در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم روشن شدن منطق انتخابات مطرح شد؛

بایسته های چهارگانه انتخابات

گروه سیاسی
رهبر انقلاب صبح روز شنبه مورخ ۲ دی‌ماه ۱۴۰۲ در دیدار هزاران نفر از مردم کرمان و خوزستان بابیان اینکه انتخابات جلوی دیکتاتوری، هرج‌ومرج و ناامنی را می‌گیرد، فرمودند: رقابت یعنی جناح‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات باهم مسابقه بگذارند، گرایش‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی در انتخابات باهم مسابقه بگذارند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین‌‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با ۴ خصوصیت «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جایگاه مهم انتخابات مجلس خبرگان، درباره مجلس و جایگاه آن نیز گفتند: مجلس براساس قانون اساسی ریل‌گذار آینده کشور است؛ ضمن اینکه حل مشکلات کشور به قانون‌گذاری مناسب و حضور مدبرانه مجلس نیاز دارد. ایشان در تبیین اهمیت اصل و منطق انتخابات در جمهوری اسلامی، گفتند: جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است؛ چراکه تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد. مقام معظم رهبری همچنین نبود انتخابات را موجب برقراری دیکتاتوری یا هرج‌ومرج و ناامنی و اغتشاش خواندند و با انتقاد از کسانی که به اشکال مختلف مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند، گفتند: انتخابات تنها مسیر صحیح و حقیقی است که می‌تواند حاکمیت ملی مردم را تأمین کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مشارکت قوی را معجزه‌آفرین خواندند و گفتند: برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی می‌شود، وحدت ملی و حضور پرقدرت مردم درصحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود که امنیت نیز زمینه‌ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود. ایشان در جریان دیدار هزاران نفر از مردم کرمان و خوزستان همچنین رقابت سالم جناح‌های سیاسی و همچنین پرهیز از دروغ‌گفتن، تهمت‌زدن و وعده خلاف‌دادن شدند. در راستای بیانات مقام معظم رهبری و همچنین لزوم بیان دیدگاه‌ها برای مردم همراه بااخلاق و دیانت و همچنین مشارکت پرشور توأم با تبیین اصل ومنطق انتخابات به گفت‌وگو با محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی و رسول فرخی، عضو کمیسیون امورداخلی مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس:
تحقق مجلس کارآمد در گرو مشارکت مردم است
محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» و در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم روشن شدن اصل منطق انتخابات در جمهوری اسلامی و شرکت در انتخابات به‌منظور برطرف شدن مشکلات موجود اظهارکرد: درابتدای سال ۱۴۰۲ مقام معظم رهبری ۴ راهبرد تحت عنوان راهبرد مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت را مطرح فرمودند. از میان راهبردهای عنوان‌شده از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سه راهبرد در امتداد مشارکت می‌باشد؛ راهبرد مشارکت به سبب آن اهمیت فراوانی دارد که بنای انقلاب اسلامی می‌باشد. انقلاب اسلامی ایران با حضور مردم شکل‌گرفته و تداوم انقلاب اسلامی طی ۸ سال دفاع مقدس نیز به سبب حضور بی‌بدیل مردم بوده است. 
وی در تبیین نقش مشارکت مردم در سرکوب آشوب و فتنه‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران افزود: یکی از مؤلفه‌های قدرت ساز در جمهوری اسلامی ایران سرمایه اجتماعی است که با مشارکت مردم در مواقع مختلف شکل‌می‌گیرد. در موضوع فتنه‌های پیش‌آمده برای انقلاب اسلامی مشاهده شد که مردم به‌صورت خودجوش وارد میدان شدند و فتنه‌ها را سرکوب کردند. به همین خاطر است که مشارکت مردم همواره سرمایه اجتماعی و اصلی راهبردی تلقی می‌گردد. نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یاد و خاطر شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط حال‌حاضر مشارکت مردم در انتخابات بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بی‌شک حضور در میدان انتخابات وظیفه‌ و رسالت  مهمی است که در قبال خون گرانقدر شهدا و رشادت ایثارگران بر گردنمان می‌باشد. 
رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مشارکت مردم، حرکت در پیشرفت و توسعه را سرعت می‌بخشد، تصریح کرد: امروز به‌منظور شکل‌گیری مجلس قوی و کارآمد و سبب آنکه مشکلات مردم از مسیر قانون‌گذاری حل گردد، نیازمند مشارکت قوی می‌باشیم. بی‌شک مجلس کارآمد مجلسی است که اراده و همراهی مردم را در برداشته باشد. مشارکت و همراهی مردم موجب می‌گردد‌ تا قوانین در راستای حل مشکلات مصوب شود و ریل‌گذاری پیشرفت و توسعه روزافزون شکل گیرد.  جوکار با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رقابت یعنی میدان برای مسابقه جناح‌های سیاسی، جوان‌ها و افراد باتجربه باز باشد، گفت: جناح‌های سیاسی که امروز در کشور حضور گسترده دارند می‌بایست رقابت سالم را سرلوحه قرار دهند. افزون براین سلامت انتخابات نیز اهمیت فراوانی دارد ونیاز است تا دستگاه‌های نظارتی این مهم را جدی بگیرند. او یادآور شد: تبلیغات انتخاباتی به‌منظور رقابت سالم اهمیت فراوانی دارد؛ تبلیغات می‌بایست قابل تحقق باشد نه آنکه مملو از وعده‌های توخالی و پوچ باشد. وی در پایان این گفت‌وگو همچنین ادامه داد: بی‌شک بیانات مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از مردم کرمان و خوزستان سرلوحه راه است و ایشان باری دیگر راهبردهای اصلی را تبیین فرمودند. بی‌شک مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی از مردمی که دل درگرو انقلاب و کشور دارند، موجب افزایش مشارکت در انتخابات آینده خواهد شد.

رسول فرخی، عضو کمیسیون امور داخلی مجلس: 
مشارکت قوی، قدرت چانه‌زنی سیاسی کشور را افزایش خواهد داد

رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان، سیاهکل و   عضوکمیسیون شوراها  در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» در راستای دیدار هزاران نفر از مردم کرمان و خوزستان  با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکیدات ایشان مبنی بر  تبیین اهمیت اصل و منطق انتخابات در جمهوری اسلامی عنوان کرد: انتخابات بزرگ‌ترین دستاورد نظام مردم‌سالاری دینی است. بدین ترتیب مشارکت مردم در حوزه جمهوریت و اسلامیت اهمیت فراوانی دارد. جمهوریت همواره به اصل حضور مردم برمی‌گردد و نیاز است تا بر مبنای نظر مردم شکل‌گیرد. اصل ساده زیستی، توانمندی، شناخت وضعیت موجود کشور  و همچنین شناسایی و درنظرگیری فرصت‌ها و تهدیدات خارجی در این میان اهمیت فراوانی دارد. ضرورت دارد تا نقاط قوت و ضعف داخلی را بشناسیم و راهکار حل‌مشکل کشور را به‌کارگیریم.وی افزود: بی‌شک هرمیزانی که مشارکت مردم افزایش یابد، تعیین درست سرنوشت رقم خواهد زد. مشارکت اصل تعیین سرنوشت است و تفاوتی ندارد که چه انتخاباتی  پیش رو باشد. تمامی انتخابات اعم از انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا، مجلس خبرگان و ریاست جمهوری حائزاهمیت می‌باشند و حضور و افزایش مشارکتشان به پیگیری امور در حوزه بین‌المللی کمک خواهد کرد. عضو کمیسیون امورداخلی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حضور و مشارکت مردم درصحنه انتخابات تصریح کرد: امروز دنیا حساب مشارکت در حکومت‌ها را با مقیاس رقابت‌های بین‌المللی می‌سنجد. بنابراین هرمیزانی که رقابت سالم و مشارکت بیشتر باشد، چانه‌زنی نظام قوی‌تر‌ و پایه‌های مردمی محکم‌تر از گذشته خواهد شد. نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل  در مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: معیارهایی که مقام معظم رهبری در دیدار با هزاران نفر از مردم کرمان و خوزستان  اشاره کردند؛ سلامت انتخابات و حفظ کرامت انسانی بود. ایشان همچنین تأکید کردند که وعده‌های درست به مردم داده شود.  کاندیدای نمایندگی در مجلس بدانند که وعده‌ها  می‌بایست قابلیت اجرا و عملیاتی شدن داشته باشد؛ براین اساس وعده‌ای دهند که مردم پس از اتمام رأی‌گیری اجرای آن را ببینند. او درخصوص تبلیغات و شرح دیدگاه جناح‌های سیاسی متذکر شد: وعده‌های انتخاباتی می‌بایست منطبق با  واقعیت‌ها و براساس برنامه‌های استراتژیک جامعه و منابع کشور باشد. وی یادآور شد: امید حقیقی، اصلی اساسی است و مردم نباید امید واهی بگیرند. از طرفی دیگر نیاز است تا کاندیداهایکدیگر را تخریب نکنند و در راستای تخریب دست به سیاه نمایی نزنند. فرخی بابیان اینکه باید مشکلات را بشناسیم و در راستای حل آن‌ها حرکت کنیم، گفت: بدیهی است که مشکلاتی در کشور مطرح می‌باشد اما همواره خدمات خوبی در تمامی عرصه‌ها شکل‌گرفته است. خوشبختانه سطح خدمات در دولت سیزدهم نیز افزایش یافت و نقاط قوت کشور نیز پررنگ شد. اکنون نیز ضرورت دارد تا نقاط قوت کشور تقویت شود و مشکلاتی که نقاط ضعف تلقی می‌شوند، مرتفع شوند. وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: شناسایی نقاط ضعف و به‌کارگیری نظرات نخبگان  به حل مشکلات کمک فراوانی خواهد کرد. بی‌شک ایجاد شورونشاط برای انتخابات باید یک اصل باشد تا افراد توانمند حضور یابند و رقابت سالم را رقم بزنند.

بایسته های چهارگانه  انتخابات
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو