فعال‌شدن نقش چین در اقتصاد عراق

چین تاکید کرد که پکن فعالانه در بازسازی اقتصاد عراق مشارکت دارد و آماده هماهنگی و گسترش همکاری مشترک با طرف عراقی است. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تایید اینکه شرکت «پتروچاینا» جایگزین شرکت آمریکایی «اکسون موبیل» در میدان نفتی القرنه بصره می‌شود، گفت: ما آماده هستیم تا با طرف عراقی برای تداوم همکاری‌های عملی در زمینه‌های مختلف بین دو کشور تلاش  مشترک انجام دهیم. به نقل از موازین نیوز، وی تأکید کرد: چین و عراق روابط دوستانه‌ای دارند و چین به عنوان دوست واقعی عراق، فعالانه در بازسازی اقتصاد عراق مشارکت داشته است.
نینگ افزود: چین مشارکت مثبتی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد و این امر به طور گسترده توسط دولت و مردم عراق تحسین شده است.
‌اکسون موبیل به تازگی سهم  ۲۲/۷ درصدی خود را به شرکت نفت بصره در میدان غربی القرنه ۱  یکی از میادین بزرگ تولید نفت در این کشور فروخت، میدانی که ذخایر قطعی آن ۲۰ میلیارد بشکه است و روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند و معادل ۹ درصد از تولید نفت در عراق است. حسن محمد، معاون شرکت نفت بصره هم قبلا گفته بود که در صورت نهایی شدن خروج اکسون موبیل، شرکت چینی پتروچاینا، پیمانکار ارشد القرنه ۱ خواهد شد.
روسیه و چین طی مدت اخیر حضور خود را در میادین نفتی عراق بیشتر کرده اند. شرکت نفت و گاز روسیه ای «لوک اویل» هم پیش از این با شرکت دولتی نفت بصره در عراق برای تمدید ۱۰ ساله قرارداد خدمات نفتی در میدان نفتی غرب القرنه ۲ و افزایش دوبرابری تولید نفت به ۸۰۰ هزار بشکه در روز، به توافق رسیده است.
کارشناسان، معاملات نفتی جدید عراق با شرکت‌های چینی و روسی را موجب دور شدن غرب از معاملات انرژی عراق و فروریختن هژمونی آنها در منطقه می‌دانند. شرکت نفت آمریکایی اکسون موبیل طی سال‌های اخیر چندین بار هدف حملات راکتی گروه های مقاومت در عراق قرار گرفته بود. در مقطع اخیر با تداوم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نیز گروه‌های مقاومت عراق هشدار دادند تا زمانی که این تجاوز تحت حمایت آمریکا ادامه داشته باشد، منافع آمریکایی ها در این کشور در تیررس حملات مقاومت است.

فعال‌شدن نقش چین در اقتصاد عراق