گرفتاری‌های قضایی بی‌پایان ترامپ

مناقشه بر سر پرونده نگهداری اسناد محرمانه کاخ سفید در ویلای شخصی رئیس‌جمهور سابق آمریکا به نقطه اوج خود رسیده است. برخی اعضای ارشد ساختار قضایی آمریکا که طرفدار جمهوری‌خواهان و ترامپ هستند، درصدد ممانعت از طرح این پرونده تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر برآمده‌اند . در مقابل، افرادی که رابطه نزدیک‌تری با حزب دموکرات و کاخ سفید دارند، درصددند از این پرونده به‌مثابه یک سلاح انتخاباتی قوی( مانند پرونده‌های افشای ایمیل‌های هیلاری کلینتون در انتخابات سال 2016 میلادی) استفاده کنند. به عبارت بهتر، دموکرات‌ها سعی دارند از همان ابزاری استفاده کنند که به‌واسطه آن، در انتخابات ریاست جمهوری هشت سال قبل از جمهوری‌خواهان و ترامپ شکست‌خورده بودند! 
در ماه اوت ۲۰۲۲ پلیس فدرال اف‌بی‌آی ویلای ترامپ در فلوریدا را بازرسی و مجموعه‌ای از اسناد طبقه‌بندی‌شده از منزل او را به‌عنوان اسناد فوق سری مصادره کرده بود.ترامپ همچنین به«توطئه برای ممانعت از تحقیقات»متهم است. گفته می‌شود که او تلاش کرده است تا فایل‌هایی از دوربین‌های نظارتی ناپدید و جعبه‌هایی از اسناد از ویلای او خارج شوند.پرونده ۸۱ صفحه‌ای اسمیت عمدتا به دنبال استدلال‌هایی است که دادستان‌های او برای کانن مطرح کرده‌اند و تأکید می‌کنند که او از جزئیات بی‌اهمیت استفاده کرده است تا تصمیمات اسمیت بازپرس ویژه پرونده  را از اختیارات دادستان کل برای تعیین بازرسان ویژه متمایز کند. آن‌ها برای نمونه به حکم دادگاه عالی در حمایت از حکم صادر شده توسط دادستان ویژه‌ای که در مورد رسوایی واترگیت ریچارد نیکسون تحقیق می‌کرد استناد کرده‌اند.
اسمیت و همکارانش در متن درخواست خود نوشتند: «کنگره نه‌تنها به دادستان کل قدرت اعطا کرده است که مشاوران ویژه تعیین کند، بلکه اختیار تعیین میزان استقلال را نیز به آن‌ها داده است.»مریک گارلند، دادستان کل ایالات‌متحده، در مصاحبه‌ای در ماه ژوئیه به ان‌بی‌سی نیوز گفت که دلایل کانن برای رد پرونده «خارج از چارچوب قانونی»است.اسمیت گزارش خود را یک روز قبل از موعد مقرر ارسال کرد و عملا ضرب‌الاجل ترامپ برای پاسخگویی را یک روز افزایش داد. بااین‌حال، دادستان ویژه درخواست رسیدگی سریع به درخواست تجدیدنظر نداده است؛ به این معنی که این پروسه احتمالا ماه‌ها طول خواهد کشید. پیش از آن نیز یک هیئت متشکل از سه قاضی دادگاه استیناف مستقر در آتلانتا باید درخواست را بررسی کند. پس‌ازآن، ارائه درخواست تجدیدنظر به شعبه یازدهم یا دادگاه عالی امکان‌پذیر است.بر این اساس وضعیت پرونده اسناد طبقه‌بندی‌شده تا هفته‌های پایانی رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.
اسمیت همچنین به‌طور جداگانه علیه ترامپ در واشنگتن دی سی به دلیل تلاش او برای «وارونه‌سازی نتایج انتخابات ۲۰۲۰» اتهامات قضایی مطرح کرده است و آینده این پرونده نیز تا پیش از حکم دادگاه عالی در مورد مصونیت رئیس‌جمهور نامشخص است.اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، انتظار می‌رود که هر دو پرونده مختومه اعلام شوند.استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، در بیانیه‌ای خواستار «لغو همه اتهامات» شد و پیگردهای قانونی علیه او را بخشی از «توطئه مداخله در انتخابات» توصیف کرد.پاسخ حقوقی ترامپ به درخواست اسمیت احتمالا به اواخر ماه آینده موکول خواهد شد.
گرفتاری‌های قضایی بی‌پایان ترامپ