دو نکته در مورد انتخابات 1403

محمدکاظم انبارلویی
1- انتخابات یک روش معین برای رسیدن به نتایج نامعین است.
آنچه در ایران به‌عنوان فرآیند مردم‌سالاری دینی می‌گذرد سالم‌ترین، مطمئن‌ترین و پراعتمادترین نظام رجوع به آرای عمومی در تعیین تکلیف مدارج قدرت است.
نتایج نهایی چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نشان داد گمانه‌زنی‌های بدخواهان و دشمنان درباره نتایج، با واقعیت‌ها نمی‌خواند.
نتایج ، خط تحریم و مدعیان تقلب را رسوا و مشارکت 50 درصدی خط بطلانی بر این بدگمانی‌ها بود.
این اولین انتخابات پس از انقلاب بود که رقیب به شورای نگهبان ناسزا نگفت و تیغ نظارت و استصوابی را مسخره نکرد!
مشارکت یعنی اعتماد به سلامت انتخابات، اعتقاد به امانت‌داری نظام و اعتراف به دروغ بودن ادعای تقلب، اعلام پیروزی مسعود پزشکیان توسط وزارت کشور مهر تأییدی بر این «اعتماد» ، «اعتقاد» و «اعتراف» بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تخطئه دموکراسی در ایران گفته بود :«انتخابات در ایران عادلانه و آزاد نیست.» نتایج نشان داد هم «عادلانه» است و هم «آزاد».
آمریکایی‌ها منافقین و سلطنت‌طلب‌ها را مأمور کرده بودند کسانی که در خارج از کشور می‌روند رأی می‌دهند با ضرب و شتم و فحاشی مانع شوند. این رویکرد آمریکایی‌ها نشان می‌دهد، روش آن‌ها در فهم دموکراسی نه «آزاد» است و نه عادلانه!
2- آقای مسعود پزشکیان از روز تنفیذ ریاست جمهوری توسط امام خامنه‌ای رسما رئیس‌جمهور قانونی و شرعی کشور است. او نه‌تنها رئیس‌جمهور کسانی است که به او رأی دادند، بلکه رئیس‌جمهور کسانی است که به او رأی نداده‌اند و رقیب او بودند و همچنین رئیس‌جمهور کسانی است که به هر دلیل توفیق حضور پای صندوق رأی پیدا نکرده‌اند.
او بنا به قرائت آیات و روایاتی که در حین تبلیغات انتخاباتی خوانده خود را ملتزم به اسلام و قرآن و پیامبر گرامی اسلام می‌داند.
او بنا به قولی که داده است قرار است در مدار قانون اساسی و مدار ابلاغ سیاست‌های کلی رهبری و اجرای قانون برنامه هفتم حرکت کند.
او بنا به سوگندی که قرار است طبق اصل 121 قانون اساسی در مجلس با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان یاد کند :
الف- پاسدار مذهب رسمی، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشد.
ب- مروج دین و اخلاق و پشتیبانی از حق و گسترش عدالت باشد.
ج- او قرار است خود را وقف خدمت به مردم کند و از خودکامگی بپرهیزد.
د- او قرار است از آزادی و حرمت اشخاص حمایت کند.
هـ- او سوگند یاد می‌کند از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور حراست کند.
لذا تکلیف او با خدا و مردم مشخص است و تکلیف مردم هم در کادر همین قانون اساسی و همین سوگندنامه با او مشخص است.
کسانی که فارغ از این فضای حق و تکلیف الهی می‌خواهند یک فضای دیگر پدید آورند، گویی یک دیو آمده یک پری رفته و یا یک سیاه آمده سپید رفته در خط دشمن عمل می‌کنند.
او بارها گفته است عضو هیچ حزب و گروهی نیست هیچ تعهدی به اشخاص حقیقی و حقوقی حامی خود ندارد. باید دید در عمل این گزاره صحیح است!
در مورد عدم توفیق رقیب آقای پزشکیان گفتنی‌هاست که به بعد موکول می‌کنم.

دو نکته در مورد  انتخابات 1403