهد داشت. 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دوازدهم تصریح کرد: تاکنون بیش از ۵۰ همت از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.
 حدود ۱۳ همت از مجموع ۵۳ همت، طی چندروز گذشته پرداخت شده است و پیش‌بینی‌مان این است که ۱۴ میلیون تن خرید تضمینی گندم در سال جاری رقم بخورد که بی‌شک رکود بسیار مهمی در حوزه گندم تلقی خواهد شد. به موجب تحقق این امر نه تنها در حوزه گندم به خودکفایی هرچه تمام‌تر خواهیم برسید بلکه زمینه صادرات را نیز فراهم خواهیم کرد. 
وی در پایان این گفت‌وگو به تشریح مؤلفه‌های‌ موردنیاز برای استمرار خودکفایی گندم پرداخت و در این باره بیان کرد: به منظور استمرار‌ رونق تولید و خودکفایی تولید گندم می‌بایست در بودجه سنواتی هرسال هزینه موردنیاز خرید و پرداخت مطالبات از سوی مجلس و دولت دیده شود. در فصل جاری مجلس این اقدام را به تصویب رساند و دولت سیزدهم نیز این مهم را اجرایی کرد. همچنین ضرورت دارد تا مدیران داخلی به این باور برسند که با تقویت تولید داخل می‌توانیم به خودکفایی برسیم بنابراین احتیاجی به واردات و تأمین نیاز از دیگر کشورها نیست و می‌بایست همواره نگاهمان را معطوف به داخل کشور کنیم. فراموش نکنیم هرکجا که دولت و مجلس در اوج اقدامات عملی و اجرایی باشد، موفقیت کسب خواهد شد و این مهم در حوزه گندم تجربه شده  است. بنابراین می‌بایست همواره اقدامات عملی را مدنظر قرار داد. 
 اقدامات عملی  در حوزه گندم موجب رونق خرید تضمینی شد