حذف 95 درصدی دلار از تجارت روسیه و چین

از زمان تحریم‌های غرب علیه مسکو، روسیه و چین، استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات تجاری  را سرعت داده‌اند. آندری بلوسف، معاون اول نخست وزیر روسیه در این رابطه گفت، ارزهای غربی تقریبا از مبادلات تجاری روسیه و چین به تدریج حذف شده است به طوری‌که تقریبا تمام پرداخت‌ها میان 2 کشور با روبل و یوآن انجام می‌شود.
به گزارش فارس، وی توضیح داد، اکنون 95 درصد تمام تراکنش‌های میان چین و روسیه با یکی از ارزهای ملی 2 کشور انجام می‌شود و با توجه به رشد سریع مبادلات و همکاری‌های دو جانبه، رقم استفاده از ارزهای ملی رو به رشد است. این مقام روس که در نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و چین در پکن سخنرانی می‌کرد، گفت، مبادلات تجاری دو جانبه میان دو کشور از هدف 200 میلیارد دلار در سال جاری بیشتر شده و احتمالا تا سال 2023 به 300 میلیارد دلار برسد.
وی خاطرنشان کرد، چین مدت مدیدی است که از شرکای بزرگ تجاری روسیه است و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای دو کشور در حال گسترش است. بلوسف افزود: «پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری جدید در بخش‌های با اولویتی نظیر صنعت خودرو، معدن‌، صنایع شیمیایی گاز، کشاورزی، تدارک و پشتیبانی(لجستیک)، فناوری و سایر بخش‌ها در حال راه‌اندازی است.» شرکت‌های چینی از خروج شرکت‌های غربی از بازار روسیه بسیار منفعت برده‌اند و فعالانه جاهای خالی را پر کرده‌اند و برای حضور بیشتر در روسیه مشتاقند.
 بلوسف تصریح کرد: «خروج شرکت‌های غربی از روسیه، فرصت‌های زیادی را برای شرکای چینی ایجاد کرده است تا در شرکت‌های نفت و گاز، پتروشیمی و خودروسازی روسیه و همچنین شرکت‌های تولیدکننده کالاهای مصرفی، محصولات شیشه‌ای و مصالح ساختمانی مشارکت کنند.» روسیه به میزان زیادی فرآورده‌های انرژی، مواد غذایی و محصولات صنعتی به چین عرضه کرده است. چین تقریبا تمامی انواع کالا از جمله مواد غذایی، تجهیزات، تلفن همراه، محصولات الکترونیکی، محصولات مهندسی، مبلمان، اسباب‌بازی، منسوجات، پوشاک و کفش را صادر کرده است.

حذف 95 درصدی دلار از تجارت روسیه و چین