علیرضا پیمان‌پاک، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار:

ایجاد تنوع در مبادی واردات موجب ثبات در بازار کالاهای اساسی است

 این روزها تامین به موقع نهاده های تولید یکی از دغدغه های اصلی تولیدکنندگان دام و طیور  کشور است، زیرا اگر نهاده در زمان مناسب و باقیمت متعادل به دست تولید کننده نرسد منجر به از بین رفتن سرمایه اوخواهد شد.  حال توجه به اینکه عمده تامین نهاده های تولید از طریق واردات انجام می شود
 و از طرفی شرایط سیاسی منطقه و تحریم ها اثر مستقیم بر واردات کالاهای اساسی می‌گذارد به نظر می رسد تنوع در مبادی تامین کالاهای اساسی و نهاده های تولید یکی از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از بحران در امنیت غذایی باشد. 
در همین خصوص قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در گفت‌و‌گو با روزنامه «رسالت»  گفت: یکی از مسائل بسیار مهم در امنیت غذایی، تامین کالاهای اساسی بویژه نهاده های تولید است به دلیل اینکه نهاده‌های تولید ارتباط مستقیم با تامین انواع پروتئین، محصولات لبنی و تخم مرغ در بازار دارد که نیاز های اساسی غذایی خانوار ها محسوب می شود به همین جهت استمرار تولید و تامین نهاده‌های آن بسیار حائز اهمیت است.
علیرضا پیمان پاک افزود: سهم واردات نهاده‌های تولید غذایی در کشور بالاست بطوری که اکنون 15 میلیون  تن کالای اساسی را به کشور وارد می‌کنیم، به همین جهت تأمین مستمر و به موقع آن برای تولید بسیار حائز اهمیت است زیرا وقفه ای کوتاه در تأمین آن منجر به اختلال در نظام تامین غذایی مردم خواهد شد.
  متنوع سازی مبادی واردات کالاهای اساسی  راه حل ثبات بازار غذایی
پیمان پاک خاطرنشان کرد: پس از مدت ها بررسی و آسیب شناسی‌های صورت گرفته در زمینه تامین کالاهای اساسی به این برنامه رسیدیم تا با متنوع سازی  مبادی واردات کالاهای اساسی و همچنین افزایش تامین کنندگان و واردکنندگان این عرصه، ابتدا از انحصارگرایی عبور کنیم و  از طرفی مشکلات پیش‌بینی نشده برای تامین این کالاها از طریق واردات را به حداقل ممکن برسانیم.
وی ادامه داد: محدود بودن تامین کنندگان کالا موجب ایجاد انحصار می شود و این مسئله می‌تواند آسیب های  مختلفی را به همراه داشته باشد به عنوان مثال تامین کننده می‌تواند خواسته یا ناخواسته واردات را دچار خلل کند یا به دلیل وجود تحریم‌ها و سایر شرایط سیاسی واردات کالاهای اساسی از مبادی محدود منجر به بحران تولید در داخل کشور شود به همین دلیل  متنوع سازی مبادی واردات و همچنین افزایش  واردکنندگان کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید خدمتی بزرگ در دولت سیزدهم به حساب می‌آید.
  همکاری اوراسیا و شبه قاره هند با ایران در تامین کالای اساسی 
قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: با برنامه ریزی خوبی که در دولت سیزدهم انجام شد ما توانستیم فرصت های بزرگی را در تامین کالاهای اساسی در حوزه اوراسیا ، شبه قاره هند و برخی از کشور های اطراف مانند پاکستان ایجاد کنیم.  پیمان پاک در خصوص اهمیت متنوع سازی مبادی واردات کالای اساسی متذکر شد: اگر ما برای واردات کالای اساسی کشور متمرکز به یک منطقه نباشیم موجب می شود تا آسیب های حاصل از تغییرات سیاسی ، بحران های منطقه ای و تحریم ها از یک سو و از سوی دیگر تغییرات اقلیمی و خشکسالی به حداقل برسد.
وی تصریح کرد: اکنون بخش عمده واردات گندم کشور از اوراسیا خصوصا روسیه و قزاقستان تامین می شود که سال گذشته با درایت دولت سیزدهم و تولید بالای گندم در داخل کشور،  واردات این محصول به حداقل ممکن رسید. 
   تاثیر تامین به موقع نهاده تولید در ثبات بازار
پیمان پاک ادامه داد:  در سال های گذشته،  ذرت از منطقه آمریکای لاتین تامین می شد در حالی که اکنون بخش قابل توجهی از این محصول بواسطه روسیه، قزاقستان، شرق اروپا و در آینده ای نزدیک از کشور پاکستان تامین می شود.  همین مسئله موجب فراوانی نهاده تولید در کشور شده و تاثیر خود را بر بازار پروتئینی و لبنی و تخم مرغ کشور گذاشته و منجر به کاهش قیمت ها در بازار شده است به همین جهت ثبات به بازار غذایی کشور داده است. 
وی در خصوص تامین کنجاله سویا تاکید کرد: سال های  گذشته برای تامین دانه های روغنی و کنجاله سویا،  عموما متمرکز بر آمریکای لاتین بوده ایم اما با  برنامه ریزی های اخیر دولت سیزدهم توانستیم با تامین این کالا از شبه قاره هند و برخی کشورهای شرق اروپا،  سبد کنجاله سویا را متنوع کرده و متنوع سازی  مبادی واردات آن موجب فراوانی این محصول در کشور و کاهش قیمت آن شد و در آینده ای نزدیک اثر خود را بر کاهش قیمت برخی محصولات غذایی خواهد گذاشت.
 ایجاد تنوع در مبادی واردات موجب ثبات در بازار  کالاهای اساسی است