علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد:

تحقق توسعه تولید با جلوگیری از‌ خام فروشی‌

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از خام فروشی به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: یکی از خلاء‌های موجود در اقتصاد ایران که خسارت‌های بسیار‌جدی ‌به همراه داشته است، موضوع خام فروشی محصولات تولیدی و عدم تکمیل‌ حلقه‌های زنجیره تولید در صنایع و بخش‌های مختلف می‌باشد. 
وی افزود: مادامی که به صحنه اقتصاد کلان نگاه کنیم، خواهیم دید که یکایک کشورهای پیشرفته طی بازه زمانی مشخص، حلقه‌های تولید خود را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که از سطح ارزش افزوده‌ پایین نیایند و به سمت ارزش افزوده بیش‌تر درحال‌حرکت باشد. 
کریمی با تاکید بر لزوم تنظیم و تکمیل‌ حلقه‌های صنایع‌ پایین دستی تصریح کرد: رویکرد کشورهای پیشرفته رها کردن تولید آن دسته از‌ محصولاتی است که ارزش افزوده بسیار پایینی دارند و از طرفی دیگر محیط زیست را  آلوده می‌کنند و نیروی انسانی قابل توجهی نیاز‌دارند. به طورکل کشورهای پیشرفته تولید چنین محصولاتی را به دیگر کشورها واگذار‌می‌کنند و خود مشغول فعالیت و تولید محصولات با‌ ارزش‌ افزوده بالا‌می‌شوند. به طورحتم در زنجیره تولید به ویژه در حوزه فلزات، پتروشیمی و مواد نفتی خام فروشی کمترین میزان ارزش افزوده را رقم می‌زند. این درحالی‌ است که اگر حلقه‌های صنایع پایین دستی را تکمیل کنیم و به تولید نهایی محصولات در بخش‌های مذکور بپردازیم، ارزش افزوده بسیاری را رقم خواهیم زد. 
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: اگر در ازای فولاد خام، فولاد آلیاژی تولید و صادرکنیم و ارزش افزوده بالایی را‌رقم بزنیم ،صنعت را نیز توسعه خواهیم بخشید. در سایر فلزات نیز می‌توان چنین رویکردی داشت و کوشید تا از خام فروشی جلوگیری شود.    
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: متاسفانه در حوزه پتروشیمی محصولات به صورت خام صادر می‌شوند و میلیارد ها دلار مواد موردنیاز پتروشیمی را وارد می‌کنیم. به موجب‌ جلوگیری از خام فروشی، وار‌دات کاهش پیدا خواهد کرد و اثرات قابل توجهی در توسعه تولید و کسب ارزش افزوده رقم خواهد خورد. 
او یادآور‌شد: رسالت دستگاه‌های مختلف تولیدی ‌و اجرایی این است که حلقه‌های مفقوده تولید را متناسب با هر رشته و صنعت تبیین و تدوین کنند و با پروژه‌های‌مناسب‌، حضور سرمایه‌گذاران را افزایش دهند. در‌این فرآیند موضوع‌ مکان یابی و ایجاد صنایع پایین دستی اهمیت فراوانی دارد. به طورمثال‌اگر بخواهیم صنعت فولاد را توسعه دهیم و مشخص گردد که توسعه این بخش نیازمند آب‌ فراوان است، دولت باید ورود کند و بررسی‌های لازم برای احداث را‌ انجام دهد تا‌ مبرهن گردد در کدام بخش از‌کشور می‌توان آب‌ را‌به سهولت تامین کرد و توسعه فولاد را تحقق بخشید. 
کریمی گفت: انجام مطالبات، تهیه طرح‌های اولیه و تهیه فهرست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید وظیفه دستگاه‌های تخصصی کشور است. سایر‌ دستگاه‌های خدمت‌رسان برای تاییدیه زیرساخت‌های موردنیاز در‌حوزه آب، برق، گاز و ارتباطات و... باید بکوشند و وارد میدان عمل‌شوند. دستگاه‌های مربوطه باید بکوشند تا در‌جاهایی که‌ برای توسعه صنایع مناسب تشخیص‌داده‌ شده است، زیرساخت‌ها فراهم شود. 
او در‌پایان این گفت‌وگو همچنین ادامه داد: جلوگیری از خام فروشی‌ و حداکثر تنوع در افزایش تولید می‌تواند ارزش افزو‌ده بالایی را‌رقم بزند و موجب‌ بهبود و توسعه هرچه بیش‌تر اقتصاد کشور شود. 
تحقق توسعه تولید  با جلوگیری از‌  خام فروشی‌