معمای کناره گیری بایدن

محمد مهرعلی 
این روزها رسانه های آمریکایی تمرکز زیادی بر روی گزارش جنجالی دادستان ویژه پرونده نگهداری اسناد محرمانه توسط بایدن می کنند.اگرچه بایدن از این اتهام تبرئه شده، اما یکی از دلایل تبرئه وی ، سن زیاد و ضعف در حافظه وی می باشد! در این گزارش تاکید شده که حتی بایدن در بازپرسی های صورت گرفته، تاریخ مرگ پسرش و برخی حوادث دوران حضور خود در مسند معاونت رئیس جمهور اسبق آمریکا( دوران اوباما ) را به یاد نمی آورد! اشتباه لفظی و سهوی اخیر بایدن در نشست خبری، اوضاع وی را بدتر کرد و  مانند دیگر اشتباهات لفظی رئیس جمهور آمریکا  در روزهای اخیر، دامنه چالشی را نشان می‌دهد که انتخاب مجدد او با آن مواجه است. بهترین راه برای رئیس‌جمهور آمریکا  برای رفع نگرانی‌های مربوط به سنش، یک مبارزه قوی انتخاباتی همراه با افزایش حضور عمومی اوست اما هر اقدامی در این راستا با خطر شواهد بیشتری همراه است که می‌تواند نگرانی‌های موجود را شدت بخشد.کاخ سفید به تلاش‌های دیگری برای خنثی کردن تاثیر گزارش "هور" دادستان ویژه آمریکا  دست زده است.
ریچارد سویر، وکیل شخصی بایدن، تلاش کرد تا بازرس ویژه را متقاعد کند که اشاره به «میزان دقت و نقص‌های ذهنی» بایدن را از گزارش خود کنار بگذارد و در نامه‌ای به او نوشت که استفاده از چنین زبانی «دقیق یا مناسب» نیست.با این حال به نظر می رسد حتی اگر این بخش از گزارش حذف شود، تاثیر سلبی خود رادر میان بخشی از رای دهندگان مستقل گذاشته است! بایدن در توجیه گزارش دادستان ویژه  خاطرنشان کرده است که شهادت دو روزه او نزد بازرس ویژه پس از جنگ غزه  و در «بحبوحه مدیریت یک بحران بین‌المللی» انجام شده است. 
سایر متحدان جو بایدن از نظر قبلی خود در مورد بی طرف  هور عدول کرده و گفته‌اند که او در سال ۲۰۱۷ توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت، به سمت دادستانی ایالات متحده منصوب شد. در عین حال، آقای هور را مریک گارلند، دادستان کل در دولت بایدن، به عنوان بازرس ویژه پرونده اسناد محرمانه بایدن انتخاب کرد.تیم بایدن همچنین به سرعت به اشتباهات لفظی دونالد ترامپ ۷۷ ساله، رقیب احتمالی او در انتخابات ماه نوامبر، حمله کرده است.
رئیس جمهور سابق اخیرا نیکی هیلی، رقیب اصلی خود برای نامزدی حزب دموکرات را با نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان از حزب دموکرات، اشتباه گرفت و از ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به عنوان رهبر ترکیه یاد کرد.
افراد خوشبین در حزب دموکرات می گویند هنگامی که رای‌دهندگان آمریکایی پای صندوق‌های رای می‌روند محتوای گزارش بازپرس ویژه که در نهایت از پیگرد کیفری بایدن صرفنظر کرده است، نسبت به مسایلی مانند شرایط اقتصاد و موضوع سقط جنین کمتر باعث نگرانی خواهد شد! اما این خوشبینی در میان تمامی سران حزب دموکرات وجود ندارد! حتی ممکن است مانور بی حد و حصر برخی رسانه های حزب دموکرات بر روی گزارش "هور"، مقدمه ای برای وادار سازی بایدن برای کناره گیری از رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 باشد. از سوی دیگر، بدترین سناریو این است که این تازه اولین مورد از مجموعه‌ای از شواهدی باشد که در یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف رئیس جمهور به او ضربه می‌زند. و در این زمینه، حرکت زمان فقط به یک سو است.بدیهی است که تا زمان برگزاری انتخابات در ماه نوامبر امسال، جو بایدن جوان‌تر نمی‌شود!
معمای کناره گیری بایدن