در راستای وفاق ملی و پرهیز مسئولان از اختلاف و چنددستگی مطرح شد

همفکری و هم‌افزایی راهکار عملی حل مسائل کشور

گروه سیاسی 
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در دیدارهای جداگانه با اعضای مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی و نیز کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، وفاق ملی و پرهیز مسئولان از اختلاف و چنددستگی را حلقه مفقوده حل مشکلات کشور دانست و بر تعامل، همفکری و هم‌افزایی دولت و مجلس برای رسیدن به راهکار علمی و اصولی حل مسائل کشور تأکید کرد. رئیس‌جمهور وفاق ملی را از مؤلفه‌های اساسی در تهیه فهرست پیشنهادی وزرای کابینه دولت چهاردهم دانست و افزود: اگرچه ممکن است فهرست وزرای پیشنهادی برای عده‌ای ایده‌آل نباشد و انتقاداتی به آن وارد کنند، اما این فهرست براساس اعتقاد عمیق دولت چهاردهم به خردجمعی، هم‌فکری و تعامل با همه جریانات سیاسی تهیه‌شده و دلیل اینکه در این فهرست حتی اسامی افرادی که در انتخابات به نامزدهای رقیب رأی داده بودند نیز دیده می‌شود، همین اعتقاد عمیق به‌ضرورت وفاق ملی است. وی بابیان اینکه تلاش خواهم کرد خدمتگزار صادقی برای مردم باشم و همه‌کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند، فارغ از جنسیت، قومیت، مذهب و فرهنگ در تصمیم‌گیری و اجرا مشارکت داشته باشند، اظهار داشت: از مردم بودن و با مردم بودن و حرکت در مسیر اجرای عدالت از ویژگی اساسی دولت چهاردهم است. رئیس‌جمهور توسعه تعاملات با همه کشورهای دنیا به‌ویژه همسایگان را از اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم برای پیشرفت کشور دانست و تصریح کرد: شرط موفقیت در تعامل با دنیا ایجاد وفاق و وحدت داخلی است. در جلسه صبح روز چهارشنبه، مورخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ هیئت دولت نیز مسعود پزشکیان دولت وفاق ملی را عنوانی صحیح و هدفمند برای دولت چهاردهم دانست و با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای بهره‌گیری از ظرفیت افراد توانمند همه گروه‌ها در دولت به‌عنوان یک راهبرد، تصریح کرد: نه‌تنها درباره وزرا بلکه در به‌کارگیری همه مدیران دولتی نیز باید امکانی فراهم شود تا هر فردی که توانمندی بهبود وضعیت و رفع مشکلات را دارد، مورداستفاده قرار گیرد. کارشناسان و فعالان سیاسی نیز براین باورند که ازآنجایی‌که امروز مهم‌ترین مسئله کشور، بحث اقتصاد و معیشت مردم است باید به‌دوراز نگرش‌های سیاسی فردی و چنددستگی حرکت کرد و استفاده از نگاه ملی به حل موضوعات مطرح پرداخت و امیدآفرینی همگانی برای آحاد مردم جامعه را رقم زد. در راستای لزوم وفاق ملی و پرهیز مسئولان از اختلاف‌‌‌ها به گفت‌وگو با حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی پرداختیم و اثرات همکاری و هم‌افزایی بخش‌های مختلف کشور را با حسین کنعانی مقدم، کارشناس و فعال حوزه سیاسی بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی: 
با وحدت کلمه می‌توان مشکلات داخلی کشور را مرتفع کرد

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اهمیت وحدت ملی پرداخت و درخصوص اثرات وفاق ملی در حل‌مشکلات مردم بیان داشت: بدیهی است که مشکلات چه درصحنه سیاست خارجی و چه در داخل کشور نیازمند به هم‌افزایی تمام قوا و جریانات سیاسی می‌باشند. تمامی بخش‌های کشور می‌بایست در مسیر اصول و آرمان‌های انقلاب حرکت کنند و از چنددستگی پرهیز کنند چراکه اکنون دیگر فرصت درگیری‌های جناحی و سیاسی نیست و می‌بایست به حل مشکلات پرداخت. فراموش نکنیم که امروز در عرصه بین‌المللی از جایگاه بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای برخوردار می‌باشیم و در جبهه مقاومت نیز به‌منظور مقابله با دشمنان به‌ویژه رژیم صهیونیستی و نظام سلطه نقش چشم‌گیری داریم. 
وی بابیان اینکه باید از وحدت ملی برای حل مشکلات کشور بهره بگیریم، افزود: با وحدت کلمه می‌توان در مقابل دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایستاد و کوشید تا به‌صورت هرچه‌تمام‌تر مشکلات داخلی مرتفع گردد.
ترقی با اشاره به لزوم تعامل قوا برای پیش‌برد اهداف کشور و حل مسائل موجود تصریح کرد: به‌منظور حل مشکلات داخلی می‌بایست تمامی قوا و بخش‌های اجرایی کشور دست‌به‌دست یکدیگر دهند. نمی‌توان حل مشکلات را به گردن یک قوه یا یک جریان سیاسی و شخص رئیس‌جمهور انداخت. مقام معظم رهبری بارها به اهمیت وحدت اشاره فرموده‌اند و تعامل قوای کشور مسئله اصلی کشور بیان کرده‌اند. بنابراین باید نگاه وحدت هرچه‌تمام‌تر را پدیدار کنیم چراکه امروز روز وفاق ملی، همکاری و هم‌افزایی است. 
کارشناس مسائل سیاسی ضمن بیان اینکه وفاق ملی راه غلبه بر مشکلات موجود است، همچنین خاطرنشان کرد: با وفاق ملی، همکاری و هم‌افزایی می‌توان در جهت غلبه بر مشکلات تلاش کرد. به‌منظور شکل‌گیری این مهم در جامعه نیازمند سازوکارهای موردنیاز هستیم؛ ضرورت دارد تا قوای سه‌گانه اقدامات برای حل مشکلات کشور را تشریح کنند و چنانچه نقدی مطرح است، از موضع خیرخواهی به شرح آن بپردازند تا اختلافی در جامعه ظهور و بروز پیدا نکند.
او با تأکید بر اینکه باید دست از اختلافات موهوم برداشت، یادآور شد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود نسبت به پرهیز از تصورات موهوم تأکید کر‌دند و به تمرکز بر مسائل اصلی کشور توصیه فرمودند. در راستای بیانات ایشان باید از پرداختن به مسائل پیش‌پاافتاده پرهیز کرد و به موضوعات کلان پرداخت. وی با اشاره به اثرات همکاری مسئولان و تعامل قوا همچنین ادامه داد: باور هم‌افزایی و همکاری می‌بایست در میان تمامی مسئولان و بخش‌های اجرایی پدید آید تا  حل مشکلات بیش‌ازپیش عملیاتی شود. 
ترقی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر اجرای دقیق قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری بیان کرد: باید از سیاست‌هایی که خلاف آرمان‌های انقلاب اسلامی است دوری کرد و با پایبندی به قانون اساسی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون برنامه هفتم توسعه و چشم‌انداز آینده در مسیر وحدت، یک‌صدا و همدل حرکت کرد.

حسین کنعانی‌ مقدم، کارشناس مسائل سیاسی: 
انسجام دولت به تحقق وحدت ملی منجر می‌شود

 حسین کنعانی‌ مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم وفاق ملی و پرهیز از اختلاف و چنددستگی پرداخت و دراین‌باره بیان کرد: امام امت فرمودند که رمز پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت کلمه بود و امروز نیز موفقیت دولت و توسعه کشور درگرو وحدت و انسجام ملی است. 
وی در پاسخ اینکه چطور می‌توان وحدت ملی را بیش‌ازپیش تحقق بخشید، افزود: به‌موجب تحقق وحدت کلمه نیاز است تا بخش‌های مختلف کشور در یک مسیر مشترک توأمان با انسجام حرکت کنند. همچنین شایان‌ذکر است تا بگوییم که وحدت ملی حول محور ولایت شکل می‌گیرد و بنابراین مسئولان کشور می‌بایست همواره ولایت‌مدار باشند و بر مبنای قانون اساسی عمل کنند. 
کارشناس مسائل سیاسی بابیان اینکه اجرا و عمل به قانون سیاسی زمینه‌ساز وحدت ملی هرچه‌تمام‌تر است، همچنین خاطرنشان کرد: به‌موجب تحقق وحدت ملی در گام نخست ضرورت دارد تا هیئت دولت این مهم را عملیاتی کند چراکه انسجام دولت همچون یک تابلو بیانگر وحدت و هم‌افزایی خواهد بود و این امر را به دیگر بخش‌ها منعکس خواهد کرد. 
او با تأکید بر ضرورت هدف‌گذاری‌های مشترک متذکر شد: هیئت دولت باید متشکل از افرادی باشد که به دنبال هدف مشترک هستند. بنابراین افراد اعم از وزرا و مسئولان می‌بایست در مسیری مشترک، مسئولیت‌های خود را اجرایی کنند و از چنددستگی پرهیز کنند. 
وی هم‌افزایی را راهکار اساسی حل مشکلات موجود دانست و یادآور شد: هم‌افزایی‌ لازمه موفقیت کشور است و در شرایط کنونی نمی‌توان با نگاه‌های مختلف حرکت کرد و به سرانجام رسید. بنابراین باید وفاق ملی را در معنای عمل مبرهن ساخت چراکه وحدت ملی تنها با شعار دادن عملیاتی نمی‌شود. 
او با بیان اینکه وحدت مسئولان، وحدت ملی میان آحاد مردم جامعه را رقم خواهد زد، بیان داشت: دولت‌مردان باید در تراز انقلاب اسلامی باشند چراکه مردم همواره نظاره‌گر عملکرد و تصمیمات مسئولان خواهند بود و توأمان با وحدت آن‌ها، در مسیر هم‌افزایی و همکاری با دولت حرکت خواهند کرد. 
وی در پایان این گفت‌‌وگو بیان کرد: باید از تنش و چالش جلوگیری کرد و از اختلاف‌نظرها پرهیز داشت. به طورحتم همکاری و هم‌افزایی رکن نخست حل مشکلات کشور است و به‌موجب تعامل و همراهی است که حل مشکلات مردم عملیاتی می‌گردد.
  همفکری و هم‌افزایی راهکار عملی  حل مسائل کشور