فراگیری، آگاهی و استمرار

سه شاخصه اعتراضات دانشجویی درآمریکا

گروه  بین الملل  
با ادامه و گسترش تظاهرات دانشجویی ضدجنگ غزه در آمریکا، پلیس صدها دانشجوی معترض دیگر را  بازداشت کرده است. همزمان از کالیفرنیا خبر می‌رسد که دانشگاه پلی‌تکنیک این ایالت هم به علت گسترش اعتراضات دانشجویی ناچار شده کلاس‌های درس را غیرحضوری و آنلاین کند.
این تحولات در حالی صورت گرفته که پلیس فدرال تصور می کردند با برخوردهای سخت انجام شده با دانشجویان دانشگاه کلمبیا، هزینه اعتراضات در دیگر دانشگاه‌ها افزایش یافته و موج ضد صهیونیستی ایجاد شده در دیگر ایالات نیز فروکش خواهد کرد. با این حال اکنون شاهد گسترش و عمق اعتراضات دانشجویی و تداوم این خیزش در دیگر نقاط آمریکا هستیم. 
حتی این روزها دانشگاه های اروپایی نیز خیزش گسترده ای را در دفاع از ملت فلسطین و در مواجهه مطلق با رژیم اشغالگر قدس سامان داده اند.لابی های صهیونیستی که بر احزاب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا تسلط داشته و حتی احزاب سنتی و نوین اروپایی را نیز در سیطره خود قرار داده‌اند، با صحنه‌های بی سابقه ای مواجه هستند که منبعث از شکست روایتگری سیاستمداران و رسانه های غربی از جنگ غزه و ریشه ها و وقایع آن است. به عبارت بهتر، دانشجویان نه تنها روایتگری کنونی دشمنان در قبال جنگ غزه را باورندارند بلکه بر روی ریشه های اصلی این جنگ نیز متمرکز شده و به بازخوانی مستند تاریخ فلسطین پرداخته اند.از این رو 
می توان فراگیری، آگاهی و استمرار را سه عنصر و مولفه اساسی در تحلیل اعتراضات غیرتمندانه دانشجویی اخیر در آمریکا دانست.
این قاعده در خصوص کشورهای اروپایی و دانشگاه‌های آن نیز صادق است. 
 دستگیری نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
جیل استاین، رهبر حزب سبز آمریکا و نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، در میان بازداشت‌شدگان تحصن دانشجویی در دانشگاه سنت لوئیس ایالت میسوری بوده است.پیام این موضوع کاملا شفاف است! اینکه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز تا زمانی در میان لابی‌های قدرت دارای سهم و جایگاه هستند که از خط قرمزی تحت عنوان لابی صهیونیسم( و در راس آن آیپک) عبور نکنند. دستگیری جیل استاین، نقطه آشکارساز تسلط مطلق لابی های صهیونیستی بر معادلات سیاست داخلی و خارجی آمریکاست.دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه کاری و مالی با موسسات و افرادی هستند که با جنگ اسرائیل در غزه مرتبط هستند.در مقابل، لابی های صهیونیستی همان استراتژی نخ نمای همیشگی را در مواجهه با اعتراضات دانشجویی به کار گرفته است:مترادف سازی یهودستیزی و صهیونیسم ستیزی!
 برهمین اساس، هرگونه اعتراضی علیه رژیم اشغالگر قدس ( حتی اگر این اعتراض صرفا معطوف به نسل کشی رژیم اسرائیل در جنگ غزه باشد)، به مثابه یهودستیزی تلقی می شود.
جرم انگاری های سخت صورت گرفته در قبال این موضوع،سبب شده تا با نوعی سیکل حقوقی وقیحانه در آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه باشیم.نمود این ماجرا در اعتراضات دانشجویی آمریکا قابل رصد است.
لابی های  صهیونیست و طرفدار جنگ غزه،  معترضان را متهم به سردادن شعارهای یهودی‌ستیزانه می‌کنند تا به این وسیله زمینه را جهت دستگیری و برخورد خشن و تند حقوقی و امنیتی با آنها فراهم سازند. تحصن‌های شبانه‌روزی دانشجویان نخست روز ۱۷آوریل با برپایی چادر در محوطه چمن دانشگاه کلمبیا نیویورک آغاز شد. یورش پلیس به این کمپ و بازداشت دانشجویان، خیلی زود شعله اعتراضات را گسترده‌تر کرد به طوری که فورا دانشجویان در دانشگاه ییل ایالت کانتیکت کمپ دیگری برپا کردند و اکنون چندین کمپ و تحصن دانشجویی در سایر دانشگاه‌های آمریکا هم دایر شده است.این کمپها قرار نیست به زودی برچیده شود.
 مذاکرات دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا با مقامات این مجموعه بر سر برچیدن کمپها به بن بست رسیده و در دیگر دانشگاهها نیز مطالبات دانشجویان معترض تامین نشده است. شروط دانشجویان برای توقف اعتراضات، قطع روابط علمی و دانشگاهی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، پایان یافتن جنگ غزه و نسل کشی در این منطقه ( از طریق انعقاد  آتش بس دائمی ) و مجازات عوامل این نسل کشی  وحشیانه است. طرح این ادعاها منجر به وحشت لابی هایی مانند آیپک و جی استریت در آمریکا شده است. 
  همراهی مقامات دانشگاهی آمریکا و آیپک
در این میان پلیس آمریکا،بار دیگر چهره واقعی و ضد انسانی خود را در معرض دید افکار عمومی دنیا قرار داده است. روز شنبه - ۲۸ آوریل، نهم اردیبهشت - پلیس بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض را در دانشگاه نورت‌ایسترن بوستون بازداشت کرد چرا که مدعی بود دانشجویان به هشدار ماموران مبنی بر جمع کردن چادرهای خود از محوطه دانشگاه توجهی نکرده‌اند.این دانشجویان هدف ضرب و شتم پلیس قرار گرفته و برخی از آنها در حالی دستگیر شده اند که دارای جراحت هایی در بدنشان بوده اند.همراهی مقامات دانشگاهی ارشد آمریکایی با لابی های صهیونیستی در راستای به انحراف کشاندن تجمعات دانشجویی علیه رژیم اشغالگر قدس در نوع خود قابل تامل است. به عنوان مثال، مقامات  این دانشگاه در ایالت ماساچوست در شبکه ایکس (توییتر سابق) مدعی شدند که «تظاهرکنندگان حرفه‌ای به میان تجمعات دانشجویی رخنه کرده‌اند» که هیچ ارتباطی با دانشگاه نورت‌ایسترن (در بوستون) ندارند. در بیانیه دانشگاه ادعا شده که شعارهای یهودی‌ستیزانه سر داده شده و آمده؛ «ما این گونه نفرت پراکنی در داخل مجموعه دانشگاهی را بر نمی‌تابیم». رهبران تجمعات دانشجویی در این دانشگاه این ادعاها را قویا تکذیب کرده‌اند.حتی برخی منابع از نفوذ سازمان یافته برخی دانشجویان طرفدار لابی صهیونیسم در قالب دانشجویان معترض و سردادن شعارهای انحرافی و یهود ستیزانه ( به جای شعارهای صهیونیسم ستیزانه ) خبر
 می دهند. به نظر می رسد در تدوین این سناریو ، همکاری وقیحانه ای میان آیپک، پلیس فدرال، نهادهای اطلاعاتی آمریکا و سران دانشگاه هایی که اعتراضات در آنها شعله ور شده، صورت گرفته است. باید این حقیقت را پذیرفت که روسا و مقامات دانشگاه های آمریکا، به جای طرفداری از دانشجویانی که غیرتمندانه در دفاع از فلسطینیان به میدان آمده اند،به مهره های بی اراده بازی آیپک در تقابل با این دانشجویان تبدیل شده اند. موضوعی که قطعا نه در زمان حال و نه در آینده از ذهن دانشجویان آمریکایی معترض پاک نخواهد شد.در دانشگاه جنوب کالیفرنیا، تظاهرکنندگان حامی فلسطینیان، تنها چند روز پس از آن که پلیس تجمع آنها در «آلومنای پارک» این دانشگاه را بر هم زد، دوباره دور هم جمع شده‌اند و روز به روز بر جمعیت آنها افزوده می شود.
سه شاخصه اعتراضات دانشجویی درآمریکا