تمجید نتانیاهو از زلنسکی

عشوه‌های کریه جلاد غزه برای ناتو

فخرالدین اسدی
تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل 

 اگرچه بنیامین نتانیاهو ،نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس از ابتدای جنگ غزه به ریسمان ناتو برای نجات تل‌آویو از شکست در برابر جبهه مقاومت چنگ زده، اما شکست مطلق صهیونیست‌ها در دو جبهه شمال و غزه و وحشت آتلانتیکی‌ها از عواقب و تبعات این شکست بر سرنوشت بین‌المللی آن‌ها سبب شده تا نخست‌وزیر کودک کش صهیونیستی بازی خود در زمین 29 عضو پیمان آتلانتیک شمالی را پررنگ‌تر و آشکارتر سازد. تماس تلفنی اخیر نتانیاهو و زلنسکی، در همین راستا قابل‌تجزیه و تحلیل است. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و رئیس‌جمهور اوکراین هر دو نماد شکست مطلق در فرامتن و متن جنگ هستند:یکی جنگ غزه و دیگری جنگ اوکراین. سرنوشت هر دو سیاستمدار نیز یکسان است:حذف تحقیرآمیز از عرصه سیاست و حتی زندگی! 
 ماجرای یک تماس تلفنی 
بنا بر گزارش‌ها رسانه‌های صهیونیستی و اوکراینی، نتانیاهو پس از عملیات  موشکی بزرگ روسیه علیه اوکراین، با زلنسکی تماس گرفته و از پدافند هوایی اوکراین تمجید کرده است. هرچند کابینه رژیم اشغالگر قدس این خبر را به‌صورت رسمی تأيید نکرده، اما سکوت معنادار آن‌ها نشان‌دهنده صحت این خبر است. فراتر از آن، مدت‌هاست میان زلنسکی و نتانیاهو به‌واسطه شکست در جنگ، همزادپنداری قابل‌توجهی شکل گرفته است! درهرحال،  بنیامین نتانیاهو روز ۲۸ اوت (هفتم شهریور ۱۴۰۳) با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور  اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرده است .سرگئی نیکیفوروف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور  اوکراین اعلام کرد که «طرفین در مورد وضعیت منطقه خاورمیانه  گفت‌وگو کردند و نتانیاهو از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرد.»
این موضوع به معنای اعلان جنگ رسمی صهیونیست‌ها علیه روسیه و دولت ولادیمیر پوتین محسوب می‌شود. برخی تحلیلگران تصور می‌کردند خروج یائیر لاپید و نفتالی بنت از قدرت و جایگزینی نتانیاهو، منجر به کاهش تنش‌ها میان تل‌آویو و مسکو( به‌واسطه حمایت کابینه قبلی صهیونیست‌ها از جنگ اوکراین ) خواهد شد اما اکنون برای مسکو و دیگر بازیگران بین‌المللی مسجل شده که تل‌آویو فارغ از اینکه چه کسی در رأس معادلات سیاسی آن قرار داشته باشد، دشمن کاخ کرملین محسوب می‌شود.مناسبات تل‌آویو و مسکو از زمان جنگ اوکراین ، از سطح شراکت نسبی به تقابل مطلق تبدیل شده و اکنون برخی تحلیلگران از امکان تبدیل تقابل به منازعه ( درجه‌ای بالاتر از تقابل ) خبر می‌دهند. 
رژیم اشغالگر قدس اسرائیل در نشست دو روزه سوئیس در ماه ژوئن شرکت کرد. هدف این نشست بررسی «مسیرهایی به‌سوی صلح جامع، عادلانه و پایدار برای اوکراین» بود. در این اجلاس نزدیک به ۱۰۰ کشور حضور داشتند، اما روسیه و متحدش چین در آن حضور نداشتند.در حقیقت، این نشست نمایشی برای ارائه روایت‌های یک‌طرفه غرب از جنگ اوکراین بود. در این نشست، اساسا اشاره‌ای نسبت به تنش‌آفرینی اولیه ناتو و اصرار آتلانتیکی‌ها مبنی بر گسترش پیمان آتلانتیک شمالی به شرق و محاصره راهبردی روسیه نشد. در این نشست،برخی شرکت‌کنندگان به‌گونه‌ای رفتار کردند که گویا جنگ اوکراین بدون هیچ‌گونه دلیل و انگیزه‌ای خاص و منبعث از توسعه‌طلبی روسیه شکل‌گرفته و اکنون ، ناتو درصدد دفاع از اوکراین در برابر این تهاجم است! این روایتگری مخدوش، همان چیزی است که نتانیاهو نیز به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی آن را تکرار می‌کند.
 پیام غیرمستقیم نتانیاهو به روسیه 
روزنامه صهیونیستی  هاآرتص به نقل از یک دیپلمات ارشد اوکراینی که نامش فاش نشد، گزارش داد که این تماس تلفنی به ابتکار نتانیاهو برقرار شده است.نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلفنی، نخست‌وزیر اوکراین را به دلیل دفاعش در برابر عملیات  موشکی و پهپادی روسیه که یکی از بزرگ‌ترین حملات روسیه در جنگ اوکراین تا به امروز بود، تحسین کرد! البته نتانیاهو در این تماس اشاره‌ای در خصوص اقدامات اولیه و متقابل دولت و ارتش اوکراین در منطقه کورسک ( واقع در خاک روسیه) نکرده است! فراتر از آن، تماس با زلنسکی از سوی نتانیاهو، پیام غیرمستقیمی برای ولادیمیر پوتین و دیگر مقامات روسی دارد:اینکه نتانیاهو تبدیل به دشمن مطلق روسیه در جنگ اوکراین شده و دیگر نمی‌توان از تل‌آویو صرفا به‌عنوان یک هوادار دولت اوکراین یاد کرد! شراکت استراتژیک و میدانی صهیونیست‌ها در جنگ اوکراین بارها برای روس‌ها نیز به اثبات رسیده است:از انتقال تجهیزات و تسلیحات آمریکایی ( که در اراضی اشغالی انبارشده‌اند ) به اوکراین تا آموزش نیروهای اوکراینی توسط افسران تیپ گولانی و دیگر گروه‌های نظامی صهیونیستی! 
بر اساس آنچه هاآرتص گزارش داده است،  نتانیاهو و زلنسکی توافق کردند که در ماه سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کنند.گفت‌وگوی تلفنی بین نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و اوکراین  دومین گفت‌وگوی رسمی دو طرف از زمان وقوع جنگ غزه بوده است. هرچند که گفته می‌شود تماس‌های مستمری میان مقامات ارشد وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی و اوکراین در این خصوص برقرار بوده و همکاری‌های امنیتی طرفین نیز در قبل و جنگ غزه ادامه دارد. 
زلنسکی پس از  وقوع عملیات  طوفان الاقصی، از رژیم صهیونیستی  حمایت کرد و خواستار افزایش همکاری امنیتی بین تل‌آویو و کی‌یف شد . او همچنین ابراز تمایل کرد که به اراضی اشغالی سفر و دیداری با نتانیاهو داشته باشد! موضوعی که هنوز محقق نشده است. 
در طرف دیگر نیز رژیم اشغالگر قدس  علنا از اوکراین در جنگ با روسیه در سال ۲۰۲۲ حمایت کرده است، اما از ارائه تجهیزات نظامی، ازجمله سامانه‌های پدافند هوایی که اوکراین درخواست کرده، اجتناب کرده است.نکته پایانی اینکه بر اساس گزارش یورونیوز، این تماس تلفنی هم‌زمان با نزدیک شدن به سال نوی یهودیان انجام شد، موسمی از سال که ده‌ها هزار یهودی افراطی  با وجود جنگ جاری در غزه، همچنان تلاش می‌کنند تا خود را به شهر «اومان» در اوکراین برسانند.هرساله، هزاران یهودی ارتدوکس از اراضی اشغالی  به اومان سفر می‌کنند تا سال نو یهودیان را در این شهر واقع در مرکز اوکراین که زادگاه خاخام نحمانِ بریسلوف، یکی از چهره‌های کلیدی جنبش حسیدی است، جشن بگیرند.نکته قابل‌تأمل اینکه برخلاف زلنسکی، اکثریت قریب به‌اتفاق شهروندان اوکراینی( خصوصا آوارگان جنگ ) نسبت به برخورد خشونت‌آمیز و غیرقابل‌تحمل صهیونیست‌ها با خود در اراضی اشغالی ( پس از سفر اجباری به این اراضی) خبر داده‌اند. به عبارت بهتر، اوکراینی‌ها برخلاف زلنسکی، از برخورد تحقیرآمیز پلیس و نیروهای امنیتی فرودگاه بن گورین با خود ( خصوصا در هنگام حضور اولیه در اراضی اشغالی) خشمگین هستند. 
عشوه‌های کریه جلاد غزه برای ناتو