دولت سیزدهم برای ارتقای امنیت غذایی چه کرد؟

کالابرگ الکترونیکی بر سر سفره‌های مردم

دولت سیزدهم برای ارتقای امنیت غذایی مردم  راهبردهای مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را  دنبال کرد و آن را در قالب سه طرح جداگانه به مرحله اجرا درآورد.
 سه‌‌گانه کالابرگ الکترونیکی، یارانه ارتقای امنیت غذایی کودکان (از ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان) و طرح یسنا مربوط به مادران باردار یا دارای فرزند شیرخوار (۴۰۰ هزار تومان) طرح‌هایی است که دولت برای افزایش ارتقای امنیت  غذایی آحاد مردم، کودکان تا ۵۹ ماه و مادران باردار و شیرده به مرحله اجرا درآورد.
هدف از اجرای این طرح‌ها، عدالت در سفره غذایی مردم بود تا بودجه تخصیص داده شده برای این کار، مستقیم به میان سفره مردم بیاید. 
«طرح کالابرگ الکترونیکی» اولین اقدام دولت بود که آن‌ها بنا داشتند از سال گذشته آن را به مرحله اجرا دربیاورند اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های مربوط به این کار، اجرایی شدن آن به سال ۱۴۰۲ موکول شد. سالی که می‌توان گفت دولت توانست در تحقق ارتقاء امنیت غذایی مردم گام مثبتی بردارد. یارانه نقدی که به دهک‌های یک تا ۹ جامعه تعلق می‌گیرد، در ابتدای دولت ۴۵ هزار تومان بود که اکنون به حدود ۱۰ برابر رسیده‌ است. اما به دلایل متعدد این عدد گاهی بر سر سفره مردم نمی‌آمد و برای مسائلی مانند پوشاک، مسکن و ... هزینه می‌شد. 
دولت که افزایش یارانه را در راستای کمک به ارتقای امنیت غذایی می‌دانست، تصمیم گرفت با آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای طرح «کالابرگ الکترونیکی» شرایطی را مهیا کند که یارانه‌بگیران دهک‌های یک تا هفت درآمدی یارانه خود را صرف خرید سبد غذایی سالم و لازم برای خانواده خود کرده و از این بابت یارانه مضاعف دریافت کنند که به نوعی تشویقی برای خرید خوراک ضروری آن‌ها باشد. این طرح در گام نخست به صورت پایلوت و در یک شهر کار خود را آغاز کرد. زمانی که نتایج بررسی و موانع و مشکلاتی که این طرح می‌توانست داشته باشد رفع شد، کالابرگ الکترونیکی جای خود را در میان مردمی که یارانه دریافت می‌کردند باز کرد و هر قدر استفاده از آن بیشتر شود، بازنگری در چگونگی بهتر اجرایی شدن آن توسط مسئولان نیز صورت می‌گیرد.
اکنون تمام افراد دهک یک تا هفت درآمدی که مشمول دریافت یارانه هستند می‌توانند از طرح کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند. سهولت دسترسی به فروشگاه‌های متصل به شبکه این طرح، دریافت یارانه تشویقی برای استفاده از این طرح و افزایش این اعتبار تشویقی به مناسبت دهه فجر، همگی دست به دست یکدیگر دادند تا مردم به شکل بهتری این طرح را بشناسند و از آن استفاده کنند.
 فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید کالابرگی 
اکنون حدود ۲۰۰ هزار فروشگاه کوچک، بزرگ و زنجیره ای
 در شهر و روستا در دسترس مردم هستند تا ‌آن‌ها بتوانند از طریق کالابرگ الکترونیکی خرید خود را انجام بدهند. در گذشته مردم می‌بایست حتما ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ کالابرگ خود را از سبد ۱۱ قلم کالا شامل شیرکم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، تخم مرغ،
 گوشت مرغ ماشینی، روغن مایع، ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و گوشت که برای این طرح درنظر گرفته شده بود خرید می‌کردند تا اعتبار مضاعف ۱۱۰ هزار تومانی در حساب آن‌ها شارژ شود. 
با انجام این خرید مبلغ یارانه خانواده‌ها که برای دهک یک تا سه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و از دهک چهار تا هفت ۳۰۰ هزار تومان بود مشمول ۱۲۰ هزار تومان افزایش می‌‌شد. برای دریافت این مبلغ کافی بود فرد حدود نیمی از یارانه خود را از این فروشگاه‌ها خرید کند.
یکی از خبرهای خوبی که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط «صولت مرتضوی» وزیر تعاون مطرح شد، افزایش اعتبار خرید کالابرگی از ۱۲۰هزار تومان تا سقف ۲۲۰ هزار تومان بود. با این طرح که قرار است به مدت ۳ ماه اجرایی شود افراد یک سبد کالایی با قیمت ۷۴۳ تومان را با مبلغ یارانه خود خریداری می‌کنند.
 پیش شرطی که حذف شد تا کالابرگ الکترونیکی جان بگیرد
اعتبار تشویقی که تا پیش از این یک پیش‌شرط برای خرید داشت و فرد باید ۲۰۰ هزار تومان خرید می‌کرد تا مشمول یارانه تشویقی می‌شد نیز برداشته شد تا خانوار بدون اینکه اجباری به خرید ۲۰۰ هزار تومانی داشته باشند، از طرح کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند.
برداشته شدن این شرط روند اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی را بهبود می‌بخشد چرا یارانه‌بگیرها دیگر مجبور نیستند حتما سقف خرید خود را به ۲۰۰ هزار تومان برسانند تا اعتبار تشویقی دریافت کنند و نکته مهم‌تر اینکه به واسطه برداشته شدن این شرط، استقبال مردم از آن بیشتر می‌شود و تا پایان سال می‌تواند شاهد رشد استقبال مردم از کالابرگ الکترونیکی بود.
وزارت تعاون برای اینکه مردم از این طرح استفاده کرده و از دولت یارانه تشویقی دریافت کنند، راه‌ها را به خوبی هموار کرد. یکی از اقدامات مهم مذاکره برای پیوستن سوپرمارکت‌ها و سکوهای اینترنتی به شبکه اعتباری این طرح بود. به شکلی که افراد بتوانند بدون خارج شدن از خانه، زمانی که سفارش اینترنتی را از سوپرمارکت‌ها یا سکوهای فروش اینترنت به ثبت می‌رسانند با استفاده از گزینه «پرداخت با کالابرگ الکترونیکی» پرداخت خود را نجام دهند.
 افزایش یارانه ۶۱ میلیون ایرانی به واسطه کالابرگ الکترونیکی
دومین قدمی که در همین مسیر به تازگی برداشته شد، افزایش سقف اعتبار تشویقی بود. به این صورت که اگر فردی در گذشته ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کرد، اگر این مبلغ را از فروشگاه‌های متصل به شبکه کالابرگ و از سبد ۱۱ قلم کالای ضروری خریداری کند،‌ می‌تواند یارانه خود را به بیش از ۶۰۰ هزار تومان برساند. در گذشته در این سبد کالایی گوشت منجمد گوساله تعریف شده بود که اکنون گوشت گرم نیز به آن اضافه شده است.
نکته مهم طرح کالابرگ الکترونیکی این است که با هدف افزایش یارانه مردم و ترغیب آن‌ها به خرید از سبد کالایی تعریف شده و آن‌ها را در دریافت یارانه نقدی دچار هیچ مشکلی نمی‌کند و فرد با فراغ بال می‌تواند برای یارانه خود تصمیم بگیرد. کالابرگ آمده است تا یارانه افراد را به شکل مضاعف بالا ببرد.
 شارژ اعتبار یارانه‌ای در حساب مشمولان
طرح جدید کالابرگ الکترونیکی که به طرح فجرانه شناخته می‌شود، همراه با یارانه نقدی به مدت سه ماه (تا اردیبهشت ۱۴۰۳) در حساب افراد شارژ می‌شود. اگر در هر ماه افراد از این طریق خرید کنند، یارانه مضاعف را دریافت می‌کنند اما اگر خریدی از طریق کالابرگ صورت نگیرد، یارانه آن ماه حذف می‌شود و فرد باید برای ماه دیگر خرید را انجام دهد تا یارانه مضاعف را دریافت کند.
 برنامه شبکه ملی اعتبار راهنمای شما در خرید
امکان استفاده از این یارانه به صورت کاملا ساده و در دسترس برای تمام مردم در دهک‌های درآمدی یک تا هفت جامعه وجود دارد و دولت از سرپرستان می‌خواهد حتما از این امکان استفاده کرده و تمام مبلغ یارانه مضاعف را در ماه برای خانواده خود هزینه کنند. وزیر تعاون و معاون امور اقتصادی اعلام کرده‌ برای شارژ اعتبار مضاعف در یارانه‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر میزان استفاده از این امکان افزایش یابد، باعث خرسندی مسئولان است.
بر اساس طرح کالابرگ الکترونیکی، اعتبار یارانه برای همه یارانه‌بگیران در دهک‌های اول تا هفتم جامعه که ۶۱ میلیون نفر را شامل می‌شود و آن‌ها می توانند با مراجعه به بیش از ۲۰۰ هزار فروشگاه، کالاهای موردنظر خود را خریداری کنند.
مشمولان با نصب برنامه شبکه ملی اعتبار «شما»  می توانند فروشگاه‌های نزدیک محل سکونت را شناسایی کرده و برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی به این مراکز خرید مراجعه و برای استعلام از مانده حساب کد دستوری # ۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره گیری کنند.
 قدم به قدم برای دریافت یارانه مضاعف ۲۲۰ هزارتومانی:
سبد کالایی که برای این طرح درنظر گرفته شده است ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت دارد. حجم کالاها به ازای هر فرد ۳ لیتر شیر کم چرب، پنیر ۴۰۰ گرمی، ماست کم چرب دبه ۲/۵ کیلویی، تخم مرغ ۱ کیلو، گوشت مرغ ۱ کیلو، روغن مایع ۱ بسته ۸۱۰ گرمی، ماکارونی یک بسته ۷۰۰ گرمی، برنج ۲ کیلو، قندوشکر ۱ کیلو، گوشت نیم کیلو است. 
افراد دارای دهک یک تا هفت درآمدی به واسطه طرح کالابرگ الکترونیکی می‌توانند به بیش از ۲۰۰ هزار فروشگاهی که در شبکه «شما» معرفی شده و اکنون فاصله فروشگاه‌های متصل به این شبکه تا منازل افراد حتی به ۵۰۰ متر رسیده است مراجعه کنند و از میان آن ۱۱ قلم کالایی که در سبدی مشخص تعریف شده خرید ماهانه خود را انجام دهند و یارانه تشویقی نیز دریافت کنند.
به طور مثال یک خانواده ۵ نفره در دهک یک تا سه، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانواده یارانه دریافت می‌کنند که میزان کل یارانه نقدی را به  ۲ میلیون تومان می‌رساند.
اگر خرید این خانواده از طریق کالابرگ الکترونیکی و از طریق فروشگاه‌های اینترنتی یا فروشگاه‌های حضوری معرفی شده انجام شود، یارانه هر عضو خانواده می‌تواند تا سقف ۲۲۰ هزار تومان افزایش یابد.
از آنجایی که شرط سقف خرید ۲۰۰ هزار تومانی نیز برداشته شده، کافیست فرد به فروشگاه متصل برود و یک بسته پنیر کم‌چرب بخرد و آن را با اعتبار کالابرگی خود پرداخت کند. یارانه آن پنیر به شکل آنی در حساب اعتباری او شارژ می‌شود. به همین صورت اگر خریدهای خود را ادامه دهد تا پایان ماه مشمول یارانه ۲۲۰ هزارتومانی مضاعف برای هر عضو خانواده می‌شود.
 کالابرگ الکترونیکی بر سر سفره‌های مردم